Výstava Lucase Cranacha a jeho syna v drážďanském Zwingru

28. prosinec 2010

Proslulá drážďanská obrazárna Starých mistrů – Zwinger připravila další ojedinělou výstavu, tentokrát děl Lucase Cranacha staršího a mladšího.

Staroněmecké malířství 16. století se dosud ve srovnání s vlámským, nizozemským či italským prezentovalo podle vedení Zwingeru o poznání méně, což chce napravit aktuální výstavou. Obrazárna Staří mistři Státních uměleckých sbírek města Drážďan disponuje totiž největší sbírkou německého malíře Lucase Cranacha a jeho syna na světě a svou chloubu nyní poprvé vystavuje v plné šíři.

Díla obou uznávaných renesančních mistrů, Lucase Cranacha staršího a mladšího, jsou ve vlastnictví galerie stejně jako práce z jejich ateliérů. Četné portréty vládců, kurfiřtů, vévody Heinricha či Kateřiny Mecklenburské, reformátora Martina Luthera a jeho přítele, humanistického učence Philippa Melanchthona, Adama a Evu, náměty ženské moci, renesanční kostýmy, církevní motivy. Dosavadní stálá výstava v prostorách slavné obrazárny se tak rozrostla o další ojedinělá díla staroněmeckého malířství 16. století, které se podle ředitele Starých mistrů Bernharda Maaze těší největší oblibě zejména u návštěvníků z Ruska a Ukrajiny. K vidění je dalších 58 děl slavné rodiny, která s drážďanským dvorem udržovala velmi úzké kontakty. Lucas Cranach starší krátce po svém nástupu na místo malíře na wittenberském dvoře plnil rovněž zakázky pro albertínskou větev rodu Wettinů.

Lucas Cranach starší se narodil v roce 1472 v hornofranckém Kronachu. Už jeho současníci obdivovali uměleckou produktivitu malíře, který na přelomu středověku a renesance vytvořil ve svém ateliéru ve Wittenbergu přibližně pět tisíc obrazů, z nichž asi tisíc se zachovalo dodnes.

Nejmladší Cranachův syn Lucas se narodil v roce 1515. Malířskému umění se učil v dílně svého otce, kterou po něm také převzal stejně jako mnoho témat, ačkoli už představoval jinou generaci.

Výstava otevírá návštěvníkům nový, mnohem hlubší pohled do doby Luthera, do témat a lidského vnímání na přelomu epochy od středověku k renesanci, přibližuje práci ateliérů, poukazuje na shodu i odlišnosti v tvorbě obou Cranachů, na to, jak pojímali svět a jaká témata si pro své práce vybírali. Celkem vlastní Zwinger 65 uměleckých děl Cranachů, které kompletně nebyly dosud vystaveny. Především z kapacitních důvodů. Obrazárna totiž nedisponuje dostatečným prostorem a uvítala by mnohem větší výstavní možnosti. Obvykle je několik obrazů zapůjčeno pro jiné výstavy nebo jsou v rukou restaurátorů. Aktuální výstava kompletní sbírky obou Cranachů je proto ojedinělou příležitostí prohlédnout si tato díla nejenom v jejich komplexnosti, ale také dobových souvislostech.

autor: zis
Spustit audio