Únos? Naše písničky nebyly poplatný režimu. Byly jenom blbý, říká Petr Janda
„Nedávno jsem si přečetl, že v 70. letech byly naše písničky a texty poplatný režimu. To musim vostře vodmítnout,“ brání se Petr Janda ve svém pořadu Kdo tě líbá... „Třeba Únos byla pěkná hardrocková skladba, která v podstatě neměla s režimem nic společnýho. Byla dokonce v tý době zakázaná,“ popisuje. „Ale písničku jako úlitbu režimu jsme natočili,“ přiznává vzápětí. Přečtěte si dobové souvislosti. Poslechněte si inkriminované písně. A rozhodněte sami.
Za příklad angažovanosti Olympiku se uvádí píseň Únos (1973). Textem odkazuje na skutečný pokus o emigraci únosem letadla a vraždou pilota. Stejná událost už byla jednou v dobové populární kultuře „využita“ k propagandě v rámci seriálu 30 případů majora Zemana (Mimikry, 1972).
„Naše písničky nebyly poplatný režimu. Byly jenom fakt blbý,“ říká bez obalu Petr Janda. „Únos byla pěkná hardrocková skladba, která v podstatě neměla s režimem nic společnýho. Byla dokonce v tý době zakázaná,“ brání se. „Ale písničku jako úlitbu režimu jsme natočili,“ přiznává vzápětí.
Dva zákazy
„My jsme tenkrát měli velikánskej problém. Snížili nám honoráře. Asi z UV KSČ přišel zákaz, aby nás nehráli v rádiu. Bylo to strašně nepříjemný a já si to chtěl vyžehlit. No, vzal jsem to za špatnej konec a napsal jsem písničku Mám chuť žít.“ Vyšla v roce 1975 a účel splnila.
Zákaz pak Olympic ale čekal ještě jednou. „Měli jsme natáčet Laboratoř. Ale nějak se to pořád zdržovalo. Byli jsme z toho nervózní. A najednou mi náměstek soudruha ředitele ze Supraphonu sdělil, že na příkaz soudruha ředitele se naše natáčení Laboratoře ruší. Neřekl ani proč,“ vzpomíná Janda.
Pozdní vydání Laboratoře
„Pak ale přišla ještě druhá pohroma: drastické snížení honorářů. Na dvě třetiny. A to byl malér. My jsme každej odevzdávali do společný kasy část honoráře na techniku, manažera, suchej led na mlhu při koncertech... Ten zákaz trval rok a snížení honorářů až do revoluce.“
Konceptuální album Laboratoř tak vyšlo až o dva roky později v roce 1984. Šlo o poslední část volné trilogie alb Prázdniny na Zemi (1980) a Ulice (1981), jakýchsi ozvuků konceptuálních alb Pink Floyd. Písně spojují hlavně texty Zdeňka Rytíře o technickém pokroku v budoucnosti a jeho vlivu na život lidí.
Související
-
„Všem fanouškům se omlouvám,“ vzpomíná Janda na dobu, kdy Olympic hrál s Kornem, Zagorovou, Neckářem
Nejhorší období skupiny Olympic? „Kapela se jevila jako neuvěřitelná fabrika na prachy, která s rokenrolem neměla už nic společnýho,“ vzpomíná její frontman na 70. léta.
-
Major Zeman. Kultovní seriál, který dodnes vyvolává vášně
Před 46 lety byl uveden detektivní seriál Major Zeman. Původně měl být kratší. Nakonec vzniklo na tu dobu neobvyklých 30 dílů seriálu. Kdo měl původně hrát titulní roli?
-
Zakázaný vánoční song Olympiku, Adele anebo zapomenutá Matuškova písnička. Vánoční vinylové ráno
Ráno splněných přání. Celý prosinec si posluchači Ranní Dvojky vybírali písničky, které jim den před Štědrým dnem Dalibor Gondík a jeho tým zahrají živě přímo z gramodesky.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.