Africké hrdinky. Stovky let tradované pověsti neznámého kontinentu

Šiřitelka katolické víry po africku. Kimpa Vita vadila misionářům, její výklad víry ji dostal na hranici

Tvrdila, že Ježíš byl Afričan a že v ráji barva kůže nehraje žádnou roli. Postavila se proti rostoucí moci evropských misionářů, afrikanizovala katolickou víru a bojovala za mír a svobodu Konžského království, které bylo před příchodem evropských kolonizátorů jednou z nejvýznamnějších afrických říší. Pro jedny byla nadějí nového života, pro druhé nebezpečnou kacířkou. Jmenovala se Kimpa Vita, ale známější je pod svým křesťanským jménem Dona Béatrice.

Odvrácená strana křesťanských misií

Narodila se kolem roku 1684. Jako dítě z vysoce postavené šlechtické rodiny získala nejen skvělé vzdělání, ale do vínku také katolickou víru a s ní i své druhé jméno Dona Béatrice.

Úrodné a bohaté Konžské království, které na přelomu 17. a 18. století zaujímalo sever dnešní Angoly a obě Konga, bylo vůbec první africkou zemí, která přijala křesťanství. První misionáři sem připluli koncem 15. století na portugalských lodích a náboženskou misi začali od samotného krále a aristokracie.

Spolu s tím se Konžské království vydalo všanc evropskému drancování: měď, slonovina, železo, dřevo, sůl, juta… Portugalci podplatili krále a donutili ho prodávat jeho vlastní lidi do otroctví. Klidu v zemi nepřidaly ani probíhající klanové války, hlad a epidemie. Prostí Afričané snažně vyhlíželi záchranu.

Zjevení Dony Béatrice

V roce 1704 se začaly šířit zvěsti o dvaadvacetileté vizionářce jménem Kimpa Vita, která přijala křesťanské jméno Dona Béatrice. Během nemoci se jí zjevil svatý Antonín, patron všech trpících a trosečníků, vnukl jí myšlenku po osvobození země a vyzval ji, aby obnovila moc a slávu Konžského království.

Dona Béatrice na znamení nezávislosti a odporu nosila na hlavě korunu a hrdě šířila nové náboženství, antonianismus. Do všech koutů země vyslala několik mužů, aby zvěstovali její učení a svědectví o zázracích. Kapucínští misionáři v Doně Béatrice viděli ďábla a snažili se ho za každou cenu vymýtit.

Král Pedro IV. byl nucen slavnou prorokyni předvolat, aby své činy a myšlenky obhájila. Tvrdila například, že neustále hovoří s Bohem, hlásala mnohoženství a kritizovala papeže. Říkala, že Ježíš se narodil v San Salvadoru – což byl další z důvodů, proč by ji představený kapucínů Otec Bernardo di Gallo viděl rád na hranici.

Kimpa Vita: symbol odporu proti kolonizátorům

Pro kapucínské misionáře představovala Dona Béatrice politickou hrozbu: vyzývala Konžany k odporu proti kolonistům a z hlediska náboženství se jasně provinila kacířstvím. Její rouhání dosáhlo vrcholu ve chvíli, kdy se vydávala za pannu, a přitom porodila chlapce.

Dona Béatrice se přiznala ke všem obviněním. Prý prohlásila: „Nevadí, že zemřu. Moje tělo není stejně víc než jen hrst prachu, v nějž se rozpadne.“ Byla odsouzena k upálení za čarodějnictví za to, že podvedla lid a sváděla ho ke kacířství. Král Pedro IV. se pokusil proti rozsudku smrti postavit, avšak marně. 2. července 1706 byla v Kilombu upálena.

Kimpa Vita aka Dona Béatrice se stala africkou hrdinkou a symbolem boje za nezávislost. Ve dvacátém století se ivorijský dramatik a spisovatel Bernard Dadié snažil ve hře Béatrice z Konga dokázat, že Afrika měla před příchodem kolonistů své vlastní hodnoty.

Chtěl ukázat, že existovali zkorumpovaní králové a africké hrdinky, které se jim postavily stejně jako evropským kolonizátorům.

autoři: Lucie Němečková ,
Spustit audio

Související