Díky svému foťáku viděl stopy po sovětských kulkách na Národním muzeu nebo v soše sv. Václava. Proč o nich nevíte?

8. březen 2017

Kvůli Martinu Frouzovi opouštějí památky a klenoty své trezory. Byl fotografem National Geographic Česko a jeho fotografie z vykopávek či rekonstrukcí různých památek jsou známé. Práce je to náročná i zajímavá.

Na své práci nachází Martin Frouz spoustu předností. „K památkám se dostanu jinak než běžný návštěvník. Když po mě chtějí, abych ji vyfotil, tak ji musí z té vitríny vyndat.“ I do studia přišel vyzbrojen svým foťákem.

„Už jsem ráno dělal první fázi dokumentace oprav Staroměstské radnice v Praze. Dnes se odebíraly vzorky pro rozbory kamene.“ Chystají se totiž opravy. „Zásahy po požáru v roce 1945 památku změnily. Mnoho věcí by se mělo vrátit před zmíněný rok. Včetně některých konstrukčních částí orloje.“

Kulka ve sv. Václavovi

V současnosti probíhá i oprava Národního muzea. „Je to zvláštní stát na lešení a vidět stopy po kulkách z roku 1968.“ Podobný pocit zažil na soše sv. Václava, kdy se v jednom ze záhybů pláště ještě našel projektil. Ruská vojska prý tehdy prostřílela sochu jako řešeto.

Svatý Václav. Socha Josefa Václava Myslbeka

„To se ale v 70. letech v restaurátorské zprávě objevit nesmělo. Takže tam bylo uvedeno, že socha má mnohočetná kruhová poškození. O střelbě tam nebylo ani slovo. A kulek na něm bylo několik set!“

Pozor na lebku!

Emoce si při práci prý nemůže připustit. „Protože máte přesně určený čas. Ale často se mi stává, že než zhasnu reflektory, snažím se zastavit a tu věc si prohlédnout. Jak často se vám stane, že jsou před vámi safíry o velikosti několika cm nebo hlava světce?“ Jako třeba v případě focení lebky sv. Václava.

V těchto případech si musí v místnosti postavit ateliér. „Pak vám předmět přinesou, pak odnesou a teprve pak probíhá to samotné bourání. Protože kdyby někdo zakopl o stativ, tak může předmět ohrozit.“ I proto se kabely lepí k zemi páskou jako ve filmu a přijímají se různá opatření. „Všichni dáváme pozor, aby se předmětu něco nestalo.“

Jelikož všechny nálezy zůstávají v Egyptě, je velice důležité pořídit co nejlepší dokumentaci (na snímku Hana Vymazalová a Martin Frouz).
autoři: eh , Stáňa Lekešová
Spustit audio