Vyprávím studentům pravdivé pohádky, usmívá se botanik Lubomír Hrouda
„Vyučil jsem se a přednášel takovou suchou botaniku. Studentstvo je stejné všude, občas při přednáškách spí, a tak jsem se je rozhodl probudit,“ vysvětluje vysokoškolský učitel, proč se před lety rozhodl rozmnožování rostlin přirovnat k milostnému životu.
Příroda totiž vymyslela neuvěřitelné množství variant a fíglů, jak přilákat opylovače, a jak zařídit, aby k opylování došlo. V Nočním Mikrofóru Lubomír Hrouda vysvětlil několik fascinujících a promyšlených příkladů.
Jak to ty rostliny mají?
„Ony mají velikánskou nevýhodu, protože asi devadesát procent rostlin má květy, ve kterých jsou tyčinky a pestíky, tzn. jsou to hermafroditi a mají pohlavní orgány těsně vedle sebe. A přitom pro ně platí podobná pravidla jako pro živočichy nebo pro člověka, tedy že není dobré, aby se pyl přenášel na tu samou bliznu v květu, podobně jako se člověk nemá stýkat s nejbližší sestřenicí,“ vysvětlil botanik Lubomír Hrouda. Květiny dokáží kvést, přilákat toho správného opylovače a přitom zabránit samoopylování. Příroda v tomto ohledu projevuje neuvěřitelnou kreativitu.
Pro mě to bylo vítězství nad sebou samým, řekl o online výuce
Když se zavřely školy, přemýšlel, co bude dělat. „Foťák má i video, tak to zkusím,“ řekl si. V botanické zahradě pak natočil studentům více než 600 videí o rostlinách. I když prožil krušné začátky, osvojil si online výuku a dnes je vděčný za vše, co se díky tomu naučil. Přesto si moc přeje, aby online výuka zůstala vzácností pro extrémní případy. „Protože děti patří do školy, děti patří k sobě. Aby se třeba i praly, ale aby se hlavně socializovaly. „Na druhé straně obrazovky jsou žáci, studenti, děti, a těch je mi nesmírně líto,“ prozradil botanik.
Čemu říká „šalvějová sklápěčka“? Jak to dělají kosatce? A kam vede jednosměrná skluzavka v podražci?