Zbrojovka: Od zbraní přes auta, šicí stroje až k traktorům Zetor

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Logo Zbrojovky Brno na traktorech bylo po roce 1945 známé po celém světě

Továrna založená původně na výrobu zbraní se v minulosti soustředila i na produkci automobilů. Před 2. světovou válkou jich vyrobila na 8000. Některé z nich vítězily v různých soutěžích a zamiloval si je i Vlasta Burian. Možná by se dnes zapsala do historie jako významná automobilka, nebýt osudného roku 1936.

Účinkuje: Jan Kovařík
Připravil: Jitka Škápíková
Dramaturgie: Magdalena Šorelová
Zvukový mistr: Jonáš Rosůlek
Zvukový design: Jiří Litoš
Režie: Jitka Škápíková
Premiéra: 1. 3. 2021

Téměř sto let patřila Zbrojovka Brno k největším průmyslovým podnikům moravské metropole. Byla založena v roce 1918 jako státní podnik pod názvem Československé závody na výrobu zbraní v Brně.

Šíře jejího působení byla ale mnohem větší. Začalo to opravami automobilů. Později se přidala i jejich výroba. Opravovaly se zde také pušky, telefonní a železniční zařízení a nářadí. Kromě toho firma montovala německé a rakouské pušky Mauser a Mannlicher, později i svoje vlastní. Ve 30. letech vyráběla také licenční psací stroje Remington a traktory Škoda.

Lidová vozítka

V letech 1924 až 1925 byla postavena nová továrna, kde se kromě pušek a kulometů vyráběly automobily, motory a stroje. Právě tehdy začala ve Zbrojovce automobilová éra, která trvala až do roku 1936, kdy Zbrojovka musela započít s vojenskou výrobou.

Počátky výroby automobilů ve Zbrojovce jsou spojeny s významným automobilovým konstruktérem Břetislavem Novotným. Ten si hned po návratu z fronty otevřel malou dílnu, kde vytvářel koncepty vlastních automobilů. Jeho cílem bylo vytvořit jednoduché a cenově dostupné vozidlo pro široké vrstvy.

Proto se jeho konstrukce výrazně lišila od běžných automobilů té doby. Jeho vozy neměly převodovku ani spojku. Dokonce se zprvu nepočítalo ani s brzdami. Vše nahrazoval jednoduchý třecí převod s brzdovým špalíkem.

V roce 1922 Novotný vytvořil model lehkého automobilu Novo. O rok později zkonstruoval lidový automobil Omega s dvoutaktním motorem. A o dva roky později pak třetí – automobil Disk. A nabídl je k sériové výrobě právě Zbrojovce.

Vůz Omega při předváděcí jízdě

Sázka na traktory

Po skončení války, která na podniku zanechala velké škody, se znovu rozjela mírová výroba. Zprvu se začalo s montáží textilních strojů, koncem roku 1945 ale Zbrojovka Brno vyráběla i automatické váhy, převodovky pro traktory a motory pro motocykly či automobily.

Od léta 1945 začali konstruktéři pod vedením inženýra Františka Musila a Jaroslava Miksche pracovat na vývoji zemědělských traktorů. A dali vzniknout další značce, která dobyla svět – traktorům Zetor.

Prototyp traktoru Zetor Z-25 byl vyroben 14. listopadu 1945. Ke svému názvu přišel jednoduše. Zet jako vyhláskovaná iniciála Zbrojovky, or jako koncovka slova traktor. V křestním listu traktorů Zetor je uvedeno datum 15. března 1946. Právě tehdy byly na malé slavnosti předány zákazníkovi tři traktory Zetor 25 a současně byly předvedeny traktory Zetor 15.

Toto je nejstarší traktor, který je v muzeu možné vidět

O pět měsíců později byl první Zetor 25 vystaven na vzorkovém veletrhu v Praze. Zároveň vydala Obchodní a živnostenská komora ochrannou známku pro značku Zetor a byla zahájena sériová výroba. Za první rok opustilo brány továrny skoro tři a půl tisíce traktorů Zetor Z-25, což bylo více než 60 % všech traktorů vyrobených v Československu.

Které auto vyrobila Zbrojovka jako poslední? Jaké typy traktorů Zbrojovka vyráběla? Jak se firma vyvíjela po převratu v roce 1989? A jak si stojí dnes?

autoři: Jitka Škápíková , Magdalena Šorelová
Spustit audio

Související