Scenárista Ivan Hubač si v noci píše nápady. "Občas ale zjistím, že je to blbost."

6. květen 2014

Scenárista Ivan Hubač pracoval 20 let v tehdejším Československém rozhlase a rád na tu dobu vzpomíná. „Dělali jsme sobotní hry pro mládež a já jsem se poznal s báječnými lidmi jako Karel Weinlich nebo Eva Košlerová.“

Podle jeho názoru nemá rozhlas žádná omezení. Je to prostor pro fantazii a lze s ním cestovat po celém světě. „To v televizi nejde. Kdybych chtěl točit v Africe nebo na Aljašce, řeknou mi, že na to nejsou peníze.“

Scénář je to zásadní, co stojí na začátku každého díla. Alfou a omegou je umění vyprávět. A to je obtížná věc. „Scenárista si položit otázku, o čem chce vyprávět a musí to dělat poutavě. Musí diváka taky překvapovat. To je jedno ze zlatých pravidel.“

Dobrý scénář ještě neznamená dobrý film
Dramatické umění je kolektivní práce a vstupuje do ní spousta lidí. „Můžete mít smůlu na režiséra, herce, střihače. Takže se vám může stát, že napíšete scénář, ale na plátně ho pak nepoznáte.“

Filmový scénář je vlastně takovým snem scenáristy o tom, jak by měl film vypadat. „Kdežto když napíšete knihu, uděláte poslední tečku za větou a tím to končí. Je to celé vaším dílem a můžou vám to pak leda špatně vytisknout.“

Ivan Hubač raději píše podle vlastního nápadu, než tzv. na objednávku. Příběhy se mu často v noci honí hlavou. „Vstávám a píšu si nápady. Občas ale ráno zjistím, že je to blbost.“

Čtěte také

Tvůrčí hádky
Spousta z nás nemá jasno v tom, jaký je rozdíl mezi scenáristou a dramaturgem. Podle Ivana Hubače je to jednoduché: „Scenárista píše a dramaturg mu říká, jak to má dělat.“

Dramaturg je prvním čtenářem scénáře a taky prvním kritikem. „Oba vedou tvůrčí dialog. Je jasné, že ne vždycky se shodnou, takže tam jsou třecí plochy. “

Prosadil si svou
V mládí chtěl jít ve stopách svého otce Jiřího Hubače, autora mnoha úspěšných seriálů. „Zrazoval mě od toho a říkal, že je to těžká a nevděčná profese.“

Takže nešel na FAMU na scenáristiku, ale na dramaturgii na DAMU. „U otce jsem se ale spoustu věcí naučil.“

Jak spolupracuje s režiséry? Jaký bude chystaný muzikál Don Juan? Jak se mu psala druhá řada Sanitky? Poslechněte si v archivu iRadia.

autoři: eh , Marie Retková
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.