Václav Cílek: Politika zaplňuje naše vnější místo. Raději bychom se měli učit akordy na kytaru

17. červenec 2018
Donald Trump

V Helsinkách se sešli americký a ruský prezident. Proč by potěšilo, kdyby převahu nezískal ani Trump ani Putin? Jsme přesyceni politikou a reklamou?

„Psychologové už od 60. let říkají, že máme vnitřní místo, kde věci hodnotíme v sobě, a vnější místo. Politika je ale velká síla jako povodeň nebo sucho a posiluje to vnější místo, tedy pocit, že jsme předmětem v něčích rukách,“ tvrdí geolog Václav Cílek.

Máme velmi malý vliv

Vnitřní místo podle něj zaplňují spíše divadlo, kultura nebo domácí muzicírování. „Média na nás neustále chrlí zprávy, co dělá pan Putin nebo pan Trump. Oni ale stejně dělají něco jiného, než říkají. A my bychom se raději měli učit akordy na kytaru.“

„Starší generace má posílení vnějšího místa přes politiku a zprávy. Mladší generace to zas má přes Facebook nebo Twitter, hledá odraz v komunitě kolem. Ale ztrácíte něco z klidu, protože posilujete něco, na co máte hrozně malý vliv.“

Rád čtu Trumpovy tweety

Zaujalo Cílka vůbec setkání dvou vysokých politiků? „Mám pocit, že je to druh divadla. Rád si čtu Trumpovy tweety, protože má celou řadu spisovatelů, kteří to píšou. Já se na tyhle zprávy koukám jako na jakési japonské čtyřverší haiku. Je to vycizelované a média na to skočí, přestože nic pořádného neřekne. Navíc ta zpráva je geniálně krátká, takže se dá ukázat a komentovat.“

Podle něj tedy žijeme v době politického marketingu a je potřeba se nějak bránit. „V metru jsem si přečetl výrok, že bychom měli mít radost z toho, co máme, a ne z toho, co nemáme. Co nám brání mít radost z toho, co máme? Podle mě reklama.“

Oficiální Twitter Donalda Trumpa

Reaklama ničí svět

„Ve společnosti musí vzniknout poptávka po něčem novém. Já se na to dívám, že reklama a marketing cíleně ničí radost z běžného života.“ Cílek navzuje na německého sociologa Wolfganga Streecka, který tvrdí, že už dávno nekupujeme věci, které potřebujeme, ale věci se symbolickým významem.

„Do 60. let stačilo mít čtyři druhy automobilů, ale v jednu chvíli lidi i díky reklamě objevili, že prezentovat sama sebe můžete prostřednictvím věcí, které máte.“

Spustit audio
autoři: Václav Cílek, Zita Senková