S naší planetou je to čím dál horší. Vlastně natáčíme historii, říkají filmaři podvodního světa

15. květen 2015

Maledivy, Mauricius, Svatá Lucie nebo Tahiti. Tam všude natáčeli dokumentaristi, cestovatelé a fotografové Petra Doležalová a Libor Špaček. Na svět se dívají objektivem podvodního fotoaparátu nebo kamery a dostávají za to po světě spoustu cen.

Ve svých filmech a fotkách zachycují krásy světa kolem nás. Kromě toho mapují riziková místa a upozorňují na to, co je třeba hájit. „Když o něčem nevíte, tak necítíte potřebu to zachraňovat. A když to nezachytíme my, tak přijde jiná produkce. A záleží na tom, jak to celé uchopíte,“ říká Petra Doležalová.

A Libor Špaček dodává: „S naší planetou je to čím dál tím horší. Moře se oteplují, života pod vodou ubývá. Takže vlastně můžeme říct, že natáčíme historii.“

Sever a jih. Všechno má své

Na focení kouzelných okamžiků z podvodního světa šla Petra Doležalová obloukem. Paradoxně přes lásku k severské krajině. Krásy podmořského světa objevila díky Liboru Špačkovi, se kterým kdysi dělala rozhovor. I když se nikdy předtím nepotápěla, domluvili se na spolupráci.

Pohled do očí žraloka obrovského

Naštěstí tehdy neznala příběhy, které Libor Špaček zažil, a při kterých stydne krev v žilách. Tenhle profesionální fotograf úplně zapomněl zmáčknout spoušť na Filipínách při svém prvním setkání se žralokem obrovským.


Za svou práci získali Petra Doležalová a Libor Špaček celkem 50 ocenění v Evropě, Americe, ale i Asii.

„Když jsem se otočil, jestli neuvidím ještě něco zajímavého, tak proti mně bylo oko velké jako popelník. Prohlídnul si mě a zmizel. Bylo to, jako kdyby kolem mě projel autobus.“

V Chorvatsku při nočním potápění se zase snažil udělat detailní fotku chobotnice. Ta začala natahovat chapadla po aparátu a přisála se k masce Libora Špačka. „Vypnul jsem světla a ona odplula.“

Žádná dovolená na pláži

Oba dokumentaristé se už mockrát setkali s názorem, že jezdí na dovolenou do exotických krajin a přitom jen tak mimochodem něco natočí. Opak je ale pravdou, ujišťuje Libor Špaček.

„Je to maraton. Nejlepší záběry jsou za svítání nebo při západu slunce. Přes den zase čistíme a ošetřujeme techniku.“ A té je neuvěřitelných 300 kilogramů.

Libor Špaček a Petra Doležalová

Jak natáčeli dokument s krokodýlími lidmi? Jaký byl jejich nejkrásnější zážitek pod hladinou? Více uslyšíte v iRadiu.

autoři: Eva Kličková , eh
Spustit audio