Unikátní objevy na kometě, dinosauří vejce a těžká voda

20. leden 2015

Kometu Čurjumov-Gerasimenko sledujeme v Meteoru už od srpna loňského roku. Tehdy k ní přiletěla kosmická sonda Rosetta, která v listopadu vyslala na povrch komety přistávací modul. S výsledky pozorování nás průběžně seznamuje Ivo Míček, předseda Společnosti pro meziplanetární hmotu.

Zdá se, že na kometě je něco jako dinosauří vejce

Na snímcích ze sondy Rosetta vědci nalezli zvláštní oválné útvary, které vypadají jako přerostlá dinosauří vejce. Vejce to ale samozřejmě nejsou, jen podivuhodně zaoblené zhruba třímetrové kusy ledu.

Zaprášená kometa

O povrchu komet se předpokládalo, že bude tvořen pouze tvrdou krustou. Snímky komety Čurjumov-Gerasimenko, však vypovídají o něčem jiném. Na kometě jsou velmi silné vrstvy prachu mající tloušťku 15 až 20 centimetrů. Vědci mohou zkoumat velmi bohatou geologickou strukturu kometárního jádra, kterou ještě nikdo neměl možnost pozorovat.

Voda na kometě

Komety v dávné minulosti, kdy naší Zemi bylo teprve 800 milionů let, s velkou pravděpodobností dopravovaly na Zemi vodu. V dobách velkého bombardování, kdy komety ochlazovaly a formovaly povrch naší planety. Postaraly se tak až o jednu třetinu nám dnes známých vod. Ale na kometě Čurjumov-Gerasimenko je jiná voda.

Těžká voda

Voda není jenom H2O, ale také D2O. Té se říká těžká. Na kyslík je tu vázaný místo vodíku jeho izotop deuterium. Když sonda na kometě začala se spektroskopickými rozbory a měřeními poměru složení vody H2O ku D2O, vědci zjistili, že je tu mnohem víc těžké vody než na Zemi. Vypadá to tak, že se ve změnách v rámci vývoje Sluneční soustavy odehrávaly procesy, které doposud neznáme. Na Zemi máme poměr deuteria ve vodě třikrát nižší.

Odkud je voda na Zemi

V hloubce asi 700 km pod zemským povrchem ukazují seismická měření, že je obrovský rezervoár vody. Ten je třikrát větší, než je objem známé vody na povrchu planety. To vzbuzuje otázku, kde se tady ta voda na Zemi vzala, když ji nepřinesly jen komety. Na její zodpovězení si budeme muset ještě nějaký čas počkat.

Do otázky: „Odkud se vzala voda na Zemi?“, sonda Rosetta od komety přinesla spíše mlhu než jasno. Za to objevila ledová "dinosauří vejce", prach a vysoké procento těžké vody.

Poslechněte si záznam pořadu v iRadiu.