Umělecký zážitek z kulturní akce reklamovat nelze
V úterý jsme se dozvěděli, jak reklamovat vstupenky na kulturní akce. Více v neuatorizovaném a needitovaném přepisu poradny Dvojky.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Doufám, milí posluchači, že i vy jste šťastní, že máte teď před Vánocemi dobrou náladu. Je s vámi stále Dvojka Českého rozhlasu. A teď otevřeme Spotřebitelskou poradnu a budeme si mluvit, budeme mluvit o reklamaci vstupenek na kulturní akce. Zdravím a vítám Lukáše Zeleného z dTestu. Dobrý den.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Hezké dopoledne.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Reklamace vstupenek na kulturní akce. To je zajímavé, protože návštěvy kulturních a sportovních akcí lákají kde koho a vstupenky nebývají z nejlevnějších, ale co když ta daná akce nenaplní naše očekávání? Co s tím? Jde to vůbec reklamovat taková vstupenka?
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Určitě. Jisté nedostatky na té kulturní akci reklamovat jdou, ale třeba umělecký zážitek už zase reklamovat nemůžeme.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A co všechno tedy jde reklamovat?
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Určitě jde reklamovat technické nedostatky jako je špatné odvětrávání, špatné osvětlení, podceněná kapacita sálu, kdy do sálu pro 700 lidí je puštěno 1000 lidí, ti se tam mačkají. Určitě všechny tyto nedostatky reklamovat jde. Jde reklamovat také špatné ozvučení, nekvalitní promítání filmů v kinosálech a podobné nedostatky.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Také přemrštěná cena, jde to reklamovat?
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Tak to určitě nevyreklamujeme, ale pokud nesouhlasíme s cenou, můžeme si vybrat určitě jinou kulturní akci.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Spolu s Lukášem Zeleným z dTestu jsme zvědaví, zda nám napíšete nějaké zážitky nebo případně zkušenosti s reklamací vstupenek na kulturní akce. A na telefonu máme z Brna paní Hermanovou, dobrý den.
posluchačka
--------------------
Hermanová z Přerova.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A z Přerova, tak promiňte, dobrý den. A je to hned.
posluchačka
--------------------
A já mám takovou zkušenost, že jsem byla na koncertu Karla Gotta v Olomouci, bylo to na zimním stadionu a byla tam velká zima.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ostatně zimní stadion tomu napovídá, ale je to pravda, že ...
posluchačka
--------------------
Jenže ten koncert měl trvat až do jedenácti a byl zkrácený a trval jenom do devíti hodin. Tak jsme napsali na ten Tiketstream, co nám prodával vstupenky a zatím nám teda neodpověděli, že by, jako že to reklamujeme, že vlastně koncert byl zkrácený. Netrval tak, jak měl dlouho trvat.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, a to bylo napsáno kde, že měl trvat do jedenácti hodin?
posluchačka
--------------------
To bylo reklamováno, jako když se dělala reklama na ten koncert na tu koncertní šňůru, tak ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, inzerováno, inzerováno jako ...
posluchačka
--------------------
... ano, že bude trvat tak dlouho, od sedmi až do jedenácti.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak co tomu říká Lukáš Zelený?
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Pokud ten čas toho koncertu byl takto inzerován, určitě pořadatelé by měli tento čas dodržet. Pokud nebyl dodržen ten čas, byl zkrácen koncert, určitě stojí za to daný nedostatek reklamovat. Ale je důležité ho reklamovat u pořadatele té akce.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, čili je šance na úspěch uspět tady s tou reklamací?
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Určitě. Měla by tam být vyměřena přiměřená sleva z ceny té vstupenky.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Tak jak říká Lukáš Zelený, dobře jste udělala, že jste reklamovala tady tu vstupenku a určitě se dočkáte nějakého odškodnění. Děkujeme mockrát za tuhle zkušenost. Mějte se hezky, zdravíme do Přerova. No, možná bychom si mohli povědět, za co se všechno platí? Co se nám má dostat za naše peníze?
