Gabina Osvaldová se na premiéru Mauglího hodně těší. Musí ale dodat, že tam chybí spousta jejich textů
Ve středu byla hostem Martiny Kociánové žena, která by mohla říct o své práci totéž, co říká Oldřich Nový v jednom ze svých filmů: „K práci potřebuji jen hlavu a tužku.“
Můžete ji znát z nejednoho filmu, dabingů. Původně absolventka pražské DAMU, píše od roku 1988 především písňové texty a patří v tom k těm nejlepším u nás. Znáte ji z několika filmů, třeba Lovci Mamutů, Marečku, podejte mi pero, z dabingu znáte její hlas, ale asi nejvíc ji můžete poznat právě skrze její texty. Po obrovském úspěchu muzikálu Johanka z Arku a Robin Hood je právě dnes večer premiéra muzikálu Mauglí. Mch. právě Mauglímu bude patřit i sobotní Tobogan Dvojky.
Před premiérou
Co zmůže textař v den premiéry? "Já dnes vykřikovala ze spaní. To se děje textaři před premiérou. Řvala jsem prý asi dvě hodiny, a musím rychle dodat, že nepoužívám žádné prášky na spaní ani jiné psychotropní látky.
Já si samozřejmě své dítě porodím a hýčkám a ve chvíli, kdy je dám do výchovy autorovi hudby a režisérovi, tak už s tím moc nezmůžu. A režisér si bere právo přetvořit úplně vše. Než si na to člověk zvykne, tak to bolí. Nejen já si dnes vyzkouším, co na diváky funguje. A hned dodám, že tam pak nakonec chybí spousta mých textů."
Co rozhodně, že se Gábina Osvaldová pustí do psaní muzikálu? "Když přijdu s námětem, tak je mi poskytnuta volnost. Nakonec to je samozřejmě vždy kompromis, konsensus, kdy se bavíme s ředitelem divadla. Původně jsem měla dělat Muže s železnou maskou. Postupně jsem ale zjistila, že mě to nebaví. Tak jsem si sama vybrala Mauglího."
Práce "před"?
Jak dlouho trvá příprava? "My to s Ondřejem Soukupem děláme tak, že já píšu texty a on muziku. To je takové volnější. Ale občas je to i naopak jako u Johanky z Arku. Vlastní příprava pak vypadá tak, že si člověk načte vše, co potřebuje. Mám ji nejraději. Člověk leží u knih, u počítače, vypadá, jako že nic nedělá, a jen si čte. Když se vrátím k času, jak dlouho přípravy vypadají, tak kdybych musela hodně spěchat, tak se to dá stihnout za půl roku. Optimální je ale rok. Například u muzikálu Johanka z Arku jsem se hodně bála. A co mi pomohlo, byla první věc, kterou jsem napsala. Šlo o árii kata, kterou to všechno končí. A tak nějak jsem se toho přestala bát. Samozřejmě, že je potřeba dodat, že spolupráce s Luckou Bílou je úžasná. Ta zazpívá všechno."
A může dělat úplně cokoli, třeba si dopsat postavu? "Můžu. Teda celou polskou armádu si samozřejmě dopsat nemůžu. Také je jasné, že divadlo Kalich má své limity a vím, že můžu mít tak 15 postav."
Gabriela Osvaldová
Herečka a textařka se narodila 25. 7. 1953 v Praze. Vystudovala herectví na pražské DAMU. Má syna Františka. Jejím manželem je skladatel Ondřej Soukup, se kterým velmi úzce spolupracuje. Hrála v divadle i v televizi, nadabovala stovky filmových rolí, např. hlavní role v Zemi zaslíbené od Andrzeje Wajdy. Od 80. let se věnovala psaní textů. V podstatě z hecu otextovala píseň Miss Moskva pro Jiřího Korna. Skladba se stala velkým hitem a paní textařka tak byla na světě. S manželem Ondřejem Soukupem se věnuje rozsáhlým projektům pro divadlo Ta Fantastika. Připravili divadelní představení Zahrada rajských potěšení. V březnu 2003 napsali původní český muzikál Johanka z Arku. Muzikál měl během dvou let 825 repríz a zhlédlo jej 350 000 lidí. Nový muzikál Mauglí má premiéru 11. září, v divadle Kalich.Dnes už s Ondřejem Soukupem nežije, oba mají své partnery.
zdroj: Markéta "blackrain" Rejzková
Rozhodně si poslechněte celý záznam rozhovoru Martiny Kociánové a Gabriely Osvaldové. Hned budete mít lepší náladu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.