Semafor je napaden plíživou improvizací, říká s úsměvem Jiří Suchý

Jiří Suchý
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jiří Suchý

V úterý 30. října za námi přišel, v Den Semaforu na Dvojce, "neklasický klasik", muž, který stále srší neuvěřitelnou energií a nápady, muž, jehož jméno je synonymem Semaforu, Jiří Suchý.

Vulgarismy opravdu nejsou jeho šálek kávy
Lidé mají Jiřího Suchého opravdu rádi a mj. obdivují jeho češtinu, včetně toho, že nepoužívá vulgarismů. „Ono je to totiž to nejsnazší. Když se ono slovo použije, tak určitě zabere. Já se přiznám, že i v našich hrách tu a tam použiju něco, čemu Zdeněk Svěrák říká šrapnel. Ale je to ve hře pouze jednou a musí to být v souvislostech. Ten, kdo s tím plýtvá, dobře ví, že tím rozřehtá levnější publikum. To ale není můj šálek kávy, to musím přiznat.“

Jitka Molavcová, Jiří Šlitr, Jiří Suchý

Hitmaker
Jaké to je, stvořit hit a který je ten „nej“ pro Jiřího Suchého? „To je hodně těžké. Já dokážu vybrat možná 50 dobrých, ale také 1 000 písniček, které za nic nestojí. Hodně v oblibě mám *Jó, to jsem ještě žil*. Na té desce je mezi slokami slyšet samopal a představte si, že to je opravdu autentický zvuk samopalu, který v roce 1968 ostřeloval rozhlas. Já to tehdy od někoho dostal, tak jsem to použil.“

Hudební komedie divadla Semafor Levandule: Jitka Molavcová a Jiří Suchý

Finanční problémy má i Semafor
Jak dnes žije divadlo Semafor a Jiří Suchý? „Semafor je dnes trochu ve finanční krizi. Peníze jsou problém i u nás. Provoz divadla stojí měsíčně 1,3 milionů korun a to není málo. Ač nám magistrát dává slušné peníze, tržby byly loni taky docela dobré, tak mi stále chybí 4 miliony. Řešil jsem to tak, že jsem musel stáhnout hry, ve kterých vystupuje 25-26 herců. To už jsme totiž neutáhli.“ Na druhou stranu musel Jiří Suchý napsat hry nové. „Píšu jako zběsilý, jen do poloviny září jsme měli tři premiéry. Mě to na druhou stranu ale baví, nikdo mě do toho, jako důchodce, nenutí.“

Jitka Molavcová
Dnes je Semafor spojen hlavně s Jitkou Molavcovou. A jak se vlastně potkali? „My jsme s Jirkou Šlitrem měli vždy takovou hru, že jsme si o přestávce říkali, kde sedí nějaká hezká holka. No, a ještě daleko před tím, než jsme ji potkali, mě Jirka upozornil právě na Jitku, která seděla v takovém přístavku.“

Plíživá improvizace
A jak se Jitka Molavcová podílí na vzniku novinky Semaforu? „Já hru napíšu, ona si ji přečte a řekne mi svůj názor, stejně tak u písniček. Pak začneme zkoušet a Jitka nosí další nápady. Hra tak během zkoušení postupně košatí. Nejsme obvykle improvizátoři přímo na jevišti, ale je pravda, že třeba za rok vypadá hra úplně jinak než při premiéře. Říkáme tomu plíživá improvizace.“ Dokážou se i tzv. odbourat na jevišti? „Jednou za čas se stane, že se zasmějeme, ale většinou ne. Rozhodně to není tak, jako když s námi hrála Hana Zagorová, které stačilo málo, a téměř jsme spouštěli oponu.“

Divadlo Semafor založili v roce 1959 Jiří Suchý a Jiří Šlitr (zkratka SEdm MAlých FOrem).
30. října 1959 první premiéra hry Člověk z půdy, kde v hlavní roli alternovali hostující Miroslav Horníček a Miloš Kopecký (později František Filipovský), prakticky přes noc vzniká hudební a divadelní fenomén, o hudební doprovod se stará Orchestr Ferdinanda Havlíka členy divadla jsou vedle Jiřího Suchého např. Waldemar Matuška, Karel Štědrý, Pavlína Filipovská, sestry Poslušné nebo Václav Štekl, Jiří Šlitr zůstává externím členem a skládá drtivou většinu hudebního materiálu.

Herec a textař Jiří Suchý

Více si ale poslechněte sami v audiozáznamu rozhovoru s Marií Retkovou.