Jak to vidí Josef Baxa - 23. dubna

23. duben 2012

V pondělí 23. dubna jsme probírali svět a dění kolem nás s českým soudcem a předsedou Nejvyššího správního soudu.

JUDr. Josef Baxa
předseda Nejvyššího správního soudu ČR
(31. 12. 1959)
Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. V roce 1984 se stal trestním soudcem okresního, později pak Krajského soudu v Plzni a na jaře 1990 byl jmenován ministryní spravedlnosti Dagmar Burešovou i jeho místopředsedou.
V 90. letech minulého století se podílel na založení Právnické fakulty Západočeské univerzity v Plzni. Dodnes zde vyučuje trestní právo.

"Jak to vidí" vysíláme od pondělí do pátku vždy v čase od 8:30 do 9:00 hodiny. (Přepis pořadu najdete na našich stránkách následující den, zvukový záznam do hodiny po odvysílání.)

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Dobrý poslech vám přeje Vladimír Kroc. Hostem pořadu Jak to vidí je dnes předseda Nejvyššího správního soudu Josef Baxa. Dobrý den.

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Dobré ráno.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
V rozhovoru pro Hospodářské noviny jste řekl, že poctivých soudců, jako je Jan Šott, který soudil poslance Bártu a Škárku, je víc. Je jich spousta. Jen o nich veřejnost tolik neví. Proč myslíte?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No, protože soudci nejsou ti, kteří by usilovali o přízeň médií, kteří by se někam drali a kteří by o sobě dávali vědět. Takže proto možná to vypadá, že když je nějaký soudce je předmětem větší pozornosti, takže je to bílá vrána. Ale opravdu není tomu tak.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
A jak hodnotíte vlastně průběh té soudní kauzy Bárty a Škárky u Obvodního soudu pro Prahu 5?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Já už jsem se k tomu vyjádřil. Myslím si, že opravdu tady jsme byli svědky velmi profesionálního přístupu, nejenom toho soudce, ale samozřejmě celého senátu. Určitě oni nejsou zvyklí na to, aby takové procesy dělali každý den, nebo každý měsíc a přesto, že šlo o mimořádně složitý a rozsáhlý proces jaksi s velkou pozorností veřejnosti a médií, tak tomu soudci se nerozklepaly kolena a choval se naprosto profesionálně a včetně tedy, včetně toho jaksi zprostředkování procesu širší veřejnosti, a to je třeba, myslím, ocenit.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
A měl podle vás vůbec jinou volbu, než takto otevřít tento proces, pustit kamery a vlastně připustit to, že to bylo de facto v přímém přenosu? Protože ten tlak ze všech různých stran byl a mohl být tak velký, že kdyby to udělal jakkoliv jinak, tak by se mohl vystavovat různým pochybnostem. Co myslíte?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Určitě mohl, a kdyby rozhodl právě opačně, určitě by si svůj postup obhájil a myslím si, že by to tak bylo. Myslím si dokonce, že řada kolegů má názor právě opačný, že stále ještě přetrvává taková ta obava, že když ten proce je příliš veřejný, takže se to musí samozřejmě negativně projevit na tom, jak budou vypovídat svědci a vůbec jak ten proces pak dopadne. Ale já si myslím, že právě to je otázka i tohle je otázka profesionality, usoudit, kdy ten jaksi přístup veřejnost, jak říkáte skoro on-line, je ještě přijatelný a kdy už by třeba to ovlivnilo průběh a výsledek procesu. Tam samozřejmě pak veřejnost musí pochopit, že je mnohem důležitější klidné soudní jednání před tím, před tím velkým, byť jistě jinak legitimním zájmem, zájmem médií.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Ono to ale klade, což si možná málokdo z nás uvědomuje, zvláštní důraz právě na přesnost práce soudce. Protože on pracuje pod tím drobnohledem veřejnosti.

