Tomáš Belko: "Sto zvířat se poznalo na koncertu obskurní studentské kapely"

4. říjen 2010

Letošního 20. října oslaví pražská kapela Sto zvířat 20 let existence. U příležitosti jubilea jsme dnes (v pondělí, 4.10.) do studia Čro 2 – Praha pozvali Tomáše Belka, zakladatele skupiny, saxofonistu a výhradního textaře kapely.

A další datum ... letošního 29. října převzala, na pražském Staroměstském náměstí, kapela Sto zvířat cenu za první místo v kategorii ska/raegge. "Pro nás je to velký úspěch. Nejedná se o hlasování akademiků, ale výsledek odpovědí 4000 respondentů na festivalech. Tudíž je to ocenění od diváků. Tím více mne to teší," říká Tomáš Belko.

Na saxofon začal hrát na Ježkově konzervatoři v Praze. Ze začátku se však věnoval klarinetu. „Chtěl jsem být nejlepší saxofonista na světě. Teď to vypadá, že budu nejlepší saxofonista v baráku. A to doufám, že jsem jediný, kdo v domě na saxofon hraje,“ říká s úsměvem Tomáš Belko.

Kdysi psal texty pro skupinu Lucie, Lucii Bílou, Daniela Hůlku a Petra Koláře. Živnost opustil, protože se pracovní náplň začala velmi podobat jeho práci v reklamní agentuře. „Potřeboval jsem svobodu alespoň v nějaké sféře života,“ řekl a dodal, že v popu je to složité. Zpěvák řekne: „Chci tam dlouhé a, aby to znělo, další by rád zpíval více textů o lásce. Mnoho pravidel a nikde svoboda." Po pár letech se rozhodl, že chce skládat texty sám pro svou kapelu. A dal se do díla.

Jak se k hudbě jako je ska vlastně dostal? „Rozhodli jsme se, že budeme psát písničky na texty. Nejdříve text, poté melodie. Čeština má specifikum: přízvuky, které se nedají posunout ve slově. Proto jsme začali hudbu skládat v rytmu jazyka. Po dvou letech nám kdosi řekl, že vlastně hrajeme ska,“ podotkl Tomáš Belko. Textovou lehkostí je kapela proslulá. Mnohé texty jsou i zhudebněné bonmoty a vtipy. „I v muzice je ještě pořád málo humoru a občas je to spíše taková výpověď,“ dodává.
Nevěnuje se ale jen hudbě a skupině Sto zvířat. V Hradci Králové uvádějí jeho divadelní hru Ještěři, která se hrála i ve Švandově divadle v Praze. Jak autor sám podotkl, jedná se více o činohru s písněmi, než o muzikál. Pochvalně se vyjádřili i kritici, jako například Jan Rejžek.

Tomáš Belko je také kreativní ředitel reklamní agentury. Jak poznamenal, vymýšlet slogany do písniček a do reklamy je podobná činnost. V reklamě však nemá tolik svobody, omezuje ho zadání klienta, který schvaluje jeho výtvor. V hudbě si vše schvaluje sám. O úrovni naší reklamy na trhu nemá valné mínění. Věří však v postupné zlepšení. Některé nově vytvořené propagace z poslední doby považuje za hezké, ty ale pod tlakem celkového trhu nemohou vyniknout. Jak sám říká, dříve byla reklama poměrně snadná práce. Tři televizní stanice jako hlavní mediální kanál zajistily, že se pořad dostal mezi lidi. Jak se ale mediální trh mění, je zapotřebí měnit i celkovou strategii, jak přistupovat k reklamě samotné. Už nestačí jen agresivně nabízet slevy atd., ale něco lidem nabídnout. Nejlépe něco, co je potěší. Sám se přitom pionýrsky snaží nabízet klientům reklamu neotřelou. Ti, kteří mají zkušenosti ze západu se obvykle nechají přesvědčit, ostatní však velmi váhají.

„Svůj výtvor obvykle mnohokrát shlédnu/poslechnu ihned po jeho finálním dokončení. Poté ho většinou odložím a již se k němu nevracím,“ uzavřel rozhovor Tomáš Belko

Více se dozvíte v audiozáznamu rozhovoru s Vladimírem Krocem ...



Nestihli jste páteční (30.9.) Setkání Hosta do domu s nevidomým cestovatelem Janem Svatošem? Nabízíme text Pavly Kopřivové: "V Evropě máte hodinky, ale v Africe máme čas"

Jan Svatoš



Nezapomeňte, že rozhlasové hry, četby, nedělní pohádky nebo pohádky skřítka Hajaji najdete ve streamu, po dobu jednoho týdne, na našich stránkách. Více informací a přímé linky na pohádky najdete ZDE.

Streamujeme hry, četby, pohádky
autor: Jan Profous
Spustit audio