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Tak určitě musí se dostat ten kulturní zážitek sám o sobě, na to, co se člověk těší, na to, za co vlastně platí. Ale s tím souvisí i technické zajištění.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, za chviličku budeme pokračovat tady v tomhle tom povídání, protože máme další telefonát. Dobrý den, zdravíme vás.
posluchačka
--------------------
Dobrý den, tady je posluchačka z Prahy Jiřina. Já jsem se chtěla optat, je to, teď nevím, je to 4 roky nebo kdy tady byl pan Pljuščenko, byla to ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Lední revue, ano.
posluchačka
--------------------
... byla to lední revue v O2 aréně, vstupenka stála tisíc korun a pan Pljuščenko tam vůbec nevystoupil, že se nedohodli, potom říkali, že se nedohodli s tím, kdo to pořádal, takže jsme dávali reklamace, myslím, že to tenkrát, už nevím, kdo, zeť to někam dával, myslím, že ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, a jak to dopadlo?
posluchačka
--------------------
No nic, řekli, že se s tím nedá prostě nic dělat, že máme smůlu.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale tak to asi ...
posluchačka
--------------------
A my jsme tam vlastně kvůli němu šli, že jo.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, pokud byla ta reklama vyloženě na něj, a pokud vy jste vlastně si na základě té reklamy koupili lístek, tak asi byste měli bývli uspět.
posluchačka
--------------------
No, ale řekli nám, že se nedá nic s tím dělat, že bohužel teda no, že se pan Pljuščenko omluvil a tím to skončilo.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak děkujeme i za tuhle tu zkušenost.
posluchačka
--------------------
To jsem byla děsně zklamaná, že.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, nedivím se.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Ono obecně nevystoupení hlavní hvězdy toho kulturního, toho představení, řekněme, nebo ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Akce.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Tady té akce sportovní, tak je samozřejmě považováno za podstatný nedostatek a měla by být poskytnuta přiměřená sleva, protože právě ty vstupenky byly zakoupeny za účelem, aby osoby zhlédly nebo viděly toho hlavního protagonistu toho večera.
posluchačka
--------------------
Právě no.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Čili když třeba vás organizátor odmítne, tak co si počít, kde dál pokračovat s tou reklamací?
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Tady už je problém, že pak už by se člověk musel obrátit na soud se žalobou na poskytnutí té přiměřené slevy z ceny té vstupenky, ale pokud se třeba koupilo 10 lístků a každý stál 2,5 tisíce korun, tak samozřejmě pak už by se i ten soud vyplatil, protože je tam velká šance na úspěch.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, tak děkujeme i za tuhle tu zkušenost. Díky, na slyšenou. No a my bychom možná mohli pokračovat tady v tom, za co se platí a kdo nese za co odpovědnost a co se stane, když třeba ten hlavní hrdina, na kterého člověk jde, tak onemocní? A já jsem položila otázku a zas už máme telefonát. Tak dobrý den.
posluchačka
--------------------
Dobrý den. Tady posluchačka z Pardubic. Já mám jenom takovou, takový poznatek, který se mně teda nelíbil. V neděli, tuto neděli jsme byli v Praze na představení Apassionata v O2 aréně ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, to jsou ty koně.
posluchačka
--------------------
Ano, bylo to pěkný, bylo vyprodáno, a co se mně teda strašně nelíbilo, že za ty velký peníze, průvodce tím představení mluvil pouze anglicky.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Určitě na tuto věc by měli být návštěvníci předem upozorněni.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Vy jste o tom nevěděla, že se bude mluvit pouze anglicky.
posluchačka
--------------------
Ne, ne, ani se tak nejedná o mě, ale jako o ty malý děti, protože hodně tam bylo dětí, že jo, a pochybuju o tom, že ty malý děti už tak anglicky dobře hovoří, aby tomu rozuměly. A prostě to se mi nelíbilo.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Je pravda, je pravda, že tady průměrný spotřebitel nepředpokládá, že asi bude představení vedeno v cizí řeči, tudíž by bylo na místě upozornění předem.
posluchačka
--------------------
Určitě. Spíš potom, no když potom na závěr na plochu promítnou děkujeme Praho, tak asi nám poděkovali za to, že jsme teda nerozuměli nebo spousta lidí z toho příběhu toho moc jako ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nepochytila, ano.
