Výhodou DCC je účtování v korunách

22. srpen 2013

Co dělat při ztrátě platební karty na dovolené v zahraničí? Takové bylo téma pro středeční poradnu Dvojky. Podrobnosti v neautorizovaném a needitovaném přepisu zvukového záznamu vysílání.

Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Karel Zich se postaral o hudební úvod druhé hodiny dopoledního vysílání Dvojky Českého rozhlasu. Posloucháte magazín Je jaká je a od mikrofonu vám všem přeje pěkný den Eva Kvasničková. 21. srpna už má řada z nás svou dovolenou za sebou, ale dost možná je před vámi třeba ještě nějaký ten prodloužený víkend v zahraničí nebo pravidelně vyrážíte k moři až v září či říjnu, kdy už není ta hlavní turistická sezóna a vám všem tedy určitě přijdou vhod rady, které dnes v poradně Rodinné finance nabídne Zdeněk Simaichl. Hezký den.
Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Dobrý den.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Stačí totiž chvilka nepozornosti a dovolenou nám může znepříjemnit třeba taková krádež a nebo jsme zkrátka nepozorní, zapomeneme batoh či kabelku v restauraci a o komplikace je postaráno. Pokud se to přihodí i vám a přijdete na cestách také o platební kartu, bude se nám hodit vědět, co v takové chvíli dělat, kam zavolat, kolik nás to bude stát a všechno další. Ale my tady máme ještě jeden takový malý dluh z minulého setkání před dvěma týdny, kdy byl Zdeněk Simaichl hostem u mojí kolegyně Martiny Kociánové, a takový krycí název tohoto dluhu je DCC transakce. Tak, Zdeňku, pojďme tedy vysvětlit posluchačům o co jde?
Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Přesně tak, je to takový méně obvyklý druh transakce, kterou, ke které platební kartu můžeme použít, je to zejména v zahraničí. Nicméně je to transakce, která se poměrně rozmáhá, to znamená, není to sice nic nového, ale moc se to nepoužívalo. V současné době bych řekl, že ta služba je na vzestupu. Nicméně jako každá služba má svá pozitiva, ale má i svá negativa. DCC je zkratka Dynamic Currency Conversion, je to v podstatě dynamická měnová konverze a podstatou té transakce je, že si přímo na tom platebním terminálu, pomocí kterého uskutečňuji platbu v zahraničí, tak si mohu zvolit měnu transakce, ve které mi to vlastně bude na účtu zaúčtováno. V praxi to vypadá tak, že my jsme tady měli minule posluchačku, která v Polsku tankovala na benzinové stanici a tam ji tuhle tu službu nabídli, tak třeba na té benzince se to může stát, může se to stát u kteréhokoliv jiného obchodníka, kdy se mě zeptám jestli teda chci zaplatit pomocí DCC transakcion nebo standardně a jako výhodu těch DCC transakcí právě uvádí to, že uvidím vlastně to zaúčtování ve své měně, to znamená, vyhnu se té měnové konverzi na straně banky. To je samozřejmě pravda, já na tom účtu, který mi potom vyjede z toho platebního terminálu, vidím samozřejmě zaúčtování v té domácí měně, kde je tady v těch polských zlotých konkrétně, vidím tam také ten kurz, kterým se to přepočítává a vidím tam i kolik se mi strhne z mého domácího účtu přímo v té zvolené měně v našem případě teda asi nejvíce v té české koruně. Je tady ale jedna nevýhoda, která zatím je poměrně řekl bych veliká, protože v 99 % případů se kvůli právě této nevýhodě ta DCC transakce nevyplatí, to znamená, to procento je skutečně vysoké, a tato na první pohled skvělá služba má, jak už jsem říkal své riziko, a to riziko spočívá v tom, že ten kurz převodu měny určuje společnost, které ten platební terminál patří. A tento kurz je v drtivé většině, jak už jsem říkal zhruba v těch 99 % případů horší než kdybych provedl tu transakci standardně v té měně domácí. Takže zatím bych doporučoval příliš nevyužívat této služby, i když samozřejmě vidět tam svojí domácí měnu na tom účtu věřím tomu, že to je příjemné, že to má svoje výhody, že vidím hned kolik vlastně se mi z toho účtu strhne, ale ve většině případů je to zatím skutečně nevýhodné.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, a teď pojďme k tomu dnešnímu tématu tedy, co dělat při ztrátě platební karty v zahraničí? My už jsme rekapitulovali tady v naší finanční poradně co dělat při ztrátě platební karty tady u nás. Zavolám na speciální linku té dané banky, zajdu přímo na pobočku, nechám tu kartu zablokovat, co v případě, že jsem v zahraničí, opravdu třeba sportuju, jsem tam někde za nějakou turistikou, to může být i v horách, přijdu o batoh, kde mám doklady, peněženku, mobilní telefon a teď vím, že v peněžence je i platební karta, co dělat v takovém případě?
Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
No, asi nikoho nepřekvapím, když řeknu okamžitě kartu zablokovat. Nicméně tady se to trošku liší právě od toho, když jsem v České republice, kdy není problém zvednout telefon, zavolat do své domácí banky a požádat o blokaci karty, popřípadě stoplistaci. O tom si ještě asi budeme povídat, nicméně právě, když jsem v zahraničí a přijdu o platební kartu, tak může být, většinou můžu přijít i o ten mobil, který mám někde v tašce nebo o zbytek peněz, tak může být problém volat do České republiky, a potom nastupují i jiné varianty jakým způsobem tu kartu zablokovat. Já začnu tou nejjednodušší, a to bude předpokládat teda, že mohu zavolat do České republiky, to znamená, telefonicky do své domácí banky, který kartu vydala, je dobré mít pro rychlou identifikaci a já už jsem to tady říkal minule, je dobré mít poznamenané číslo karty plus samozřejmě ten telefon. Pokud ale není možné toto uskutečnit z jakéhokoliv důvodu, tak je možné, a to už se málo ví, navštívit kteroukoliv zahraniční pobočku banky, která je členem asociace buď Visa nebo MasterCard a v této pobočce nahlásit ztrátu a požádat o blokaci karty. Tato pobočka, vzhledem k tomu, že je teda členem asociace, tak může na základě teda mého zplnomocnění toto udělat a k té blokaci dojde prostřednictvím právě této zahraniční banky. Tady bych akorát upozornil na jednu věc, protože právě u toho zahraničí může nastat situace, že banka bude chtít nějakou dodatečnou identifikaci, většinou do jednoho dne, do 24 hodin bude požadovat, abych se prokázal, že jsem to teda skutečně já, kdo tu kartu blokuje, aby nezavolal někdo v podstatě a nedělal to mým jménem a právě, jak už jste tady naznačila, většinou přicházíme o doklady a o peněženku a o další věci, tak to může být problém. Samozřejmě není problém navštívit ambasádu, která mi během jediného dne vydá náhradní doklady, náhradní potvrzení totožnosti, nicméně většinou to znamená navštívit tu ambasádu, dopravit se nějak a zase jsem bez peněz, přišel jsem i o peněženku, přišel jsem i o tu kartu, takže nemusí to být úplně jednoduchá záležitost tak, jak tady o tom teďka hovoříme. Ale v každém případě je možné pro ten okamžik navštívit pobočku zahraniční banky a pokusit se o tu blokaci tam. Pokud ani toto, banka je třeba zavřená, stane se mi to v noci, chci to udělat co nejdříve, tak mohu využít takzvané univerzální číslo pro držitele karet zase Visa nebo MasterCard pro každou tu asociaci je to číslo jiné, a tam je výhoda, že volání je na účet volaného, to znamená nepotřebuji žádné peníze k tomu, abych se spojil s tou asociací a nahlásil ztrátu a požádal o blokaci. Takové minus tam je v tom, že musím ovládat jeden ze světových jazyků, nejčastěji je to samozřejmě angličtina, ale protože v těchto asociacích pracují i řekl bych zahraniční pracovníci, tak může to být francouzština, němčina nebo španělština také, takže musím být jazykově vybaven, což může samozřejmě působit i komplikace při domlouvání se s nimi a v praxi to tak i skutečně bývá, že ne vždycky si rozumíme a tak dále. Ale právě v této třetí možnosti jak zablokovat a nahlásit ztrátu karty je i to mé doporučení pamatovat si číslo své karty, popřípadě někde ho mít poznamenáno, protože zejména v této třetí variantě ho budu zcela jistě potřebovat.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kde se dozvíme, Zdeňku, čísla na tyhle kartové asociace teda Visa nebo MasterCard?
Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Tak já ho tady můžu říct jak na jedno, tak i na druhou, ale v každém případě kdekoliv na internetu nebo přímo na stránkách právě Visy nebo MasterCard. Pro MasterCard jsou to všechno teda americká čísla, to znamená +1 6367227111 a pro Visa je to +1 410 581 9994. To jsou takové řekněme univerzální čísla pro jednu i pro druhou asociaci, kde když zavolám, tak se doberu nějaké pomoci a mohu tu kartu zablokovat v případě, že teda nemám peníze a je noc a nemohu navštívit ani žádnou pobočku zahraniční banky.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Říká host dopolední poradny na Dvojce Českého rozhlasu Zdeněk Simaichl. Povídáme si o tom, co dělat při ztrátě platební karty v zahraničí. Spojit se s námi samozřejmě můžete i vy, milí posluchači, stačí vytočit telefonní číslo sem k nám do studia 221552525 nebo 221552424, ptát se můžete i prostřednictvím mailové adresy jejakaje@rozhlas.cz, otázky můžete posílat i formou SMS ve tvaru R2 JEJAKAJE a text vašeho dotazu, zprávu pošlete na číslo 9077704 a nebo se podívejte na náš web 2.rozhlas.cz, kde můžete svoji otázku pro Zdeňka Simaichla zanechat na našem chatu.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na Dvojce Českého rozhlasu pokračuje dopolední vysílání, posloucháte magazín Je jaká je, magazín hostí Zdeňka Simaichla, finančního poradce, no, a protože se s ním můžete spojit prostřednictvím telefonního čísla 221552525 tak toho využil jeden z vás. Já vám přeji hezké dobré dopoledne, vítáme vás ve vysílání.
osoba
--------------------
Ano, dobrý den, už mohu?
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, můžete.
osoba
--------------------
Ano, mám dotaz, když jedu s nějakou cestovní kanceláří, a ta dejme tomu neodveze mě zpátky nebo nechá mě tam na holičkách, jak postupovat, mimochodem, no, mám objednaný zájezd s firmou Beck Reisen, bylo to z předváděčky a mnoho známých mě zrazuje, že budou třeba chtít, abych něco koupil, a když ne, tak mě tam někde vysadí. Co dělat v takovémto případě?
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kdyby vás opravdu chtěli vysadit a nechtěli vás odvézt zpátky?
osoba
--------------------
Já tomu nevěřím, prostudoval jsem tu smlouvu, snad je to v pořádku.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Budeme vám držet palce, každopádně dávám slovo Zdeňku Simaichlovi.
Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Já si nejsem úplně jist, zdravím také, jestli ten dotaz je pro nás, jestli by spíš nebyl pro nějakého právníka nebo zástupce nějaké asociace cestovních kanceláří nebo něčeho takového, ale v každém případě pokud vás tam ta cestovní kancelář, která vás tam odvezla, nechá, tak samozřejmě vám nic jiného nezbývá než se nechat na vlastní náklady dopravit zpět a potom požadovat skrze zase nějakého právníka nebo případně soudní cestou požadovat refundaci těch prostředků, které jste do toho vložil. Základem je samozřejmě podepsaná smlouva, prostudujte si nejenom teda tu smlouvu, ale i všeobecné obchodní podmínky, které by měly být standardní přílohou každé cestovní smlouvy. Podívejte se i na co je ta cestovní kancelář pojištěná, jestli má zákonné pojištění, v jakém rozsahu a podobně, to znamená takové ty standardní věci, které vždycky, když někam cestuji, tak by mě asi měli zajímat.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkuji za odpověď. Pojďme zjistit, na co se chce zeptat další z našich posluchačů, dobré dopoledne.
