Škoda 110 R - staré dobré „erko“

Škoda 110 R

Jen málo automobilů z Československa se zapsalo do mnoha motoristických srdcí. Jedním z nich je bezpochyby Škoda 110 R nazývaná mezi motoristy „erko“. Vzpomínáte si na krásné kupé se splývavou zádí vzdáleně připomínající německé Porsche 911? Letos oslavilo čtyřicet let od své výroby, zároveň třicet let od jejího ukončení.

Škoda 110 R vznikla jako prototyp už v roce 1968. Odvozena byla od standardního modelu Škoda 100 a 110. Líbivé kupátko se poprvé představilo veřejnosti na brněnském autosalónu v roce 1970 a vzbudilo velký obdiv nejenom v tehdejším Československu.

„Auto bylo rozhodně líbivější a díky tvaru karosérie mělo také menší čelní odpor. Vlastně ze čtyřsedadlového auta udělali dva plus dva, dozadu se toho moc nevešlo,“ říká Antonín Muzikant, který vlastní hned dvě Škody 110 R. Se sportovnější variantou dokonce závodí.

Původní „erko“ z roku 1971 se vyznačovalo ozdobnými lištami na blatnících, přední maskou se dvěma světlomety a imitací dřeva na palubní desce. Výraznější změny přišly v dalších letech, kdy na „erku“ přibyly nejprve sedáky s hlavovými opěrkami a pak maska se čtyřmi světlomety.

„Byla tam taková vylepšení, že erko vypadalo jako sportovní automobil – například menší volant. Boční dveře byly samozřejmě delší, protože to bylo dvoudveřové kupé.“ Prostě, když už jste si do škodováckého kupé sedli, připadali jste si jako frajeři. V interiéru totiž nechyběl vkusný interiér v černé kožence, středový tunel ani palubní deska ve stylu sportovních automobilů ze Západu.

Škoda 110 R

Kupé z Kvasin bylo určeno především vyznavačům sportovnější jízdy, čemuž odpovídala ladně střižená karosérie i posilněný motor. Ten oproti sedanu poskytoval výkon 62 koňských sil a dosahoval maximální rychlosti okolo 145 km/h. „Jízdní vlastnosti byly velmi podobné jako u stovky. Podvozek byl stejný, ale brzdy byly bohužel slabší. Kufr umístěný vpředu byla nevýhoda už stovky.“

I přes mnoho shodností se Škodou 100 se z „erka“ stal symbol sportovních škodovek A tak není divu, že za deset let výroby sjelo z výrobní linky okolo 57 tisíc vozů. „Podle mě byla legendární pouze tím, že to bylo pěkné auto postavené z normální Škody 100. Výrobcům se podařil opravdu husarský kousek.“

Ze „stovky“ vzniklo také mnoho zajímavých závodních speciálů. Za zmínku stojí Škoda 180 RS a 200 RS, z nichž vzešla legendární 130 RS.

Škoda 110 R

Výrobci dokázali potlačit negativa, která měla Škoda 110. Vyvinuli úplně novou zadní nápravu s modernější koncepcí - takzvané mokré poloosy nahradili u Škody 130 RS suchými. 130 RS měla také ramena se šikmými osami kývání, větší rozchod kol vpředu i vzadu, hliníkovou střechu i kapotu a laminátové blatníky, vyjmenovává některé z úprav Antonín Muzikant.

Erko se přestalo vyrábět v prosinci roku 1980. O rok později ho nahradilo modernější garde a od roku 1984 nesla pomyslný sportovní prapor automobilky Škoda Rapid.