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Ano, to co se jindy tak nějak přehlédne, nebo zůstane skryto, tak tady i ta sebemenší chyba, zaváhání, nejistota, tohle to všechno je vidět a slyšet a i tohle si soudce musí uvědomit, když se rozhoduje o tom, jestli a jak ten proces bude probíhat.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Možná i proto se stal třeba na určitou chvíli Jan Šott takovou justiční hvězdou. Je to pro soudce dobře, nebo spíš ne? Jak to vidíte?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No, ono se to taky může úplně obrátit. Já trochu kladu otázku, tady totiž se střetla jakási, jakési očekávání veřejnosti s tím, jak soud rozhodl. Ale kladu si otázku, kdyby po stejně profesionálním a stejně poctivém výkonu ten soudce rozhodl opačně, jestli by byl tou hvězdou, jestli by naopak nebyl předmětem kritiky a nevyčítaly by se mu nějaké chyby, nějaké přehmaty.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Jak se díváte na to zdůvodnění rozhodnutí? Protože i o tom odborná veřejnost diskutuje.

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No, často je soudcům vytýkána nesrozumitelnost, často právem je vytýkána nesrozumitelnost. Tady v soudním rozhodnutí bylo, byl zvolen jiný styl, to rozhodnutí je čtivé, i když si nemyslím, že by ten soudce ho koncipoval proto, aby bylo čtivé, ale prostě je čtivé, je srozumitelné a také proto jaksi je přijímáno úplně jinak, než kdyby bylo jaksi takovou tou tradiční jaksi hantýrkou, hantýrkou prošpikováno.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Čím to, že tuzemské soudy rozhodují o korupci často velmi odlišně?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Nevím, nevím, jestli se to takhle dá říct, že rozhodují odlišně. Prostě každý případ je odlišný. Těžko můžeme na případy korupce stejně jako na jakékoliv jiné dát nějakou šablonu a nějaké tabulky a říct, za tolik je tolik, prostě vždycky jedinečnost případu, jedinečnost skutku jaksi jedinečnost pachatele, to všechno odůvodňuje rozdílná, částečně rozdílná rozhodnutí.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Šéfredaktor odborného časopisu Soudce Karel Havlíček napsal, že místo toho, aby se právnická veřejnost zabývala tím, jak pracovat na tom, aby rozhodování soudů byla dopředu očekávatelná, tedy, aby byl výklad práva jednotný, tak se utápí ve válce, kdy všichni jdou po všech. Tolik citace. Vidíte to taky takto vyhroceně?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Ne, to určitě ne a myslím si, že to není ani jenom věc právnické veřejnosti. Nakonec, když bychom se na to podívali trošku více zeširoka. To, jaká bude justice, jací budou soudci, na tom má vliv celá společnost. Justice nebude nikdy jiná, než je společnost, vždycky bude jejím odrazem, jejím zrcadlem, stejně jako vláda, stejně jako parlament a samozřejmě nepodceňuju tím roli jednotlivých soudců, ale takové to uspořádání systémové, to si myslím, že je mimo jaksi možnosti soudců samotných a tam opravdu záleží na tom, jakou, jaký, jakou pozornost věnuje společnost tomu, jaká její justice bude. Jestli to jenom takového toho klasického, klasického klišé, které se objevuje. Naši soudci jsou zaprvé nekompetentní, zadruhé, zadruhé pomalí, zatřetí možná zkorumpovaní, začtvrté nevím, jak, nepředvídatelní, nesrozumitelní, nepřesvědčiví a těch ne bychom si vymysleli ještě dalších 10. No, tak jestli se někdo trochu zamýšlí nad tím, proč je ten stav justice takový a takový jaký je.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Nejsou si v tom trošku představitelé justice a vlastně současní politici podobní, že místo toho, aby řešili problémy společnosti, že jaksi se zabývají příliš sami sebou?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Ano, vracíte se se stejnou otázkou. Něco na tom je, něco na tom je. Ano, byli jsme bohužel svědky různých případů, v uvozovkách, různých situací, kdy ti jednotliví aktéři na místo toho, aby jaksi tu pravomoc, kterou mají, nástroje, které mají, jaksi věnovali tomu, proč jsou v těch svých, v těch svých funkcích, tak to věnovali sami sobě, svým půtkám, svým zápasům a tomu, kdo z koho to je. To je taky pravda. Ale zase znovu to chci, ačkoliv je to nejvíc vidět, jako není to obraz justice. Jako, drtivá většina soudců a zřejmě i státních zástupců tyhle věci vůbec, vůbec nějak nečiní a také samozřejmě za to, že to někteří z nich činí, ti ostatní se docela, bych řekl, stydí.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Advokáti poukazují na to, a nejenom jistě oni, že Česko zasáhla bezúčelná legislativní smršť, ve které mají problém orientovat se odborníci, natož obyčejní lidé. Máte na to nějaký recept? Co s tím? Pokud tedy souhlasíte s tím tvrzením.