osoba
--------------------
Dobrý den, Jana z Prahy. Já bych chtěla tomu pánovi, který teďka mluvil, chtěla bych mu říct, že zájezdy s Beck Reisen jsou bezpečné a jsou báječné. Na několika jsem byla a skutečně si nemohu stěžovat. Můžu vám říct, že ty prezentace tam nejsou povinné koupit a ani se tam neprezentuje nějaká, je to víceméně taková úvodní jako prezentace. Ale všechno jsou to báječné zájezdy. A chtěla bych ještě v té souvislosti poprosit pana Simaichla, jestli by ta čísla, která diktoval takovým fofrem mohl zopakovat trochu pomaleji. Děkuji moc a na shledanou.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
I my děkujeme za váš postřeh, na slyšenou.
Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Tak, děkujeme za vstup. Já bych, já to samozřejmě zopakuji ještě jednou, nicméně zopakuji, aby ta informace byla kompletní, že doporučujeme mít poznamenánu někde na papírku číslo své platební karty.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nejlépe v hlavě.
Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Nejlépe v hlavě, pokud ne, tak na papírku, neškodí, pokud k tomu samozřejmě nedopíšu ještě ty ostatní věci, které tu kartu identifikují pro platby přes internet a podobně, takže pouze a jenom číslo své platební karty. Pokud cestuji s více platebními kartami, tak samozřejmě i těch ostatních karet. Dále bych, a to je nejdůležitější číslo, je do své banky v případě, že tu kartu ztratím, někdo mi ji ukradne, někde ji zapomenu, tak abych primárně to mohl nahlásit tam a teprve potom, když všechno ostatní selže a dostanu se opravdu do svízelné situace, potřebuji volat na účet volaného, tak mohu volat na číslo právě té asociace. Ještě jednou zopakuji pro MasterCard +1 636 722 7111, pro asociaci Visa je to +1 410 581 9994. Takže to jsou ta důležitá čísla, kde mohu volat na účet volaného. Probíhá to asi tak, že zavolám, požádám, řeknu číslo karty, požádám o blokaci a ten pracovník z té asociace se za mě pokusí spojit s bankou, s mou domácí bankou a tu blokaci vyřídit za mě.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkuji za odpověď a ještě stihneme poslední telefonický dotaz, pěkné dopoledne, vítáme vás ve vysílání.
osoba
--------------------
Dobrý den, Novotný. Já bych chtěl poradit takovou pěknou věc, já si vás natáčím na telefon a nemusím se pak ptát na ta čísla, to je strašně moc dobrá věc, ty telefony moderní, jak je tam ten záznamník, v pohodě si to vytáhnu třeba za půl roku, nádhera. Doporučuju, všechno takto důležitý z Prahy 2 zaznamenávat na telefon.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak my moc děkujeme za tento užitečný postřeh, mnoho z nás by to třeba nenapadlo využít diktafon v mobilním telefonu.
Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Určitě, určitě, já k tomu přidám ještě jeden typ, protože všechny pořady ovšem najdete také v archivu Českého rozhlasu, to znamená, pokud je přístup k internetu, tak je možný vlastně celý ten pořad si potom přehrát zpětně tam.
Eva KVASNIČKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, já poděkuji tedy Zdeňku Simaichlovi, který byl naším dnešním milým hostem ve Finanční poradně a teď ho odešlu na náš chat na adresu 2.rozhlas.cz mu můžete posílat další dotazy, které se budou týkat dnešního tématu, tedy ztráta platební karty v zahraničí, jak se zachovat. Řada užitečných rad tady už zazněla v našem vysílání, ale třeba ještě připojí nějakou osobnější radu přímo na našem chatu. Tak ještě jednou děkuji a přeji hezký den.
Zdeněk SIMAICHL, ekonomický expert
--------------------
Také děkuji, na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

Zmizelá osada

Koupit

Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.