Záchrana lokální železnice? Obce a soukromníci

1. únor 2016

Mají se nevyužívané železniční tratě v regionech proměnit na cyklostezky nebo se dá provoz na lokálkách zachránit? Má Správa železniční dopravní cesty tratě prodávat soukromníkům, anebo je raději zrušit?

Prodej regionálních železničních tratí se jeví v posledních letech jedinou cestou, jak na nich aspoň dočasně a omezeně uchovat dopravu.

Naposledy se Správě železniční dopravní cesty podařilo prodat dvě regionální tratě Dolní Bousov - Kopidlno a Čížkovice-Obrnice společnosti AŽD. Za 58 kilometrů kolejí zaplatila necelých 11 milionů korun, což je cena jednoho železničního přejezdu.

Na tratích, které se dlouho nedařilo prodat, bude nový majitel testovat svá zabezpečovací zařízení.


Zdeněk Chrdle: Určitě splníme podmínky smlouvy, že nejméně pět let zachováme na trati provoz. Vytrhání kolejí nepřichází vůbec v úvahu.

„Nejen v ČR, ale ani v okolní Evropě nejsou žádné tratě, na kterých by se daly testovat nové zabezpečovací systémy bez omezení dopravy. Budeme tu zkoušet zařízení satelitní navigace, nové přejezdy, nové lasery a další bezpečnostní prvky,“ říká generální ředitel společnosti AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Na obou tratích zůstane zachován nepravidelný provoz. Chrdle ale chce jednat s krajem a obcemi, zda by měly zájem o pravidelný provoz.

Někteří železniční aktivisté volají po revizi celého přístupu k prodeji lokálek, které se staly zbytečné podle nich kvůli tomu, že se do nich neinvestovalo a neudržovaly se. O tom, že by se tratě měly modernizovat tak, aby se daly užívat úsporné technologie, se prý vůbec neuvažovalo.

Radim Kamler ze Spolku pro bezpečnou železnici, který podepsal otevřený dopis ministerstvu dopravy, vidí jedinou záchranu podinvestovaných tratí v prodeji do soukromých rukou. A to navzdory tomu, že k takové situaci vůbec nemělo dojít.

„Správa železniční dopravní cesty je povinna udržovat železniční síť v ČR v provozuschopném stavu a na každý kilometr tratě dostává každoročně peníze,“ upozorňuje Kamler.

Existuje nějaký pozitivní příklad, kdy obce dokázaly zachránit trať, která podle SŽDC neprosperovala?

Kamler uvádí příklad železnice Desná (Šumperk – Kouty nad Desnou). SŽDC ji označila za neperspektivní a navíc byla smetena povodní. Obce se jí ale nechtěly vzdát a obnovily ji. Trať teď zažívá, také díky lyžařům na zdejších sjezdovkách, doslova boom.

„Na podzim loňského roku byla dokončena elektrifikace trati a budou tam jezdit nejmodernější vlaky,“ vypočítává Kamler.

Podle Kamlera je to jeden z příkladů, kdy SŽDC rozhodla nezodpovědně od stolu, aniž by zvážila skutečný potenciál.

Lokální železniční síti by prospěla možnost bezúplatného převodu majetku SŽDC na obce nebo spolky obcí, které by je chtěly používat hlavně pro sezonní provoz na rozvoj cestovního ruchu.

autoři: Ondřej Nováček , rkr
Spustit audio