Z Německa: Boom galerií v Berlíně
Německá metropole patří v současnosti k vyhledávaným adresám nejenom pro milovníky výtvarného umění, ale také pro galeristy z celého světa. O vývoji totoho fenoménu hovoří Zita Senková.
Před několika lety Berlín obdivně pošilhával po New Yorku, aby odkoukal tamní trendy. Časy se ale mění a dnes je to metropole na Hudsonu, která při přípravě výstav kopíruje atraktivní konkurenci u Sprévy. Podle vzoru Berlína například v květnu na Manhattanu otevřelo své stánky poprvé během víkendu více než 50 kulturních institucí.
Deset tisíc umělců a 470 galerií. Tak obrovskou nabídkou se může pochlubit jen málokterá metropole. Berlínští galeristé neznají slovo krize, a ačkoli to zní téměř neuvěřitelně, nepocítili ani její důsledky. Naopak. Přibylo dalších 50 galerií, ty, kterým začali ubývat návštěvníci, se rychle přeorientovaly, investice neproudily do účasti na různých světových veletrzích, nýbrž do vlastních projektů, nových nápadů či spolupráce s dalšími subjekty, mnohdy za hranicemi Německa.
Po sjednocení před dvaceti lety zažil Berlín nevídaný rozmach také v kultuře. Hlad nejenom po nových formách, ale i uznání byl enormní, město se až nečekaně rychle stalo jednou z nejvyhledávanějších adres pro umělce. Za úspěchem ovšem nehledejme složitý koncept či strategii, na které měsíce pracovali renomovaní experti či která se odvíjí od předražených auditů. Berlín zůstal pouze věrný své rozmanitosti, která je pro něj charakteristická a ve které je jeho síla. Právě životní filozofie metropole, které jsou cizí jakékoli předsudky a která je otevřená novým trendům a směrům je receptem i zárukou na prosperující galerie či divadla.
V širokém spektru stánků umění si může vybrat každý. Berlín nabízí minigalerie s pár obrazy, alternativní prostory v bývalé fabrice či ve sklepě stejně tak jako velkolepé výstavní síně. Galerie najdeme na turisticky frekventovaných místech i v malých obvodech či sídlištích. Prezentují se zkušení topgaleristé i začínající a neznámí nadšenci umění. Nezanedbatelným faktorem rozmachu umění jsou i celkové podmínky, životní náklady a nájmy v Berlíně, které jsou ve srovnání s Paříží či Londýnem velmi mírné a příznivé, a to nejenom pro umělce. Za výhodnou cenu lze pořídit světlý a prostorný ateliér s lodžií a tak se ke Sprévě doslova stahují houfy umělců jak z Ameriky, tak i mnoha evropských měst. Ostatně řada slavných domů, například Museum moderního umění či Metropolitní Museum, renomované newyorské instituce budou příští rok už potřetí spolupracovat se státními muzei v Berlíně. Tvořit v německé metropoli je pro výtvarníky a další umělce nejenom přirozené, ale i prestiží.
V posledních letech se také výrazně rozrostla skupina sběratelů umění. Ještě před dvaceti lety se na ně pohlíželo jako na typické rozmary maloměsťáků. V současnosti najdeme mezi sběrateli převážně mladé lidi, které zajímá zejména kreativní oblasti jako móda, design či architektura. Je zcela běžné, že předmětem konverzace mezi mladou generací je hodnocení aktuálních výstav či trendů v umění, kdo zůstane pozadu a nesleduje dění, nejednou se tím sám vyřadí.