Ztracené zavazadlo, zrušený let. Víte, jak se bránit ještě na letišti?

9. červen 2025

Cestování letadlem je rychlé a pohodlné, má ale i svá úskalí. Co dělat při ztrátě zavazadla nebo zrušení letu? A co raději zkontrolovat ještě před odletem? Jak si zajistit bezstarostné cestování, poradila právnička spotřebitelské organizace dTest Lucie Kejharová.

Letecká doprava má svá specifika. Cestující musejí počítat se zpožděním, zrušením letu, přísnými bezpečnostními opatřeními i různými podmínkami leteckých společností – od velikosti zavazadel po on-line check-in.

Check-in a ztráta zavazadla

V některých případech se stává, že společnost požaduje vysoký poplatek za to, když si cestující dělá check-in až na letišti. Zejména nízkonákladové společnosti vyžadují, aby si zákazníci udělali check-in sami on-line, proto je nutné seznámit se předem s podmínkami jednotlivých dopravců,“ upozorňuje právnička spotřebitelské organizace dTest Lucie Kejharová.

Mezi časté komplikace patří i ztráta zavazadla. Pokud zavazadlo po příletu nedorazí, je nejlepší řešit to hned na letišti u přepážky pro reklamace. „Cestující vyplní formulář a dostane číslo. Pokud se kufr jen opozdí, může zákazník žádat o proplacení nezbytných věcí, které si musel koupit. Pokud se zavazadlo nenajde do 21 dnů, je považováno za ztracené a vzniká nárok na náhradu škody za kufr i za jeho obsah.“

Zpožděný let

Jednou z největších komplikací je, když má letadlo zpoždění, a zákazník kvůli tomu nestihne následný let. Na co má v takovém případě nárok, záleží na tom, jestli byly splněny určité podmínky.

Čtěte také

„Obecně platí, že pokud je let zrušen nebo výrazně zpožděn a nejde o mimořádné okolnosti, vzniká nárok na finanční kompenzaci. V každém případě musí aerolinka nabídnout buď náhradní let, nebo vrácení peněz, přičemž výběr je zcela na cestujícím. Pokud už není možné pokračovat v cestě, má klient právo i na zpáteční let domů.“

I když jsou podmínky jasně dané, některé letecké společnosti se vyplácení finančních kompenzací vyhýbají. V takovém případě se obraťte na Úřad civilního letectví nebo na některou ze specializovaných společností, které se zabývají vymáháním nároků. „Tady je ale třeba počítat s tím, že část kompenzace si vezme i společnost, která spor řeší. Navíc je nutné počítat i s náklady, pokud by došlo na soud,“ dodává Lucie Kejharová.

Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

    Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

    jak_klara_obratila_na web.jpg

    Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

    Koupit

    Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.