Rautis: Za příběhem skleněných perliček, zapsaných na seznamu kulturního dědictví UNESCO, stojí láska ke služce
Perlařské řemeslo má v Krkonoších dlouhou tradici. Ručně splétané hvězdičky a další tvary z foukaných skleněných korálků se tu vyrábějí stejnou technologií už 150 let. I díky tomu se koncem roku 2020 dostaly perličky z Poniklé na seznam kulturního dědictví UNESCO.
Kdo jako první fouknul do křemenné kaše, aby vznikla skleněná perlička, to už sotva zjistíme. Jisté je, že sklářská tradice se v Krkonoších a Jizerských horách objevila už v 16. století.
Polotovary se zpracovávaly doma nad kahanem. U perlařského stolu dokázal šikovný foukač přivést za den na svět i tři a půl tisíce skleněných perlí. Organizace výroby přitom probíhala takzvaným faktorským způsobem.
Faktor, tedy zprostředkovatel, rozděloval úkoly mezi jednotlivé domácí pracovníky, zásoboval je materiálem a odebíral od nich hotové výrobky, které dál expedoval do obchodní sítě.
Žně perlařům nastaly, když se do obliby dostala bižuterie z nedalekého Jablonce. To nejlepší ale přišlo, když se na úsvitu minulého století rozšířila mezi prostým lidem zbrusu nová móda – zdobení vánočního stromečku.
Místo bot perličky
Za to, že se v Poniklé foukají skleněné korálky, může Jan Hajna. Původně se živil v Jablonci nad Nisou jako švec. Náhodou se ale seznámil s německým faktorem, který potřeboval pomocníka při foukání perlí. Slovo dalo slovo a Hajna se rychle naučil novému řemeslu.
Navíc se zakoukal do faktorovy služebné Jindřišky a odešel s ní do Poniklé, odkud jeho milá pocházela. Hajna se usadil ve vsi natrvalo, přijal několik pomocníků, aby s ním foukali skleněné korálky.
V době, kdy pan Hajna s perlařením začínal, byly v módě perle z černého skla. Daly se z nich totiž imitovat šperky z drahého černého gagátu.
Korálky v každé chalupě
Na samém počátku 20. století se do Poniklé přistěhoval další muž, který uměl foukat perle – Stanislav Horna. V roce 1902 zde založil firmu, která fungovala na stejném principu jako kdysi. Zhruba stovce domácích zaměstnanců dodával skleněné trubice, odebíral od nich nafoukané perle, které vozil do centrální dílny k nastříbření a pak zase zpátky k domácím řezáčům a navlékačům.
Horna měl také zásadní podíl na rozvoji technologie foukání perlí. Nechal vyrobit spoustu nových forem a modernizoval foukačské hořáky a palivo. Nebyl ale jediný, kdo pro perličky dýchal. Výrobou skleněných korálků se v Poniklé tou dobou živilo až 400 rodin.
Čím zásadním zjednodušil výrobu perliček zámečník Josef Pitzek? Co znamená klauče? Jak si perlařské řemeslo vedlo během dvou světových válek? A jak si vede dnes?
Související
-
Lenora: Rubínové sklo ze sklárny pojmenované po okouzlující kněžně oceňoval už Franz Josef
Sklářská výroba na Šumavě se uchytila už ve 14. století. Napomohly tomu bohaté zásoby dřeva v krajině pod Boubínem. Jako jedna z posledních tu byla založena sklárna Lenora.
-
Sklárny Květná: Nejdéle fungující českou sklárnu nepoložil na kolena Napoleon, cholera ani dluhy
Křehké výrobky ze sklárny Květná chovaly jako oko v hlavě už naše prababičky. Z vitríny je vytahovaly jen při těch nejslavnostnějších příležitostech.
-
DUV Dvůr Králové nad Labem: Křehká krása vánočních ozdob
Výroba foukaných vánočních ozdob vznikla z mnohem staršího umění - takzvaného perlařství. Svůj rozmach zažila ve 30. letech 20. století.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka