Kateřina Cajthamlová říká, že neexistují zdravé a nezdravé potraviny

8. září 2014

Vyhýbáte se tzv. nezdravým potravinám? A když už si zobnete, máte pocit viny? Tak to je přesně špatně.

„Každá surovina, dokonce i voda, může být škodlivá. Záleží na konzumentovi, frekvenci a dávce. A hodně taky na pocitu viny, který si sami navozujeme. To je to nejhorší,“ tvrdí dietoložka a psychoterapeutka Kateřina Cajthamlová.

Podle ní není důvod vyhýbat se některým potravinám. Tedy pokud je člověk zdravý. Nejvíc nás, Čechy, prý ohrožuje spěch a stres, který si navíc sami vytváříme. „Nepravidelný jídelní režim je jeden z největších problémů“ říká.

Při akutním stresu tělo spaluje o sto šest

Akutní stres přitom vede k hubnutí. Proč ten dlouhodobý naopak kila přidává? „Při akutním stresu se tělo dostává pod vliv autonomního nervového systému, který řídí vnitřní orgány a cévy, tedy sympatikus. Zvyšuje se krevní tlak a další. Tělo prostě pálí z obou stran.“

Později se tělo musí na stres adaptovat. Pak se mu lépe stráví různé pamlsky, čokoláda a další jídlo, které si člověk ve stresu výbírá zcela automaticky. Tělo tak ale nedostane nic výživného a kvalitního.

Opravdu nemám čas na oběd?

Jak řešit, pokud nemám čas se v poledne najíst? Lékařka tvrdí, že „pokud se člověk pravidelně nestravuje, ovlivňuje to jeho další život. Omezuje to způsob soustředění, přichází ztráta výkonu.“

Čtěte také

Pokud se to stane jednou za čas, nejde o tragédii. Pokud ale nestíháte každý den, musíte se večer pořádně připravit a předem nachystat třeba čočkový salát, kousky jablka a tekutiny.

„Rozhodně si to nesmím už předem vyčítat. Prostě s tím počítám a nachystám si dvě jídla a tři svačinky. A po návratu si udělám kvalitní večeři. Tím si můžu i dlouhodobě nahradit tříchodové jídlo.“

Jiný způsob uvažování

restaurace

Podobně jedí Švýcaři nebo Francouzi. Tam je hlavní jídlo opravdu situováno do večerních hodin. Lidé tam ale jedí hodně dlouho, malé porce a hlavně kvalitní suroviny, dokonce i kvalitní uzeniny.

Hlavním důvodem toho, proč Češi tloustnou, je, že se nehýbou. A to ani ve volném čase. „Všude jezdíme autem, naše strava je přitom hodně tučná, slaná a všechno ještě přisolujeme a přislazujeme.“

Neděláme si snídaně, máme nízkou úroveň stolování a neumíme správně nakupovat. „Máme rádi pasivitu a tak trochu čekáme, až nám to, že žijeme nezdravě, řekne někdo jiný. A to je přesně způsob uvažování, se kterým máme co dohánět nejen okolní země.“

Jak se postavit k dietním diktátorům v rodinách? Jak správně sladit? Poslechněte si ze záznamu v iRadiu.

autoři: lup , Marie Retková
Spustit audio