Z Německa: Fenomén míč ve fotografii

11. červen 2010

Jens Heilmann je především fotograf a umělec, který pracuje pro renomované německé časopisy. Objektiv zaměřuje především na životní styl, pokud možno v cyklech. Známé jsou jeho fotoseriály od zvířat přes polévkové talíře, sklenice až po klasická auta. Už méně se cítí jako fotbalový fanoušek, ačkoli pořádání fotbalového mistrovství ve vlasti před čtyřmi lety nechalo chladným jen málokoho. Patriotizmus i zájem o kopanou probudilo mistrovství v roce 2006 u drtivé většiny národa. I u Heilmanna.Na počátku byl zcela jiný projekt, pak obyčejná lidská zvědavost a nakonec profesionální výzva. Jaká je vlastně historie fotbalového míče ? Jak se vyvíjela jeho výroba, měnil design, technologie, materiály? Prvotní myšlenka na hrací memokarty s fotbalovým motivem, v podstatě pexeso měla prostě jepičí život a 44letý rodák z Kolína nad Rýnem se pustil do rešerše. Kupodivu nepřinesla nic zásadního, naopak. Ukázalo se, že historie míče a jeho designu je mírně řečeno velmi chabě zmapovaná. Zatímco fotografie světoznámých fotbalových legend od Puskáse přes Peleho a Maradonu až po Nedvěda či Ronalda existují v různých životních etapách a sportovních pózách a napsány byly o nich stohy článků a desítky knih, o vývoji magického míče se v podstatě nelze nic zásadního dovědět. Pro tuto téměř průkopnickou práci a ojedinělý fotografický projekt se mnichovský fotograf Jens Heilmann rozhodl v roce 2007. Nafotit všechny původní fotbalové míče, které se kdy kutálely po hřišti na mistrovstvích světa ve fotbale od roku 1930 až do letošního šampionátu, který hostí Jihoafrická republika.Čekala však na něj přímo Odysea. Sehnat historické míče totiž vůbec nebylo snadné. V honbě za originály, se kterými se skutečně hrálo, musel fotograf projet několik zemí, najel přes 30 tisíc kilometrů, navštívil desítky muzeí, poslal stovky mailů se žádostmi na fotbalové svazy, firmy, instituce ba třeba i bývalé rozhodčí. Sháněl povolení, sjednával autorská práva a především si musel být stoprocentně jistý, že fotí originály. S patinou, škrábanci, míče kožené, sešívané, syntetické. Samotná práce s focením vzácných artefaktů byla neméně náročná a napínavá. Jak totiž atraktivně a čistě bez nežádoucích odlesků nafotit fotbalový míč ? Heilmann zvolil trik - vložil míč do cylindru z plexiskla, přidal nepřímé osvětlení a použil velkoformátovou kameru, analogové technologie se prostě lépe hodí k historickým artefaktům. Povedlo se a archiv míčů ze šampionátů z uplynulých 70 let ke kompletní a v limitované knižní edici určen jak fanouškům, sportovcům, tak i historikům a umělcům a to v německé i anglické mutaci.

autor: zis
Spustit audio