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
To je určitě velká pravda. Už to říkáme všichni 10 let, 15 let, 20 let ...

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Ale stále to houstne.

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
... a stále to houstne, no to je, protože, protože pořád se někteří, někteří politici ještě nezbavili takového toho legislativního optimismu, nebo někdy spíš je to legislativní posedlost, že jakmile se objeví někde nějaký problém, tak je třeba pochopitelně přijít s nějakým řešením, pokud možno novým zákonem, nebo změnou toho stávajícího zákona. To právo je v permanentním pohybu, zákony se mění tak rychle, že vůbec ani odborná veřejnost nestačí se v nich zorientovat, natož pak běžní lidé a to má potom velký vliv na právní vědomí, na důvěru v právo na autoritu práva. To, co se příliš rychle mění, nestačí se usadit, nestačí se zažít a právě proto, že se to tak rychle mění, právě proto, že se to mění často velmi nekvalitně protismyslně, tak to, tak to lidi prostě odradí, že se tím ani nechtějí snad, snad řídit.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Někdy se stává, že rozsudek je podle zákona, ale není spravedlivý. Někdy zase bývá spravedlivý, ale ne podle zákona. Jak rozumět těmto slovům soudce Nejvyššího soudu Josefa Rakovského?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No ideál, ideál je, aby rozsudek byl spravedlivý a podle zákona. A teď je otázka, co je, co je lepší. Mít nezákonný rozsudek, o kterém budeme tvrdit, nebo si myslet, že je spravedlivý a nebo zákonný rozsudek, o kterém budeme vědět, že je nespravedlivý. No, ono to vypadá jako protipóly, buď bude zákonný, nebo bude spravedlivý. Není tomu tak. Je to vždycky o nějaké té míře a do značné míry to souvisí s kvalitou jednak zákonů a vedle toho s kvalitou soudců. Je-li soudce moudrý, i ten zákon nedokonalý, nebo dokonce i špatný, si myslím, že dokáže tak použít a vyložit, že přinese spravedlivé rozhodnutí. Na druhé straně sebedokonalejší a sebelepší zákon v rukou špatného soudce, nepřinese, nepřinese spravedlivý výsledek.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Pane doktore, k čemu by měla podle vás sloužit nejvyšší rada soudnictví? Co to je vlastně, nebo, co by to měl být za orgán?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Tak zatím to není nic, zatím jsou to jenom nějaké plány, nebo nějaké cíle dlouhodobé ...

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Ale už se o něm mluví, tak nějaký čas.

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
... určitě, určitě. Na rozdíl od vlády, moci výkonné, která má tedy vládu, má prezidenta, na rozdíl od moci zákonodárné, jejíž střechu představuje parlament a jeho dvě komory, tak soudní moc tady vlastně není institucionálně nějak dotvořena. Samozřejmě tady existuje soustava soudů, od těch nejnižších po nejvyšší články, ale to jsou soudy, které soudí, ale to, co tady chybí, je vlastně orgán, který by zastřešoval celý systém a který by se podílel na řízení a na správě toho systému. To je zatím v rukou ministerstva spravedlnosti a při vší úctě ke všem možným ministrům a jejich týmům, ten dosavadní model státní správy v soudnictví je zcela vyčerpaný, je nereformovatelný, neopravitelný a musí být nahrazen jiným. Můžu snad vysvětlit i proč. Je to tím, že justice je velmi konzervativní mechanismus. Ono soudci, jak známo, jsou stanovováni do svých funkcí natrvalo a justice nežije takovým tím rytmem od voleb do voleb, od krize do krize. Ona pracuje kontinuálně a tak to také musí být řízena a spravována a to, co je naopak jaksi běžné v politice, že prostě přicházejí, odcházejí ministři vlády, střídají se ty reprezentace, tak, jestliže tohle nasadíme na řízení justice, tak samozřejmě to nemůže přinést nic dobrého. Jakýkoliv ministr, který přijde a má třeba i upřímnou snahu s justicí něco udělat a ono je toho třeba dost, tak prostě má jiné priority, někdy nemá dost velkou politickou podporu, někdy nemá dost času a tak dále a tak dále, takže spíš se vždycky zaměří na takové ty krátkodobé kroky, nebo taková líbivá řešení, než se nestačí uskutečnit a nebo, nebo než se stačí zjistit, jestli to byl ten správný krok, už zase odchází, přichází někdo jiný s nějakými jinými nápady. A proto ta justice také vypadá tak, jak vypadá.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
A jaké by ale tato rada měla být, měla mít kompetence? To myslím, že teď vlastně je předmětem těch diskusí.

