Reklamovat jde i bez účtenky! Nevěříte?
Podle zákona stačí dokázat, že jste zboží zakoupili. Jak? Poradí právní poradce dTestu.
„Reklamace je bezplatná a ani za později uznanou jako neoprávněnou nemůžete dostat pokutu,“ říká Miloš Borovička z dTestu. Základní věc je účtenka. „Ale není nutná. Když jste platili platební kartou, můžete transakci dohledat ve výpisu z účtu. A to i za několik posledních let.“
Dokázat, že jste zboží zakoupili, vám může i výpověď svědka, který nakupoval s vámi. „Je to ale teoretická možnost. Upřímně řečeno jsem ale nikdy neslyšel, že to někdo úspěšně uplatnil.“
Víte, že…
- na vyřízení reklamace, včetně odstranění vady, máte 30 dní
- prodejce má jen 3 dny na rozhodnutí, jestli bude opravovat (nebo reklamaci zamítne)
- v jednodušších případech musí rozhodnout ihned na místě
- do třídenní lhůty se nezapočítává doba nutná na odborné posouzení reklamace
- pokud vám nemožnost používat reklamované věci způsobí nějakou škodu, můžete vynaložené náklady vymáhat v rámci reklamace
Dvouletá záruka vždy neplatí
Musíte vždy rozlišovat, jaké zboží reklamujete. Pokud se po dvou letech vydáte s prošlapanou botou k obuvníkovi, určitě narazíte. „Nejde už o zákonnou odpovědnost za vady. Nové boty ale dostanete, pokud vám třeba prasknou švy bez běžného užívání. Opotřebení totiž není vadou.“
Pokud si ale koupíte speciální sportovní obuv (hrajete v ní pouze fotbal) a po třech trénincích se vám odlepí podrážka, tak budete podle Borovičky v právu. Taková obuv má totiž takové používání vydržet.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka