Stavaři prorazili tubus nejdelšího dálničního tunelu u nás

29. listopad 2004
Zprávy

Z Prahy do Drážďan bychom se už na konci roku 2006 měli svézt po nejnovějším úseku dálnice D8. Dnes prorazili stavitelé v úseku Trmice-státní hranice s Německem levý tubus tunelu Panenská v celém jeho profilu. Tunel Panenská bude po svém dokončení nejdelším dálničním tunelem v České republice. Bude měřit přes dva kilometry. Už v roce 2001 se začaly razit průzkumné štoly a samotná stavba začala vloni v září.

Půjde o obousměrný tunel se dvěma oddělenými tubusy, každý pro jeden směr jízdy. Tubusy budou zhruba po každých dvou stech metrech propojené příčnými bezpečnostními chodbami, těch bude celkem devět. Na svém jižním konci tunel naváže na most Panenská, na severu bude dálnice pokračovat k mimoúrovňové křižovatce u Petrovic. V každém tubusu se staví dva jízdní pruhy a metr široké chodníky a klenba půjde do výšky 4,5 m. Rychlost bude v tunelu omezená na 80 km v hodině.

Použité by měly být nejnovější technologie, a to na zajištění větrání, osvětlení i dorozumívání mezi pracovníky tunelu. Všechno je napojeno na centrální řídící systém. V tunelu budou i tři nouzové zálivy, kde bude v případě potřeby možné odstavit třeba porouchané auto. Samozřejmostí budou i takzvané "SOS hlásky". U výjezdu z tunelu se dokonce počítá i s přistávací plochou pro vrtulníky letecké záchranné služby.

Stavba by měla stát přes 4 miliardy korun a její součástí je kromě tunelu samotného i 800 metrů dlouhý úsek dálnice s opěrnými zdmi a mimoúrovňová křižovatka Petrovice. Stát si na stavbu půjčí od Evropské investiční banky a část peněz půjde i z programu ISPA Evropské unie.

autor: vma
Spustit audio