Současný školní systém může nadaným dětem škodit. Nezřídka dochází k jejich šikaně

15. listopad 2017

Nejnovější poznatky ukazují, že současný systém péče nejen že nadaným neprospívá, ale dokonce jim škodí. S těmito alarmujícími fakty přišla do pořadu Atrium Rádia Junior předsedkyně Společnosti pro talent a nadání , PhDr. Eva Vondráková.

Nejlepší pomůckou je člověk


Práce s nadanými by měla být podle odborníků daleko pružnější. Spíš než na IQ, by se měl zájem soustředit na potenciál dětí. Na jejich individualitu. „Nadané děti nepotřebují koupit glóbus nebo encyklopedii, daleko více potřebují člověka. Ale na mentorech a asistentech se šetří, zatímco na pomůcky, které nejsou efektivní, se peníze víceméně vyhazují,“ řekla PhDr. Vondráková.

Inkluze nadaných v praxi

„Nadané děti jsou velmi často přecitlivělé, háklivé. Špatně snášejí vyrušování a hluk. Kvůli jinému způsobu uvažování a systému hodnot se cítí osamělé i ve třídě plné spolužáků. U některých dětí to vede k depresím. Nezřídka dochází i k jejich šikaně, která se třeba ani neřeší a v některých případech končí sebevraždou,“ říká odbornice.


IQ stále zaklínadlem


„U nás stále existuje jakýsi pokyn věnovat se jen dětem, které projdou poradnou s tím, že mají IQ 130 a více. Jenomže nadané dítě může dosáhnout vynikajících výsledků a vůbec nemusí mít naměřené takové číslo. Já osobně znám hodně lidí, kteří neprošli mensovními vstupními testy (Mensa = mezinárodní sdružení nadprůměrně inteligentních lidí, pozn. aut.) a zaručeně mají IQ vyšší,“ konstatuje Vondráková.

Řešením je samostudium

Příprava budoucích pedagogů na práci s nadanými dětmi je v ČR mizivá. Studenti chtiví informací musejí většinou studovat na vlastní pěst. Prý by měli čerpat v zahraniční literatuře, ideálně z primárních zdrojů, které ještě nejsou deformované překlady a dalšími zásahy. Do obrazu by je mohla dostat i účast na konferencích. „Účastníků z ČR na nich bývá minimálně. Přitom tam mívají sekce pro učitele. V jiných zemích se víc starají, aby byli učitelé informovanější,“ stěžuje si PhDr. Vondráková.

Chtěli byste se ještě dozvědět, co přináší nadaným tandemová výuka? A kam se obrátit, pokud máte pocit, že je vaše dítě mimořádně nadané? Poslechněte si rozhovor Moniky Valentová s předsedkyní Společnosti pro talent a nadání PhDr. Evou Vondrákovou

Spustit audio