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Určitě. Exekutiva na, nebo řeknu rovnou jaksi politická reprezentace se příliš nechce vzdát vlivu, i když nepřiznává, že ten vliv je nějaký přímý a zásadní, ale ten vliv je ...

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Proto tedy předseda vlády Petr Nečas prosazuje, že by tato rada, nebo jak se bude ten orgán jmenovat, měla mít jen poradní roli?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
... určitě, no, tak ono zaprvé musíme už přestat konečně myslet, že justice je jeden, já nevím, ze 14 nebo kolika vládních resortů, vedle ministerstva kultury a životního prostředí a zemědělství a nevím čeho. Je to soudní moc, je to jedna ze tří mocí. Takže nemůže být spravována tím tradičním způsobem jednoho odpovědného ministra vlády a tak dále. Pokud, takže to, co, o čem tady mluvíme, to je vlastně jiná exekutiva. Je to skutečně, není to žádná samospráva, není to něco, co by si někdo pod tím představil nějaké soudcovské odbory, nebo nějaké, nějaké takové, nějaký cech. Je to skutečně, měl by to být orgán k řízení a ke kontrole soudnictví. To soudnictví je obrovský mechanismus. Já nevím, jestli se to obecně ví, ale vlastně každý rok k těm soudům přijde milion, milion a půl nových případů, na stovce soudů v celé republice to je opravdu velmi, velmi složitý mechanismus a navíc v poměrně striktním procesním prostředí. Jeho jednotlivé prvky, tedy soudci jsou, jsou ústavní činitelé, nezávislí, takže takové to, to typické metody, kterými by mohla být řízena třeba nějaká soustava, to je jedno, jestli finančních úřadů, nebo správ sociálního zabezpečení, to se tady zkrátka nehodí. No a tady je potřeba, aby, aby vlastně vznikl orgán, který bude kontinuální, který bude kompetentní a který také ponese odpovědnost. A protože justice uznává, že se nemůže zřídit a spravovat sama, proto vlastně je podíl, podíl zákonodárné a výkonné moci na složení té nějaké rady soudnictví.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Tedy, jestli tomu dobře rozumím, pokud by byl prosazen ten model, že to je skutečně jenom poradní orgán, tak by asi vznik podobné Nejvyšší rady soudnictví neměl valného smyslu?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Ne, to by, to by samozřejmě nebylo k ničemu. Jako, víte, to úplně odporuje podstatě moci. Přece komu by měla ta rada radit? Předsedovi vlády, nebo ministrovi spravedlnosti, nebo? To je úplný nesmysl.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
A proč by její vznik měl být zakotven v ústavě?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No právě proto, že se tady bavíme opravdu o dělbě moci, o třech mocech, které jsou, které jsou zcela rovnocenné a proto tady musí být orgán, který bude partnerem parlamentu, partnerem vlády, partnerem prezidenta republiky, ale který zároveň bude smíšeně složen, to znamená i v jeho, v jeho složení bude dělba moci institucionálně zakotvená.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
A jak byste řekl, že v současnosti se projevuje to, že takový orgán u nás chybí? Kromě toho, co už jste jmenoval, vlastně ten jiný cyklus fungování třeba ministerstva spravedlnosti nebo vůbec politického života.

