Tomáš Zima: Vyučující by měl studujícího vést a být mu oporou. Zároveň je pro dítě vzor i tím, jak se chová
V České republice začaly v pátek 12. dubna 2024 přijímací zkoušky na střední školy, druhý pokus čeká studenty v pondělí. Jak by měla probíhat příprava ke zkoušce a jakou roli hraje v dnešní době moderních technologií učitel? Lékař a profesor Tomáš Zima také okomentuje rozvoj umělé inteligence a záměnu pacientek v nemocnici Bulovka.
„U přijímacích zkoušek je důležité zachovat klid a rozvahu,“ podotýká Tomáš Zima. „Určitě nemá smysl se ještě celou noc učit. Na zkoušku je třeba jít v dobré kondici.“
Čtěte také
Pro zachování klidu doporučuje lékař, aby se student den dopředu odreagoval, zasportoval si, nebo se šel projít. „Dobré je, když na zkoušku přijde člověk vyspaný, nasnídaný, v dobré pohodě. Poslední den před zkouškou zjistíte, že nic nevíte a v hlavě máte chaos. V ten moment je potřeba se zrelaxovat.“
„Pokud vědomosti v hlavě jsou, začnou ve správný moment vyskakovat, ale tělo musí být odpočinuté a připravené,“ dodává lékař.
Ideální pedagog je pro studenta oporou
Čtěte také
Titul Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele ČR získal Dominik Simon z Lovosic. Podle něj by měl být učitel pro dítě především pomocí, ne pouze někdo, kdo přednese probírané téma a zadá písemný test.
„S kolegou absolutně souhlasím,“ říká Tomáš Zima. „Učitelství není jenom o drezuře a disciplíně. Učitel by měl žáka, studenta, vést a být mu oporou. Měli by mít otevřený vztah, aby se dítě učiteli třeba i svěřilo s některými problémy.“
Pokud se podaří takový vztah ve třídě nastavit, pedagog pak má lepší přehled o tom, jak ke kterému studentovi přistupovat. „Každý člověk včetně dítěte je individuální osobnost.“
„Učitel je vždycky vzor nejen v tom, co vyučuje, ale i jak se chová, jaké má postoje, co dětem říká. Děti k učiteli vzhlíží. Takže spolu s rodinou dítě nejvíce formuje, pak teprve hraje roli další prostředí.“
Alternativy diplomových prácí?
Otázka umělé inteligence je ve školství stále aktuálnější téma. Studenti AI využívají k psaní diplomových prací, samotný nástroj ale může vnést do výuky zajímavé interaktivní prvky.
Čtěte také
„K otázce umělé inteligence mám ambivalentní postoj. Určitě nám v řadě věcí může pomoci a ulehčit třeba administrativní práci,“ přemýšlí lékař.
Pokud se budou rušit diplomové práce, existují i jiné možnost, jak studenty vyzkoušet. „Možností je třeba napsání krátkého eseje, diskuse k řešení nějakého problému. Ukázat aplikaci toho, co vás škola naučila. Myslím, že bez diplomových prací se bude dát přežít,“ ukončuje myšlenku Tomáš Zima.
Související
-
Tomáš Zima: Inflaci má regulovat vláda, ne vysoké školy. Akademici často odcházejí učit jinam
Univerzita Karlova na Velký pátek oslaví 675 let od svého založení. Jak se do připomínek tohoto jubilea promítnou nedávné protesty proti nízkým platům akademiků?
-
I já mám hodiny, kdy se nedaří, přiznává Daniela Krátká, držitelka ocenění Zlatý Ámos
Měla jsem na hodinách studenta z VŠ a viděla jsem, že na mě kouká jako na bezchybného Zlatého Ámose. Ale i já mám hodiny, kdy se nedaří, říká učitelka Daniela Krátká.
-
Politolog: Elektronické přihlášky na střední? Chyby se stávají. Pompéznost ale digitalizaci shazuje
Start elektronického systému pro podávání přihlášek na střední školy musel být kvůli technické chybě o den odložen. Co kauza odhalila? Jaký je stav digitalizace v Česku?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.