Fotograf Pavel Radosta tvrdí, že Praha nikdy nebyla v takové kondici jako v posledních letech

Pavel Radosta
Další podcasty, rozhovory a příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Pavel Radosta

Říká se o ní, že má bezpočet tváří a je věčnou inspirací pro umělce. Jak vidí Prahu brněnský fotograf a redaktor Pavel Radosta? Co všechno jeho kniha nabízí?

„Ti, kteří tady žijí, mají větší příležitost využít atmosférické podmínky a taky Prahu znají ze všech úhlů. Moje výhoda byla, že jsem se na ni podíval očima návštěvníka a Praha tím dostala jinou podobu.“ Kniha s výstižným názvem Praha nese podtitul „100 let hlavním městem republiky“. Jak se to pojímá fotograficky?

„Těžko. Praha je tisíciletá a je i moderní,“ usmívá se fotograf, který tvrdí, že Praha nikdy nebyla v takové kondici jako v posledních letech. „Samozřejmě, problémem všech atraktivních měst je turismus,“ podotýká Radosta k některým nešvarům, jako jsou ziskuchtiví obchodníci nebo stovky lidí se selfie tyčemi.

Milionkrát nafocené nově

Jak v takové atmosféře originálně zachytit třeba milionkrát nafocený Karlův most? „Je to problém,“ připouští Pavel Radosta. „Snažil jsem se, aby tam byl kromě architektury i současný život.“ V obsáhlé publikaci nenarazíte na zimní snímky.

„Vznikala totiž narychlo. S vydavatelstvím jsme se rozhodli na jaře a měla být hotová do konce roku. Kromě toho, nemám zimu rád.“ Zato bude ke knize výstava v pražském Klementinu. „Budou tam fotky i z té předešlé knihy Moje země. A bude tam i něco málo navíc,“ láká Pavel Radosta.

Pavel Radosta kniha

Focení je lov

„Příprava na fotografii je velmi důležitá. Není to ten zlomek sekundy, během které vzniká. Není to tak, že přijedu, vyfotím a zase odjedu. Je to lov.“ Radosta není příznivcem fotografování mobilem. „Když děláte něco pro knihu nebo výstavní panely, musíte mít velmi slušnou techniku, i když to není zásadní věc.“

Jednou z výhod moderních technologií je to, že nemusíte šetřit drahým filmem. „Je to ale i nevýhoda, protože těch snímků pak vzniká kvantum.“ Sám si fotky tiskne: „Mám rád fotku jako obraz. Nemám ji rád v elektronické podobě, v těch malých stlačených formátech na Facebooku nebo na Twitteru.“