posluchačka
--------------------
... nepochytilo, jo. Ten příběh nebyl natolik dramatickej nebo prostě ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, aby to bylo na první pohled jasné.
posluchačka
--------------------
... a to se mi, to se mi opravdu nelíbilo, že za ty peníze v podstatě těch pár vět vždycky, co tam bylo řečeno anglicky ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, rozumíme, ano.
posluchačka
--------------------
... na uvedení scény na pódiu ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale to asi by reklamovat nešlo.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Je otázkou, jak by se k tomu pořadatelé postavili. Určitě bych asi nedoporučoval tady případně se soudit, ale určitě stojí za to alespoň pořadatele upozornit na tento nedostatek a že dát najevo, že se to divákům nelíbí, případně i zkusit požadovat nějakou drobnou slevu, nebo alespoň omluvu za tento nedostatek.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Tak děkujeme mockrát a ještě vezmeme jeden telefon. Dobrý den.
posluchač
--------------------
Dobrý den, zdravím vás i všechny posluchače v Praze i v České republice. Já mám takový dotaz. Já jsem si koupil lístek kdysi dávno na Pink Floyd do Holešovic do tý haly, já nevím, jak se jmenuje dneska, jestli O2 nebo bůh ví jak, a samozřejmě VIP lístek na Pink Floyd stál přes 3 tisíce korun. Hezký všechno a ty lidi, co si koupili ty lístky za těch 500, tak poslední písnička, oni se nahrnou před vás a vy nic nevidíte, protože já jsem seděl ve druhý řadě, jo, takže pořadatelé to prostě nezvládli. Jestli tohle se dá reklamovat? To je jenom takový, jako víte co, když si koupíte lístek ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Rozumíme, ano a vlastně nic nevidíte.
posluchač
--------------------
... a v podstatě na konci, když byl poslední přídavek a tam se, přeskákali ty mantinely, jo ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Častokrát jsem tohle to zažila na mnoha akcích.
posluchač
--------------------
... no, je to hrozný.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, je to tak.
posluchač
--------------------
No, naštve vás to. Děkuji, mějte se krásně, na shledanou.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy taky, na shledanou.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Určitě pokud tam jsou mantinely, je tam nějaká zábrana, tak by nemělo dojít k přeskákání nebo případně vlastně porušení těch bezpečnostních předpisů a ztížení o výhledu ostatních diváků. To je opravdu nezvládnutí ze strany pořadatelů. Ale na to ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A jde to reklamovat? Asi těžko.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Je to technický nedostatek, nezvládnutí bezpečnosti. Oficiálně by to jít reklamovat mělo, ale vzhledem k tomu, že se to děje na většině koncertů, tak se ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, mnohokrát jsem to zažila.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
... určitě, tak tam se k tomu ten pořadatel postaví jasně tak, že řekne - neuznáváme reklamaci a odmítne to.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano. Dobrý den, vítáme ve vysílání dalšího volajícího. Můžete se ptát, ano, můžete.
posluchač
--------------------
Ano, dobrý den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den.
posluchač
--------------------
Mladá Boleslav, posluchač Rudolf. Já jsem se chtěl zeptat, protože když reklamuju například v sále rockový koncert, kdy se to silně přehlušený ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, předimenzováno, ano.
posluchač
--------------------
... strašně silně předimenzovaný, jestli na to existujou nějaké normy v té místnosti, kolik tam musí být decibelů nebo může být teda maximum decibelů, protože hodně těch koncertů je silně přepálených a když tam jdu na toho zvukaře, tak se se mnou prostě vůbec nikdo nebaví. A stalo se mi, že jsem musel i z toho koncertu odejít, protože ten velký buben a basová kytara byla tak zesílená, že mi to narušovalo srdeční tep.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano.
posluchač
--------------------
Hejbalo mi to bránicí úplně. No ostatní to prostě sklapnou, koukají na tu hvězdu, ale ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Rozumíme.
posluchač
--------------------
... taky jim to moc milý není. Potom šíří se zase další nešvar na koncertech, že se světelné rampy pouštějí do publika reflektory ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, takže nevidíte nic.
