Zatopené auto nekupujte!

17. srpen 2010

To, že se setkáváme při koupi ojetého vozu se zatajením jeho minulosti, je dnes veřejným tajemstvím. Ještě větší pozor si ovšem musíme dát v období záplav a hlavně po nich, kdy rapidně stoupá riziko, že koupíme auto, kterým prošla voda. Často se totiž snaží někdo prodat auto, které vydává za nezaplavené. Jenže, špinavá voda vůz nenávratně poznamená.

Moderní auta plná elektroniky jsou po řádění vodního živlu prakticky nepoužitelná a mnozí lidé se jich logicky chtějí rychle zbavit. Proto setkat se s takovým vozem nebude v nejbližších měsících nic neobvyklého a je třeba si dát velký pozor už při samotné koupi. Nejde totiž jen o elektroinstalaci.

Velmi důležité je, kam až dosáhla hladina vody. Pokud se dostala do pohonných jednotek vozidla, jako jsou motor nebo převodovka, které mají vlastní olejové náplně, hrozí poškození vnitřností pohonných ústrojí vozidla abrazivními částicemi obsaženými v zátopové vodě, upozorňuje Vítězslav Černík z Dekra-automobil.

Míra zatopení vozu je velmi důležitá při jeho obnovení do původního stavu, což je mnohdy podle majitele autobazaru Aleše Zícha ze společnosti Auto AZ Consulting značně náročné.

Opravdu precizně odstranit následky povodně, kdy voda vnikla i do interiéru vozidla, je finančně velmi náročné a obvykle se to nevyplatí, protože se na voze většinou už nevydělá.

Především u dražších aut, která jsou nabízena za 300 a více tisíc korun, se pak můžeme setkat s velmi kvalitním vysušením a následnou opravou. Naštěstí i tady však jistá vodítka k odhalení zatopeného auta jsou. Důležité je si vždy vůz důkladně prohlédnout, ale v této době bychom měli věnovat zvýšenou pozornost některým částem auta.

Jsou to většinou dutiny karosérie vozidla, dále místa velmi těžko přístupná mycím prostředkům nebo interiér vozu. Například v mlhovkách lze najít úroveň hladiny po zatopení zátopovou vodou.

Při prohlídce je dobré zkontrolovat vnitřní obložení, odstranit například krycí gumy prahů, podívat se pod koberce nebo si ohlídat stav karoserie pod rezervou. Stopy vody totiž nikdy nikdo úplně nevymaže. A proč takový vůz v žádném případě nekupovat?

Pokud se voda kdekoliv na autě dostala do elektroinstalace, tedy auto bylo minimálně po podlahu ve vodě, přestávají fungovat určité elektrické prvky ať už z výbavy interiéru, nebo dokonce bezpečnostní prvky. Může se stát, že přestane fungovat systém ABS nebo stabilizační systém, což už je závažný problém. Výpadek funkčnosti totiž nastává náhle, dopředu poznat nelze.

A tak i na první pohled řádně opravené auto po záplavách může být řidiči životu nebezpečné. Pakliže si takový vůz pořídíte v dobré víře, že se o zaplavené auto nejedná, je nutné se bránit. Pak je důležité mít řádně sepsanou kupní smlouvu.

autor: Adam Kebrt
Spustit audio