Vladimíra Dvořáková: Náš osobní život se prudce zhoršuje
Zhoršily se mravy, zhrubl slovník, vzrostla agresivita, šikana. Roste totiž tlak na člověka, aby se postaral sám o sebe. A na to jsme nebyli zvyklí.
„Naše společnost byla spíše zvyklá, že rozhodoval někdo jiný a sociální podmínky byly nějak nastaveny předem,“ uvažuje politoložka Vladimíra Dvořáková.
„Velmi silně se také posunul hodnotový systém. Předvádí se pouze, že někdo má určité mocenské pozice.“
Neustále navozujeme konflikty
Příkladem může být jakákoli běžná moderace určité situace. Záměrně totiž v chování navozujeme konflikt. Vyhrocený konflikt, hrubost a násilí. A televize nám pak ukazuje, že kdo toto využívá, vyhrává.
Podívejte se na pořady, kde se vaří a pak se uráží ten, kdo uvařil, diskusní pořady jako Máte slovo, vily a hry tohoto typu. „Tam všude se vytváří určité modely chování a naznačuje se, že jsou běžné,“ soudí Dvořáková.
„Samozřejmě se pak stačí taky podívat na jednání Parlamentu a dostaneme taky obrázek,“ dodává ironicky.
Zavřít dvěře přímo před nosem
Chybí nám vzory? „Je to spíš určitý pocit, že každý může dělat cokoli. Stejně jako přístup k našemu právu,“ myslí si politoložka. „V mnoha vyspělých zemích se zkrátka ví, že takhle se člověk nechová.“
Vezměte si příklad běžné situace se zavřenými dveřmi autobusu přímo před nosem. „V zahraničí by řidiče všichni odsoudili, že je hloupý, neschopný. Kdežto u nás ho mnozí považují za frajera, jak to ukázal tý ženský s taškama, co dobíhala.“
Nesoutěžme. Nevyhrajeme
Podle Dvořáková je třeba vytvářet atmosféru toho, že jsou věci, které se nedělají. A nezáleží na tom, jestli porušují zákon.
Pořád jenom soutěžíme. A kdo vyhraje? „Zatím jsme prohráli všichni,“ myslí si Dvořáková.
Je reálný časový harmonogram pro přijetí služebního zákona? Čeká nás opět malá volební účast? Co se očekává od svěřeneckých fondů? Poslechněte si v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.