Stál za průšvihem se Zemanem i za zánikem československé koruny. „Tiskový mluvčí by neměl být zasklívač,“ říká dnes

14. červenec 2015

Měl našlápnuto na slibnou hereckou kariéru. Pak ale otočil o 180° a stal se zakladatelem televizního ekonomického zpravodajství a mluvčím České národní banky. Dnes Martin Švehla píše a učí budoucí mluvčí.

Podle jeho názoru ne všichni, kteří navenek vystupují jako tiskoví mluvčí, jimi skutečně jsou. „Tiskový mluvčí by měl řídit komunikaci vůči veřejnosti. Neměl by být jen pěkným obličejem, který hezky přečte něco, co někdo jiný napsal. Neměl by to být zasklívač, natírač na růžovo a hasič mediálních požárů.“

Místo hádek debata

Podle Martina Švehly chybí u nás i v řadě jiných zemí chybí věcná, zdvořilá a otevřená debata o problémech. Jsou to spíš hádky. „Jestli by mohl odněkud začít ozdravný proces veřejného dialogu, tak ze strany tiskových mluvčích. Měli by to být kvalifikovaní lidé, kteří vědí o čem hovoří, a proč o tom hovoří.“ Myslí si, že veřejnost spoustě věcem nerozumí, protože je živena hesly. „Trochu to vyčítám právě těm tiskovým mluvčím, kteří to nedovedou vysvětlit.“

O práci tiskového mluvčího teď přednáší na vysoké škole a dokonce vydal i knihu. „Studenti se mnou rádi diskutují. Snažím se jim předávat praktické zkušenosti.“

Štěpánek a Lupínek

Dnes to zní neuvěřitelně, ale Martin Švehla byl dětskou hereckou hvězdou. Ve třetí třídě si ho režisér Václav Vorlíček vybral do filmu Případ Lupínek.

Bavilo ho to a dostal se dokonce i na prkna Národního divadla, kde hrál po boku Zdeňka Štěpánka. „Jednoho dne jsem ale pochopil, že předstírám a že nadání bylo zaměněno za dětskou přirozenost.“

Zeman byl průšvih

Opustil dobře rozjetou hereckou kariéru, vystudoval ekonomiku a odešel do televize. V roce 1978 tam založil ekonomické zpravodajství Televizních novin. Určitá míra kritičnosti byla tehdy přípustná. „Mohli jsme říkat, že se někde plýtvá a hojně jsme toho využívali.“

České bankovky

Pak založil Hospodářský zápisník, který přinesl známý rozhovor s Milošem Zemanem o zaostávání Československa. „Řekl jsem, aby se to vysílalo v pátek, protože se vrchnost přes víkend vybouří. Zapomněl jsem ale, že v Košicích budou oslavy SNP. A tam na tribuně soudruzi nemluvili o ničem jiném. Takže jsme to potom slízli.“

Veřejnost to vzala

Martin Švehla se pak vydal do bankovního sektoru a připravil v roce 1992 komunikační strategii ke kolkování české měny a zániku československé koruny. „Důležité bylo rozptýlit strach a ukázat veřejnosti, že se jedná o technický problém a že o nic nepřijdou.“ Strategie otevřenosti se osvědčila. „Česká veřejnost to unesla a proběhlo to docela dobře.“

Martin Švehla

Jak odpočívá a jaké má koníčky? O čem bude jeho nová kniha povídek? Více uslyšíte v iRadiu.

autoři: eh , Jan Rosák
Spustit audio