Zastaralým přístupem učitelé i rodiče zabíjí nadání dětí, myslí si odborníci na vzdělávání

15. červen 2019

Eva Vondráková a Martin Konečný ze Společnosti pro talent a nadání se dlouhodobě zabývají rozpoznáváním výjimečných dětských intelektů. V rozhovoru s Patricií Strouhalovou vysvětlují, jaké chyby dělá současné školství, jak se dá situace zlepšit nebo jak funguje vzdělávání ve Finsku a čím by nás mohlo inspirovat.

Psycholožka Eva Vondráková si prý na základní škole hodně četla pod lavicí. „Pamatuji se, jak mě na začátku školní docházky udivovalo, že někteří spolužáci se nemohou naučit číst nebo že nechápou matematiku,“ směje se.

Učitel Martin Konečný na základní školu vzpomíná s radostí: „V první druhé třídě, které dítě velmi ovlivní, jsem měl výbornou paní učitelku a potom zase výborné spolužáky. Brali mě takového, jaký jsem – a pomáhal jsem jim s matematikou, které nerozuměli.“

Největší stres způsobují učitelům rodiče. Kvůli nízkému uznání i platům lidé ze školství odcházejí

Učitel a žáci ve třídě (ilustrační foto)

Školní vyučování se během desetiletí velmi změnilo. Pronikly do něj moderní dotykové technologie, které dnes patří do běžného života dětí. S tím je nutné počítat i při přípravě budoucích učitelů.

Oba si při své školské praxi všímají, že na školách dodnes panuje zastaralý přístup. „V mnoha školách se děti učí z učebnice, následuje cvičení  a přezkoušení. Nebezpečí je i v rodinách, protože rodiče neznají jiný přístup a zabíjí nadání svých dětí. Nejlepší je zjistit, co dítě baví, a dát mu prostor si to vyzkoušet,“ radí doktorka Vondráková.

Jan Amos Komenský řekl:  „Kdykoli se přimísí nějaké nařizování, naše mysl hned cítí odpor a odvrací se.“ To prý platí dodnes. „Bohužel u nás je zvykem řídit úplně všechno,“ říká doktorka. Zásadní prý je pracovat s dětmi. „Nejlepší by bylo, kdyby lidé, kteří si pořizují děti, na ně měli čas a pomohli jim rozvíjet je v tom, v čem jsou dobré,“ upozorňuje Eva Vondráková.

Co brání tomu, aby se tento přístup rozšířil do škol? „Jistá část učitelů bude tyto věci odmítat, ale podle mě je problém hlavně v přípravě učitelů. Kdyby viděli v praxi, jak tyto metody použít už při přípravě na povolání, prospělo by to,“ myslí si.

Jako příklad fungujícího školství uvádějí Finsko: „Je to jednoduché: dělají to doopravdy, učí děti myslet, chovat se k sobě slušně, snaží se, aby dětem i učitelům bylo ve školách dobře. Povolání učitele na základní škole je velmi populární a dostanou se na ně jen ti nejlepší,“ uzavírá doktorka Vondráková.

Jak se dá pracovat s nadanými dětmi? Kde se mohou učitelé dozvědět o nových formách vzdělávání? Co by školám prospělo? A co je tandemová výuka? Poslechněte si celý rozhovor.

Spustit audio