Zamyšlení - 1.7. (Věrozvěstové Cyril a Metoděj)
Tato jména známe skoro všichni ze základní školy, ale detaily se nám většinou z hlavy vypařily a pouze víme, že se jedná o věrozvěsty, kteří přinesli na Moravu kulturní fenomény jako je například písmo. Proto pár informací.
Cyril, původním jménem Konstantin, žil v letech 827-869, byl byzantským učencem a
misionářem. Od r. 845 pracoval jako knihovník konstantinopolského patriarchy. V r. 860 byl spolu s Metodějem (jehož vlastní jméno bylo Michael 815-885) vyslán do Chazárie, kde se naučili slovanským jazykům. Pro misii na Moravu sestavil Cyril první slovanské písmo tzv. hlaholici, přeložil evangelium a liturgické
texty.
Metoděj se stal papežským legátem a učitelem pro slovanské země.
Někdy v letech 882-884 (přesné datum neznáme) pokřtil českého
knížete Bořivoje. Metoděj byl mimo jiné i malířem (tato informace
není běžně známa). Údajně namaloval ikonu pro bulharského cara
Borise. V té době byli vzdělanci většinou schopni pokrýt celou
oblast tehdejší vzdělanosti, což dnes už, samozřejmě, není možné,
poněvadž oblast vědění je tak rozsáhlá, že odborníci jsou schopni
zvládnout jen její drobnou část.
Význam Cyrila a Metoděje je pro naše země rozhodně veliký,
především však pro Moravu. Na Moravě totiž nedošlo k odklonu od
katolické víry tak jako v Čechách. Morava byla stále věrně
katolická a kulturní sebeuvědomění, které nastolili Cyril s
Metodějem se projevilo ještě v době obrozenecké, kdy nositeli
sebeurčení byli na Moravě především kněží. V Čechách to byla
doména žurnalistů a učenců. Toto rozdělení, tento rozdíl mezi
Čechy a Moravou, je cítit dodnes. Morava je silně katolická a
rekrutují se z ní voliči (alespoň z jižní Moravy) křesťanských
stran. Čechy se vymanily z područí katolického vlivu především
díky Janu Husovi (asi 1371-1415) a následným Husitským bouřím.
Tato situace měla pozitivní vliv i na takové oblasti jako je
architektura. Při velké rekatolizaci českých zemí v době baroka
mohly vzniknout religiózní stavby, které se vymykaly běžnému
evropskému stereotypu, poněvadž liberálnější prostředí v Čechách
nevyžadovalo tak rigidní plnění náboženských dogmat jako v
tradičně katolických zemích. Mám na mysli stavby Jana Blažeje
Santiniho (1677-1723) nebo Kryštofa Diezenhofera (1655-1722).
Svým způsobem je dobře, že vliv Cyrila a Metoděje byl limitovaný
a že na naše země působily ještě západní vlivy. Kdybychom zůstali
věrni impulsům Cyrila a Metoděje, ještě dnes bychom psali
azbukou. Proto působení těchto dvou, nepochybně nesmírně
užitečných postav naší historie, vnímáme jako impuls, který měl
dočasnou platnost. Jejich kult stále přežívá v moravských
Cyrilometodějských slavnostech a v celostátních svátcích. Jsem
přesvědčen, že tím vzdáváme zasloužený hold oběma poslům
slovanské kultury. Naše země je však zajímavým místem setkávání
západních a východních vlivů. Možná, že právě to z ní dělá tak
magický celek. Dnes se hovoří o našem keltském původu a možná, že
kořeny české populace jsou ještě složitější. Průsečíky kultur,
jejich nedělitelné promíchání jsou tím, co z nás dělá velmi
evropské Evropany.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.