Reklamovat jde i bez účtenky! Nevěříte?

1. září 2016

Podle zákona stačí dokázat, že jste zboží zakoupili. Jak? Poradí právní poradce dTestu.

„Reklamace je bezplatná a ani za později uznanou jako neoprávněnou nemůžete dostat pokutu,“ říká Miloš Borovička z dTestu. Základní věc je účtenka. „Ale není nutná. Když jste platili platební kartou, můžete transakci dohledat ve výpisu z účtu. A to i za několik posledních let.“

Dokázat, že jste zboží zakoupili, vám může i výpověď svědka, který nakupoval s vámi. „Je to ale teoretická možnost. Upřímně řečeno jsem ale nikdy neslyšel, že to někdo úspěšně uplatnil.“

Víte, že…

  • na vyřízení reklamace, včetně odstranění vady, máte 30 dní
  • prodejce má jen 3 dny na rozhodnutí, jestli bude opravovat (nebo reklamaci zamítne)
  • v jednodušších případech musí rozhodnout ihned na místě
  • do třídenní lhůty se nezapočítává doba nutná na odborné posouzení reklamace
  • pokud vám nemožnost používat reklamované věci způsobí nějakou škodu, můžete vynaložené náklady vymáhat v rámci reklamace

Dvouletá záruka vždy neplatí

Musíte vždy rozlišovat, jaké zboží reklamujete. Pokud se po dvou letech vydáte s prošlapanou botou k obuvníkovi, určitě narazíte. „Nejde už o zákonnou odpovědnost za vady. Nové boty ale dostanete, pokud vám třeba prasknou švy bez běžného užívání. Opotřebení totiž není vadou.“

Pokud si ale koupíte speciální sportovní obuv (hrajete v ní pouze fotbal) a po třech trénincích se vám odlepí podrážka, tak budete podle Borovičky v právu. Taková obuv má totiž takové používání vydržet.

Spustit audio