Ivan Hoffman: Nepřijatelné soutěžení

1. únor 2019

Příběh dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic je modelovou ukázkou nepřijatelného soutěžení.

Sdružení firem nejprve vysoutěží zakázku, když státu nabídne nejnižší cenu, aby pak žádalo další peníze pod hrozbou odstoupení od smlouvy, neboť za domluvenou cenu prý neumí silnici postavit.

Ministr dopravy Ťok se dohodl se společností Eurovia CS na dodatku k smlouvě výstavby D11

Ministr dopravy Dan Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dnes dohodli se společností Eurovia CS na vytvoření dodatku ke smlouvě na stavbu úseku dálnice D11, který by měl zohlednit současný stav staveniště. 

Stát, respektive Ředitelství silnic a dálnic na změnu ceny kvůli údajně rostoucím vstupům logicky neslyší, neboť by vznikl špatný příklad a přidat by chtěly i firmy na stavbách D1, D6, D35.

Když Eurovia s Metrostavem vidí, že stát od sjednané ceny neustoupí, rozhodly se odstoupit od smlouvy s tím, že místo zdlouhavého soudního řízení bude moci stát vypsat nové řízení výběrové. V něm se pak nejspíše budou o stejnou práci ucházet za více peněz.

Špatná vyjednávací pozice

I tato finta, jak vydírat stát, je ovšem špatným příkladem. V tržním režimu, kdy nic nemá pevnou cenu, existuje jediný způsob, jak ve vztahu státu a soukromých dodavatelů zachovat nějaký řád. Striktně trvat na tom, že se nemění pravidla během hry a co se jednou domluví, to platí.

Úseky dálnic D11 a D35 u Hradce Králové by měly být od příštího roku bez poplatku

Měření rychlosti na dálnicích. Ilustrační foto

Ministerstvo dopravy vyhovělo připomínkám Královéhradeckého kraje a Statutárního města Hradec Králové a navrhuje v nové vyhlášce bezplatné užívání úseků dálnic D11 a D35. Nově by od příštího roku mohli řidiči využívat zdarma úsek D11 Sedlice - Kukleny (exity 84 - 90) a úsek D35 Sedlice - Opatovice nad Labem (exity 126 - 129). 

Že se tak neděje, bude mít dvě příčiny. Tou první budou špatně uzavírané smlouvy. Pomohlo by, kdyby se stát se stavitelem domlouval bez právníků. Co se postaví, do kdy a za co.

Vážnější je pak druhý problém. Ten, kdo platí, tedy stát, by měl mít možnost v budoucnu odmítnout firmu, se kterou udělal špatnou zkušenost.

V konkrétním případě dálnice D11 by to mělo vypadat tak, že stát kvůli špatné zkušenosti, kterou učinil s Eurovií a Metrostavem mezi Hradcem Králové a Smiřicemi už u těchto firem pro jistotu žádnou další práci neobjedná a to nikde a nikdy.

Novinář Ivan Hoffman

Do špatné vyjednávací pozice se stát dostal proto, že sám neumí nic postavit. Měl by se to asi znovu naučit, pokud nechce pořizovat silnice předražené a nekvalitní a ještě být přitom pro smích soukromým společnostem, které soutěžení spíše předstírají, než by ke své škodě doopravdy soutěžily.

autor: Ivan Hoffman
Spustit audio