Václav Malý: Rozhodně si nemyslím, že Češi jsou nevěřící. Pěstují ale alternativní duchovno
Proč tolik z nás směřuje k alternativním způsobům víry? Podle světícího biskupa pražského Václava Malého je to zřejmě jen důsledek současného duchovního chaosu.
„S námi je to složité. Hlavně ne církve, hlavně ne instituce,“ komentuje průzkum religiozity lidstva Václav Malý. Češi mají prý velké výhrady proti křesťanství, ale přitom neznají ani jeho podstatu.
„Ale rozhodně bych neřekl, že jsou nevěřící. Opravdu velká část lidí se chce dotknout duchovna, nadpřirozena. Pěstují tak alternativní duchovno.“
Proč nás láká alternativní víra?
Velmi populární je tak u nás okultismus, kartářství, amulety, návštěvy věštců a třeba spiritismus a léčitelství. „To je obrácená strana víry. Věřit ale kartářce? To jsou podvody a nesmysly,“ zlobí se biskup.
A těchto lidí prý není vůbec málo. Podle průzkumu to má být až 700 000 Čechů, Moravanů a Slezanů. „A asi to nebude nesmyslné číslo, protože se s tím sám setkávám. Třeba s vírou v astrologii. Jakoby postavení hvězd ovlivňovalo můj úděl. To je taková degradace lidské osobnosti. Já jsem naopak hrdý na to, že se kdykoli mohu svobodně rozhodnout.“
Návrat oklikou?
Václav Malý si myslí, že se těmito alternativními vírami vlastně do země vrací náboženství. Navíc, ještě před několika desítkami let další sociologové tvrdili, že potřeba náboženství časem zanikne. To proto, že tady bude takový sociální a materiální blahobyt. „No, a ano je tomu naopak,“ dodává.
Podle nedávného průzkumu religiozity lidstva, který prováděli sociologové z institutu WIN/Gallup v 65 zemích světa, se k nějaké formě náboženství přihlásily dvě třetiny lidí.
Lidé podle biskupa podvědomě cítí, že dobré materiální zabezpečení nepřináší duchovní uspokojení. Je tam totiž najednou prázdno. „Hodně z nás se snaží dotknout něčeho, co nemá ve své moci. Chce někam dál. Hledá východisko.“
A je tady zmatek
V hlavách jim ale tak vzniká jen duchovní chaos. Přitom se vlastně snaží jen o další životní, nejlépe adrenalinový zážitek, který je vytrhne ze všednosti. Ostatně, na podobném principu fungují právě zážitkové sporty.
Nejvíce věřících najdete v buddhistickém Thajsku. Je to až 94 % obyvatel. Na druhém místě je Arménie.
Může za to jen neznalost?
Proč pro dnešního člověka pořád není variantou víra v Boha? „Panuje tady velká neinformovanost, neznalost a předsudky,“ říká biskup. Je prý dnes velmi těžké vysvětlit podstatu křesťanství. „Navíc mají všichni mladí strach se vázat. A to nejen v duchovní oblasti.“
Pokud porovnáme naše nejbližší sousedy, tak nejlépe je na tom Polsko s 86 % věřících. Překvapivé jsou výsledky v Rusku, kde se k náboženství hlásí 70 % respondentů. A jak jsou na tom Češi? Za věřící se považuje jen 23 %.
Nová křesťanská povinnost
Podle Malého přitom žijeme v úžasné době, která je plná vědeckých objevů a nových technologií. Na druhé straně tady, asi i logicky, vzniká velká iracionalita v oblasti duchovna. Jen tak dojde k rovnováze. „Křesťané ale mají povinnost do takového dialogu vejít. A možná, že někdo zaslechne, že tohle cesta není,“ dodává.
Jak se dívá na budoucí život uprchlíků v Ćesku? A jak komentuje svatořečení řeholních sester? Poslechněte si ze záznamu v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.