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No v tom, že za stav justice, justice je permanentně předmětem kritiky. A ta kritika se zpravidla obrací vůči soudcům samotným. A ti soudci mají minimální vliv na to, jak celý systém funguje. Jo, tady je třeba říci, velmi to zdůraznit, že veškeré vlastně personální kroky, veškerá personální kompetence je v rukou exekutivy, ministerstva, vlády, prezidenta. Ti soudce jmenují, jmenují soudní funkcionáře, rozhodují o povyšování soudců, překládání k jiným soudům. Takže tohle to všechno, tohle všechno je v rukou někoho jiného, než justice samotné a ta rozhodnutí často nejsou příliš kompetentní. Problémy jsou neřešeny, jsou odkládány nebo jsou řešeny jenom tak nějak ad hoc a proto také vypadá tak, jak to vypadá.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Jste optimista? Myslíte si, že v dohledné době se dočkáme existence Nejvyšší rady soudnictví?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No v dohledné době určitě ne. Protože v dohledné době ti, kteří by o tom eventuelně mohli rozhodovat, se spíš zabývají sami sebou, než skutečnými problémy země, a to zase nechci přeceňovat Nejvyšší rada soudnictví není tím hlavním klíčem k řešení problémů této společnosti.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Naším dnešním hostem je předseda Nejvyššího správního soudu Josef Baxa. Já se vás teď budu ptát spíš na vaše občanské názory, protože nevím, do jaké míry můžete, a nebo, vy samozřejmě namítnete, že jako soudce z povahy své funkce nemůžete se k tomu vyjadřovat, ale jistě máte nějaký názor třeba na případné předčasné volby, o kterých se teď mluví. Co by podle vás přinesly? Byl, byl byste jejich, nebo jste je jich stoupencem, myslíte si, že je rozumné po nich volat, aby byly do konce tohoto školního roku?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Těžká otázka. Dá se samozřejmě argumentovat, proč mají být i proč být nemají. Ti, kteří je chtějí, se domnívají, že přinesou jiný volební výsledek, ti, kteří je nechtějí, se bojí jiného volebního výsledku. Když to řeknu trošku cynicky, mělo by být trochu jedno, kdo vládne. Každá vláda, která tu je a která přijde, bude řešit velké problémy této země, ty problémy navíc nejsou ohraničeny státními hranicemi, my jsme součástí nějakého širšího celku a v dobrém i ve zlém sdílíme osud této širší společnosti. Takže ty problémy, které se řeší jinde jsou i problémy a budou i problémy našimi. To, co se tady objevuje, je asi odrazem té velké nespokojenosti s tím, jak vláda, která momentálně vládne, jak neřeší ty problémy, jak se bohužel tedy zase spíše zabývá svými problémy sama sebou.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Jak víme, tak včera večer představitelné těch tří koaličních stran, k pátku 27. dubna vypověděli koaliční smlouvu. Jak se díváte na případnou dohodu s tím, zatím se říká platformou, Karolíny Peake? Tedy někdo říká přeběhlíci. Zkrátka vzniká tady jakýsi asi nový subjekt, mluví se o nové politické straně. Je to v pořádku, že by třeba vládla společně s těmi současnými 2 koaličními partnery a Věci veřejné by ve vládě skončily?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
O tom nechť si udělá každý svůj obrázek sám. Já prostě vždycky jsem velmi smutný z toho, že místo toho, aby ti, kteří mají vládnout, aby skutečně řešili problémy této společnosti a této země, tak se zabývají sami sebou. Protože opravdu lámat si hlavu nad tím, s kým budu vládnout a jestli seženu nějaké hlasy a tak dále, vždyť to přece, to vyžaduje velký čas a ten čas by měl být využit úplně něčím jiným, lámat si hlavu nad tím, jak vyřešit to, ono, nebo těch problémů je tady, jsou tady desítky, ale prostě objektivně zřejmě dává někdo přednost tomu, jak prostě vládnout a dál a hledá nejrůznější kombinace a protikombinace a to je, z toho já jsem vždycky strašně smutný.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Já se ještě vrátím k té myšlence předčasných voleb, protože podle průzkumu až 70 % voličů si přeje právě, aby k tomu takto došlo. Byli jsme svědky masové demonstrace více než 100 tisíc se sešlo v sobotu na Václavském náměstí, všichni víme, jak to proběhlo. Co tedy žádá iniciativa STOP vládě. Když o tom tak člověk přemýšlí, tak byť všichni mluví o tom, že se připravují na alternativu předčasných voleb, tak se mi zdá, že ani opozice po nich příliš netouží, protože by se dostala do té role, ve které je ta současná vláda a asi by byla nucena k těm reformám, nebo myslíte si, že existuje jiná cesta?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Tak pro opozici je sladké, sladký život v případě, že se dívá jak ten, kdo vládne, dělá chyby. Ona může kritizovat a přitom nenese odpovědnost za řešení těch problémů. Otázka, jestli, kdybychom opravdu se dočkali předčasných voleb, jestli bychom k těm volbám, teď myslím jako společnost, spíš šli, než nešli. A jestli bychom volili jinak, než v roce 2010, kdy tady byla poměrně vysoká volební účast, poměrně přesvědčivý volební výsledek a co by to vlastně přineslo. Jestli to, co by to přineslo, jestli by se zase nepokazilo, jestli ti, kteří by tedy dostali důvěru, by zase ji nezkazili, nebo nepokazili tím, jak by se chovali po volbách.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Stále učíte na právech v Plzni. Povězte, jaký je tam teď stav? Nezvýšila se ještě nejistota paradoxně po rozhodnutí zatím posledního ministra školství Josefa Dobeše, který, jak tedy víme, navzdory doporučení Akreditační komise prodloužil studium. Ví se, co bude dál?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Tak já nejsem součástí vedení té fakulty, takže tyhle věci opravdu nesleduju ...

