Každý dobrý spisovatel hodí první věty psům, říká lektor tvůrčího psaní

René Nekuda
René Nekuda

Dnes (23. července) byl hostem magazínu „Je jaká je“ René Nekuda, který vede úspěšné kurzy tvůrčího psaní.

Existuje způsob, jak se rychle a bez námahy stát spisovatelem? „Rychlonávod neexistuje. Neexistuje ani dělící čára, od které se člověk může považovat za spisovatele. Ten musí nejen ovládat řemeslo, které se naučit dá, ale mít i talent.“ Smyslem kurzů Reného Nekudy proto není „vyrábět“ spisovatele jako na běžícím pásu. „Já se snažím lidi spíše zdokonalit a rozvíjet jejich schopnosti.“

Kde bývá "zakopaný pes"?
Psaní literárních textů má mnohá úskalí. Adepti tvůrčího psaní se prý nejčastěji potýkají s pointou příběhu a především s dialogy, které by měly být uvěřitelné. Tedy takové, ze kterých má mít čtenář pocit, že jsou psané životem. „Obecně také platí, že napsat kratší text, je těžší, než dlouhý. Stručnost a výstižnost jsou zkrátka problematičtější.“

Jak se stát spisovatelem?
Většina lidí, která přijde na kurzy Reného Nekudy, (a za rok je jich údajně kolem stovky) kroutí hlavou nad jeho nízkým věkem (je mu 26 let). Očekává totiž zkušeného a prošedivělého kmeta. „Jsou spisovatelé zvučných jmen, kteří ale neumí učit a toto pravidlo, jak známo, platí i v jiných oborech.“ Co bychom měli mít v hlavě dříve, než sedneme k prázdnému papíru? „Nejjednodušší fígl je vědět, co chci říct. Když tohle chybí, může nastoupit řemeslo, ale bude to šustit papírem.“ Důležité je prý také umění první věty a existuje dokonce světový žebříček nejlepších literárních úvodů. „Umění první věty je velmi důležité a rozhoduje o tom, jestli se čtenář pustí do čtení. Expozice by měla naznačit atmosféru celé knihy. Na mých kurzech často vytáhnu první věty z několika slavných titulů a pak všichni společně hádáme autora. Na základě tohoto cvičení lidé píší úvodní věty a hlasují o té nejpovedenější“.

kniha a růže

Potrava pro psy
Podle Reného Nekudy je také důležité nespokojit se s první verzí napsaného. „Platí zlaté pravidlo, že první text tzv. házíme psům. Ze zkušenosti vím, že profesionální autoři revidují svá díla třeba i 10x. Vyškrtávají postavy a přepisují dialogy. Je to nedílná součást tvorby, která odděluje profesionály od amatérů.“

Více se dozvíte z rozhovoru s moderátorkou Evou Kvasničkovou.