Sochař Rony Plesl o zakázce na EXPO: Na konci vždycky chybí peníze a všichni jsou rozhádaní. Byl to stres
Expo 2025 je tady. „Je to krok do neznáma a něco, co jsem nikdy nedělal. Nebylo to lehké a nejsem se vším spokojen, ale chtěl jsem to zkusit a zabojovat,“ přiznává známý designér a sochař. Jak je český pavilon v Japonsku koncipovaný? Co učí své studenty? Jsou jejich debaty víc o životě než o umění? Proč tvrdí, že někteří jeho studenti lepší, než on sám? Znají v Japonsku Alfonse Muchu?
„Expo je svět státních zakázek, byznysu a reprezentace České republiky. Chtěl jsem, aby vzniklo něco jiného než v minulosti. Celý život se nabíjím něčím novým, nechci ustrnout a to mě udržuje v nějaké bystrosti. Je to někdy zničující, ale nechci žít z podstaty.“
„Byl jsem osloven šest měsíců před otevřením pavilonu! Stavěl se dům a nevědělo se, co v něm bude. Na konci vždycky chybí peníze a všichni jsou rozhádaní…
„Když se dostanete se do světa byznysu, velkých zakázek a politiky, zjistíte, že svět je zlý. A já konflikty špatně snáším. Nechci mluvit negativně, ale byl to obrovský stres.“
I proto vzal Rony Plesl zpět svoji výpověď z UMPRUM. „Jeden z důvodů, proč jsem zůstal na UMPRUM je moje zkušenost s EXPEM. Nejsem na to hrdý. Takové věci se nemají dělat, ale vážím tamních lidí a svých studentů,“ uzavírá designér Rony Plesl v Blízkých setkáních.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka