Ženy méně bourají, muži lépe parkují. Pravda, nebo lež?
Jsou muži opravdu lepší řidiči? A proč by vůbec měli být? Odpovídá psycholog Jiří Novák.
„Je to ryze individuální a nejde jednoznačně říct, kdo je lepší,“ říká Novák. Muži ale určitě častěji milují rychlost, víc riskují a méně je „vzrušuje“ dodržování pravidel silničního provozu. Řidičky zaviní jen desetinu všech dopravních nehod v Česku. Jsou ale zase často nerozhodné.
Typické mužské atributy:
- větší agresivita (testosteron)
- častější ješitnost
- hravost, soutěživost (závodění i na silnici)
„To je asi ten důvod, proč vjedou do křižovatky na červenou. Nebo proč jezdí přískoky, než plynulou jízdou,“ vysvěluje si psycholog. „Faktem je, že většina žen víc využívá pravé hemisféry, kde je centrum vnímání tvarů, barev, ale taky prostorová orientace.“
Parkování a jízda v noci
To je taky důvod, proč muž potřebuje k zaparkování auta 15 vteřin a žena 21. Ženy ale parkovat umějí. Jen snadno znervózní a pak zmatkují. Psycholog ale taky připomíná, že až 20 % mužů má mozek ženského typu. Každopádně ženy jsou určitě lepší při jízdě za šera nebo v noci.
„To je dáno vývojově. Někdy z doby kamenné.“ Muži totiž lovili hlavně za dne, kdy ženy seděly v jeskyních a jejich oči se víc přizpůsobily červenému spektru světla. „Pro ženy tak rozhodně není vhodné u běžné práce světlo zářivek. Rychleji se jim unaví zrak.“
Horizont a plné čáry
Řidičky mají prý taky daleko větší dar předvídavosti. Jezdí opatrněji a pomaleji. Určitě ale třeba nepředjíždějí před končícím horizontem, za který není vidět, což je zase doména mužů. Málokdy přejedou plnou čáru, což muži dělají stále. Jezdí prostě riskantněji.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.