Tomáš Kraus: Postup Lidlu je výsměch historii a kultuře

5. září 2017

Německý obchodní řetězec znovu rozpoutal debatu o multikulturalismu v Evropě. Kříž už ale před časem umazal třeba fotbalový klub Barcelona. Bojujeme teď proti extrémní vlně multikulturalismu? Anebo jsou za tím peníze?

Německý obchodní řetězec Lidl vymazal kříže z obrázků řeckých kostelů na svých produktech. Za situaci se omluvil. Hájí se tím, že součástí jeho obchodní politiky jako mezinárodní společnosti je zachování náboženské a politické neutrality. Postup Lidlu označil kardinál Dominik Duka za nekulturní akt.

To není politická korektnost

„Zachování náboženské a politické neutrality je správná idea. Ale v tomto případě to je přece něco úplně jiného. To je pošlapání něčeho, co existuje. To je výsměch historii, kultuře. A proto byla reakce na to tak odmítavá a tak negativní. To nemá s korektností nic společného. To je karikatura,“ myslí si Tomáš Kraus.

„V Evropě, kde křesťanství dominovalo po mnoho staletí, je velmi obtížné odlišovat náboženské symboly a kulturní dědictví. A myslím, že to ani nemá cenu. Evropské kulturní dědictví je postavené na helénské filozofii, židovské etice a křesťanské morálce. A všechno to jsou spojené nádoby. V momentě, kdy se to vytrhne z kontextu, se objeví tato groteska.“

Dělá to Lidl úmyslně?

Lidl už před pár měsíci čelil kritice na sociálních sítích za propagační materiály s modelem tmavé pleti. Společnost tehdy reagovala slovy: „Jakoukoli rasovou manipulaci či upřednostňování odmítáme. Vzhledem ke skutečnosti, že Česká republika je součástí Evropy, ve které žijí lidé různých národností, považujeme modely a modelky v našich reklamních letácích za naprosto v pořádku.“

Reklamní leták s černochem pobouřil některé zákazníky Lidlu, ti společnost kritizují na sociální síti

Řetězec tak znovu rozpoutal debatu o multikulturalismu jako následku globalizace. „Pokud se bohulibý záměr přežene, tak se změní v opak. Všechno, co je vnuceno společnosti násilím, vyvolává zpětnou reakci. Jde o to najít vždycky tu správnou míru. Aby to nebyla extrémní dominantní vlna, která běžného člověka zažene do kouta.“

Oscary a kříž FC Barcelona

Kraus Připomíná loňský skandál na Oscarech. Vlna kritiky poukazovala na to, že bylo oceněno málo umělců černé pleti. „To je zase extrém. Tam přece nejde o to, že někdo je černé nebo bílé pleti. Jde o to, jaký je film a jaký film a s jakým dopadem ti tvůrci udělali. Multikulti za každou cenu je negativní věc.“

Logo

Svou roli tu ale hraje bezesporu i ekonomika. Před časem umazal kříž ze svého loga i fotbalový klub Barcelona nebo Real Madrid. Ale jen na propagačních předmětech prodávaných v muslimských zemích. Můžou za to prý sponzoři z Blízkého východu. „Je to bohužel fenomén. Je třeba si i na toto dávat pozor.“

autoři: Tomáš Kraus , zis , rota
Spustit audio