Iva Holmerová: Patří mandle a vepřové sádlo mezi nejzdravější potraviny světa?

20. duben 2018
Mandle

BBC zveřejnila 100 nejzdravějších potravin. Existuje ale doopravdy univerzální rada, co jíst, abyste byli zdraví? Podle gerontoložky je takových rad mnoho a mění se s časem a vaším věkem.

„Co ale platí a platit bude navždy, je: všeho s mírou,“ říká Iva Holmerová. Připomíná nejrůznější vlny, kdy se doporučovala hlavně sója, jindy zase máslo nebo sádlo. A stejné to bylo i třeba s hliníkovým nádobím. „Nic z toho prostě neplatí absolutně. Důležitá je vyvážená strava bohatá na vitamíny, minerály a ve vyšším věku i na bílkoviny.“

Seniorům chybí bílkoviny

Lidé 60−65 let trpí hlavně nadváhou, za kterou často může nepravidelná strava. Lidé ještě starší už ale bývají víc křehcí, mají velký úbytek svalové hmoty. Ale i to se dá řešit právě větším přísunem bílkovin ve stravě.

Na to senioři často zapomínají a preferují spíš sladká jídla. „Naše vrchní sestra vždy říkala, že na dobré hojení například rány potřebuje senior 5x týdně grilované kuře,“ přidává úsměvnou historku. S vyšším věkem totiž souvisí nechutenství. Lidé ztrácejí motivaci vařit i nakupovat.

TOP potraviny podle BBC

BBC teď zveřejnila žebříček stovky nejzdravějších potravin. Zajímavé je, že první příčky obsadily potraviny převážně rostlinného původu. Hvězdou jsou pak trochu překvapivě mandle. „Ořechy jsou důležité zdroje dobrých tuků, vitamínů rozpustných v tucích. Pouze mandle samozřejmě jíst nikdo nezvládne. Zajímavé je, že hodně vysoko je třeba tolik zatracované vepřové sádlo.“

chleba se sádlem


20 nejzdravějších potravin podle BBC
1. mandle
2. čerimoja
3. okouník mořský
4. platýs
5 chia semínka
6. dýňová semínka
7. mangold
8. vepřové sádlo
9. nať z řepy červené
10. chňapal
11. sušená petržel
12. vločky ze sušeného cerelu
13. řeřicha říční neboli potočnice lékařská
14. mandarinky
15. hrách setý
16. štika
17. treska pestrá
18. jarní cibulka
19. červené zelí
20. treska velkohlavá

Pokud si podle Holmerové jednou za čas usmažíte na sádle řízek nebo namažete sádlo na chleba, určitě nespácháte zločin. „Když už zhřešit, tak aspoň s radostí. Taky ale s vědomím, že to zrovna zdravé jídlo není. Když to nebudete dělat každý den, tak se vůbec nic nestane.“

Nebojte se koření

Člověku se s věkem otupují všechny smyslové orgány, včetně chuti a čichu. „Stírají se vjemy, které při jídle máte. Rozhodně nedoporučujeme omezovat koření, spíš naopak.“ Nechutenství ve vyšším věku je třeba překonat a sníst aspoň něco malého 5x denně.

Svačinka se dá lehce nahradit nejrůznějšími drinky a pitíčky z lékárny, které obsahují chybějící bílkoviny a minerály. Je to rozhodně lepší varianta než bonbony nebo jiné sladkosti. Navíc to může vyřešit i problém s pitným režimem. Zvlášť pokud člověk užívá diuretika, tedy léky pro odvodnění organismu.

Lékařka se prý často setkává i s mladšími lidmi, kteří jsou dehydratovaní. Pamatujte na to, že každý z nás je z 60 % tvořen vodou. Pokud tělu chybí voda a k tomu i jiné důležité látky, je to už život ohrožující stav.