Chcete si na lince 158 pokecat? Připravte se na tučnou pokutu!

František Habada
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy František Habada

Tísňová linka se bohužel zneužívala vždycky. Policie totiž musí telefon vzít. Nikdy neví, jestli volající v tísni opravdu je, nebo ne.

Lidi často zkouší bdělost policie a posílají je tam, kde se nic neděje. „Jedná se o zbytečný výjezd. Hlídka pak nemusí být tam, kde je opravdu někdo v ohrožení. Lidi se taky chtějí pobavit nebo nám vynadat,“ říká s povzdechem František Habada, vedoucí operačního odboru Policejního prezidia ČR.

Policisti jsou už na takové hovory vycvičení a ukončují je. „Lidi se vystavují postihu. Jsou tam vysoké pokuty. Pro tyhle případy máme také blacklist volajících.“

Čtěte také

Buďme pozornější

Co se stane, když pracovník přijme skutečnou zprávu o neštěstí? „Takový člověk je obvykle ve stresu, takže ho musíme uklidnit. Potřebujeme zodpovědět základní otázky a občan by na ně měl reagovat.“

To bývá podle Františka Habady často problém. Kolik z nás vnímá při jízdě autem názvy vesnic nebo čísla silnic? Kdo z nás si pamatuje přesný popis pachatele? Měli bychom být zkrátka pozornější.

Naštěstí existuje technika. „Dokážeme lokalizovat mobilní telefony. I v případě, že se nám lidi ztratí v lese. Snažíme se zkrátka dělat všechno pro to, aby se hlídka dostala na místo co nejdřív.“

Malý pitaval v propadlišti dějin

Operační středisko, které tyto hovory přijímá, je součástí policie, která není vidět, ale hraje velkou roli. Jeho struktura byla nedávno navržená nově. „Měli jsme 89 středisek, ale vybavit je novou technikou bylo finančně náročné. Teď jich máme 14 a kopírují kraje,“ říká František Habada.

Operační středisko Policie ČR

Doby, kdy komunikace probíhala výhradně telefonicky jako v seriálu Malý pitaval z velkého města, jsou nenávratně pryč. „Dnes máme nové systémy a jsme propojení napříč celou republikou. Informace se dostanou všude.“

Existuje i těsná propojenost se zahraničím. „Máme kontaktní centra s okolními státy a jsou na našich systémech. Informace s námi sdílí.“ V případě trestného činu nebo vážného zranění se kontaktují zastupitelské úřady.

Televizní spojenec

Podle Františka Habady přichází do operačního střediska kolem sedmi případů za minutu. Kromě toho policisti ve službě taky pořád sledují v televizi domácí zpravodajství včetně zahraničních kanálů.

„Osvědčilo se to třeba při výbuchu na moskevském letišti Domodědovo.“ Okamžitě byla posílená ochrana na pražském letišti. „Na tyhle zprávy je třeba reagovat okamžitě. Lepší je udělat něco hned než čekat s rukama za zády, až se informace ověří. Čas je náš největší nepřítel.“

Jak na tísňové lince komunikují nevidomí a neslyšící? Jak se postupuje proti agresivním fotbalovým fanouškům? Poslechněte si ze záznamu v iRadiu.