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Ale určitě vnímáte tu atmosféru, jak se na to třeba dívají právě studenti?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
... no tak atmosféra jistě není, nemůže být dobrá, nemůže být vynikající. Studenti se snaží si toho nevšímat, studenti, já si všímám toho, že studenti se velmi pečlivě připravují, že se věnují tomu, proč na té fakultě jsou, protože si uvědomují svůj handicap tím, že studují na právě této fakultě a všichni doufají, že ta fakulta obhájí své právo na další existenci.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
A jak se díváte na to, že v křesle ministra už nějaký týden chybí nějaká postava?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No, to jedna, to je jeden z projevů toho, jak současná situace vypadá. Že on tam chybí, ale on vlastně nikomu jakoby nechyběl. Prostě to je ústavní deficit, tady není obsazeno místo ministra školství a myslím, že dokonce ani není nikdo pověřen, z hlediska ústavního, pověřen výkonem funkce člena vlády odpovědného za školství a nikomu to, zdá se, nevadí, protože, ne nevadí, protože ty ostatní otázky se jakoby zdají být důležitějšími.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Zaskočila vás myšlenka, která se taky objevila, že by se ministerstvo školství třeba mohlo třeba klidně i zrušit?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No, víte, zase tohle bych spíš očekával někde v nějakém volebním programu, nebo v programovém prohlášení vlády, prostě skutečně zásadní koncepční zamyšlení nad tím, jak ta exekutiva funguje, kolik má stát institucí, jestli jsou, jestli jsou dobře nastaveny, jestli se nepřekrývají jejich agendy, jestli tam není zaměstnáno příliš mnoho úředníků, jaká je efektivita těch institucí, ale přijít s tímhle tím někde uprostřed jako zase, jako s nějakým výkřikem, který, který je motivován bůh ví čím, to se mi zdá až směšné.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Naším dnešním hostem v pořadu Jak to vidí byl předseda Nejvyššího správní soudu Josef Baxa. Šťastnou cestu do Brna, mějte se hezky. Na shledanou.

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Děkuji. Na shledanou.

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
No a zítra tady bude Stanislav Bernad. Vladimír Kroc děkuje za pozornost a přeje příjemný poslech dalších pořadů. Na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: vlk
Spustit audio