posluchač
--------------------
... sloupy těch světel oslepují publikum, to je podle mě zase takový nešvar z diskoték, ovšem tam ten tančící se může obrátit zády ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, rozumíme.
posluchač
--------------------
... k tomu sloupu toho světla, kdežto, když sedíte v tom sedadle a teď vám to přímo do očí bije ten reflektor, tak je to velice nepříjemné.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, tak ...
posluchač
--------------------
Při reklamaci tam u pořadatele nikdo se, nikdo se nebaví vůbec s vámi, vůbec.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme. A vezmeme ještě jeden telefonát.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Jenom asi ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jenom asi odpovíme potom na oba najednou. Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Dobrý den, tady je posluchačka Jana, Kralupy nad Vltavou. Já bych se ráda chtěla zeptat, jestli reklamace vstupenek nebo na tyhle ty kulturní akce se dá použít i na takzvanou frankfurtskou dohodu? Já jsem o té frankfurtské dohodě slyšela od jednoho pána z České obchodní inspekce v rádiu taky, ne u vás, a ta se teda týká cestovních kanceláří, když si zákazník u nich něco koupí a ony to nesplní, a tady u nás se o tom velmi málo ví, říkal ten pán, že by, protože tam jsou sazebníky, když se ledacos nesplní a podle kterých by ty cestovní kanceláře při reklamací zákazníků měly postupovat, říkám, ač se tak neděje, jestli i ta frankfurtská dohoda pamatuje na tyto vlastně ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kulturní akce, sportovní akce.
posluchačka
--------------------
Ano, ano.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme. Ano, ano, rozumíme ...
posluchačka
--------------------
Já taky děkuju a přeju pěkný den, na shledanou.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
... dotazu, mějte se hezky, vám taky, na shledanou.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Tady ba frankfurtská tabulka se česky nazývá frankfurtská tabulka slev. Byla zhotovena v podstatě německými soudy a v České republice je nezávazná. Lze jí vzít jako nějaké doporučení, ze kterého se může vycházet. I české soudy jí občas akceptují, slevu vyměří v souladu s touto tabulkou. Pokud někdo má zájem, tak tuto tabulku si může stáhnout na stránkách dTestu, to dTestcz/reklamacezajezdu, tam ta tabulka je umístěna. Ale vztahuje se skutečně pouze k cestovní smlouvě na vady, nedostatky zájezdu. Na ty kulturní akce by se neměla dát použít.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A teď ještě k tomu zvuku příliš hlasitému.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Normy tady existují. Jsou to ty zvukové normy, kde je přesně stanovený maximální decibely, které mohou být v té místnosti a pokud dojde k překročení, tak je to velmi přísně sankcionováno. Jsou ukládány velmi vysoké pokuty.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jenže na koho se obrátit v tu chvíli, když tam zrovna vlastně ten člověk sedí, ten divák, to je těžké.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Na tom koncertu by se, se to musí na to upozornit pořadatel. Pokud pořadatel odmítne sjednat nápravu, tak následně po koncertu reklamovat a požadovat slevu z ceny té vstupenky.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. A ještě jeden e-mailový dotaz. Jde reklamovat vstupenka do divadla, když z nějakého důvodu nemůže vystoupit někdo z herců a jiný pro záchranu představení zaskočí a třeba text přečte? Nebo při alternaci člověk si zjistí, že hraje žádaný herec a pak vystoupí někdo, kdo alternuje.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Pokud ta, pokud je to známý to, že tři herci se teda točí na jedné roli a je to známé předem, tak určitě to reklamovat nejde. Pokud herec nezvládne svoji roli a to nejde třeba jenom o to, že nezná text, musí ho číst, nebo může být i opilý, tak samozřejmě to už důvod pro reklamaci je.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Tak děkujeme mockrát, Lukáši Zelenému. A milí posluchači, pokud se chcete ještě na něco zeptat, pak vás odkážu na chat na adrese dvojka.rozhlas.cz, kde bude Lukáš Zelený ještě zodpovídat vaše dotazy. Na shledanou, mějte se hezky a krásné svátky.
Lukáš ZELENÝ, dTest
--------------------
Hezký den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na shledanou.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka