Šťastný cyklista, který nemusí šlapat. Škodovácké elektrokolo Klement převádí sny ve skutečnost

23. červen 2019

Na březnovém autosalonu v Ženevě Škoda Auto představila koncept elektrokola Klement. Ten zaujal především tím, že rychlost jízdy na něm ovládáte pomocí pedálů. Když je stlačíte dopředu, zrychlujete, při sešlápnutí dozadu brzdíte. Při čtvrtečním Experimentu Speciál v Českém institutu informatiky robotiky a kybernetiky si ho mohli návštěvníci prohlédnout a reportér Vojtěch Koval se na něm dokonce mohl projet.

Budoucnost je ve sdílení vozů, věří ve vývojové laboratoři Škody Auto. Jak je jejich vize dopravy ve 21. století?

Jarmila Plachá, ředitelka vývojové laboratoře Škoda Auto DigiLab

Hostitelem čtvrtečního večera Experimentu Speciál se stal Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky při ČVUT v Praze. Moderátor Petr Král si na jeho půdě povídal s Jarmilou Plachou, vedoucí vývojové laboratoře Škoda Auto DigiLab. Jaká je podle ní budoucnost dopravy a proč bude ve městech za několik let mnohem méně aut?

Dojem z jízdy připomíná kolo jen velmi vzdáleně, Klement se vzhledem podobá kolu, ale ovládání má podobnější spíš elektromopedu.

I při rozjezdu musíte na chvilku zapomenout na to, co jste se naučili, když vás učili jezdit na kole. Obě nohy totiž máte na jednom místě a zrychlujete pouze tím, že je naklopíte dopředu. Jakmile se ale rozjedete, je už ovládání velmi intuitivní. A když chcete zastavit, zapřete se do pedálů a stojíte.

Pedály u sebe

První nápad byl, že by se kolo ovládalo nakloněním těla dopředu nebo dozadu. To je ale nebezpečné, protože člověk většinou, když jede, nenapadne ho zaklonit se dozadu. Hned jako druhé nás napadlo ovládání pomocí pedálů, které je mnohem bezpečnější,“ říká projektová manažerka mikromobility Škoda Auto Bára Opletalová.

Auto bez řidiče je jen začátek! Čtvrtý Experiment Speciál se ptá, jak se v budoucnu promění doprava

Michal Illich stojí za konceptem autonomního letadla s kolmým startem Zuri. Nahradí létání v budoucnosti jízdu autem?

Čtvrtý přednáškový večer Experiment Speciál vysíláme z Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT. Tentokrát se zaměříme na osobní a večejnou dopravu budoucnosti. Sledujte videopřenos od 19.00 na našem webu a facebooku nebo zde textovou online reportáž přímo z místa!

Pedály má Klement umístěné trochu netypicky – zatímco na klasickém kole máte jednu nohu vždy více vpředu, abyste využili páky na pedál, na Klementovi máte chodidla u sebe, abyste na oba dva šlapali rovnoměrně.

Rychlejší, než mu dovolíte

Elektromotor je vzadu v náboji, protože jsme nechtěli žádné řetězy,“ vysvětluje Bára Opletalová, kde je v kole schované pohonné ústrojí. Klement může jet maximální rychlostí 45 kilometrů za hodinu. Zvládl by sice i vyšší rychlost, ovšem z hlediska legislativy to není možné.

autoři: Vojtěch Koval , and

Související