Rady při koupi ojetého vozu

29. leden 2014

Nevíte si rady, jak nejlépe a nejvýhodněji koupit ojetý vůz? Jak na to? Na Dvojce Českého rozhlasu odpovídal na naše otázky Miloš Borovička ze spotřebitelského časopisu dTest.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Je s vámi Dvojka Českého rozhlasu, dopolední vysílání Je jaká je, stále krásné dopoledne přeje Marie Retková. Už za hodinku dostaneme hosta paní profesorku Libuši Kolářovou, mikrobioložku a imunoložku a s ní si budeme povídat jakých zdravotních potíží mohou být příčinou paraziti, zda třeba přibývá parazitů kolem nás, zda třeba příčinou nákazy nemůžou být domácí mazlíčci, jestli někteří paraziti mohou být také prospěšní lidskému zdraví a tak dále a tak dále. Ale teď budeme mít úplně jiné téma, pomůžeme a poradíme vám, kdo plánujete koupi nového vozu, respektive ojetého vozu. Ve studiu se mnou je už Miloš Borovička z časopisu dTest. Dobrý den.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Dobrý den.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A my si budeme povídat spíš o té právní stránce věci. Tak, jak na to, na co si dát pozor, když plánujeme koupi ojetého vozu?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tak předně bych asi zdůraznil, že koupi ojetého vozu bychom určitě neměli uspěchat. Pokud první věc, kterou uděláme, že půjdeme do autobazaru a tam budeme koukat na to, co se nám líbí, ...

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jestli je červené a jestli má krásné polstrování?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tak je velmi pravděpodobné, že ten prodejce, který je velmi dobře školený psychologicky, aby nás prostě donutil k té koupi, tak nám řekne něco, co se nám bude velmi líbit a velmi pravděpodobně nakoupíme neuváženě. Tedy doporučuju předtím než vůbec někam zavítáme, zjistit si jaká je nabídka na trhu, trošku se dívat na inzertní servery, projít si diskusní fóra a až teprv narazíme na to, co se nám líbí, pak nejdříve ověřit všechny informace, které jsou o tom vozu na internetu, u prodejce telefonicky, pak se jít na něj podívat. Vlastně v autobazarech jsou dva způsoby prodeje, buď nám přímo prodává ten autobazar, je vlastníkem toho vozidla, pak ručí za veškeré vady, které na tom jsou a které třeba nejsou uvedeny ve smlouvě, nebo když nás ujistěj, že vady na tom nejsou. Ale trošku rizikovější je prodej takový, kdy autobazar pouze zprostředkovává, a to se nám může stát i třeba i třeba značkových autosalonů, tam, kde se prodávají nová auta, dost často bývají i ojetiny, a tam je dost časté, že právě prodávajícím nebude autosalon, on vypadá důvěryhodně, řekne nám o tom spousty zajímavých věcí, ale pak se ve smlouvě dozvíme, že prodávajícím byla nějaká fyzická osoba, kterou neznáme, kterou jsme nikdy neviděli a která byla uvedena jenom ve smlouvě, ta by potom odpovídala za případné vady.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A je to lepší třeba koupit přímo od majitele vozu? Nebo je to lepší z toho autosalonu?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Pokud nakupujeme přímo od majitele, který není podnikatel, tak nám nenáleží takzvaná spotřebitelská práva. Pokud je prodávající podnikatel, my jsme nepodnikatelem, tak ručí za vady, je tam určitá lhůta, teď už se jí neříká nově záruka, ale lhůta k uplatnění práv z odpovědnosti za vady, ručí za veškeré informace, které nám předá, poměrně přísně. Ono zase na druhou stranu pokud nám to prodává profesionál, tak je na nás velmi dobře připravený a ačkoliv nám často při té prohlídce řekne spoustu zajímavých informací, naláká nás na ten vůz, tak v samotné smlouvě už to bývá jinak. To je zase další fáze, pokud už se teda rozhodneme, že auto se nám líbí na základě těch informací, které jsme dostali, provedli jsme třeba nějakou prohlídku.Tady bych vždycky doporučil odborníka nebo aspoň nějakého známého, který ...

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tomu rozumí.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
... tomu rozumí, pokud my tomu třeba nerozumíme. Já bych třeba do bazaru nešel bez svého tatínka nebo bez nějakého známého kterej tomu rozumí. Pak přistupujeme k té kupní smlouvě. A ono zase v těch značkových autobazarech nebo respektive v takových těch velkých řetězcích se dost často stává, že smlouva, tam je jenom pár údajů o automobilu, o nás, o tom, kdo nám to prodává, pa je tam odkaz na obchodní podmínky, kde je spoustu informací, které bychom tam třeba nehledali, a je velmi důležitý protokol o stavu vozidla. Kde třeba se dozvíme, že aut je nebourané, je ve špičkovém stavu přímo od toho prodávajícího, jenže v protokolu už se dozvídáme, že prostě ten prodávající neví a není si jistý a řadí třeba to auto do nějaké kategorie a zase v jiném dokumentu zjistíme, že auto v takového kategorii je určeno na náhradní díly a neměli bychom s ním vůbec jezdit. Takže velký pozor, protože velké autobazary jsou na nás velmi dobře připravené a tam opravdu než cokoliv podepíšeme, tak bychom si to měli důkladně rozmyslet.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili konzultovat třeba i právníka tady s tou smlouvou?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tak myslím si, že řada těch smluv nebo řada těch ustanovení, pokud si vyžádáme všechno a opravdu si to vezmeme domů, zvážíme si to, přečteme si to, tak to pochopíme. Není vždycky úplně potřeba právník. Ano, u právníka máme jistotu, že se na nic nezapomene. Důležitá věc, kterou vlastně, když už se rozhodneme to auto koupit, dost často na to nemáme všechny vlastní prostředky a uvažujeme o úvěru, a úvěr zase je určitým nebezpečím, protože ...

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Že zaplatíme daleko víc.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Přesně tak, ale dost často se stává, že ho zprostředkovává přímo autobazar a platíme za určité své pohodlí, dost často je uzavření toho úvěru velmi rychlé, ale co uzavíráme rychle, tam v tom bývá většinou něco schováno, a autobazar nám vždycky, většinou nás tlačí do nízké splátky nebo respektive my tlačíme na nízkou splátku a moc nekoukáme na to, co je okolo. A tak ten prodejce nám nastaví splátky tak, jak si je představujeme, teď je to auto zas za docela dobré peníze, ale třeba si nevšimneme, že jak snižoval ty splátky, tak prodlužoval dobu splatnosti. Teď jsme v nedávné době řešili třeba případ, kdy auto se jevilo na úvěr jako velmi výhodné, ale ona ta výhodnost je velmi relativní, protože velmi často se stává, že třeba se sníží jako pořizovací cena vozu, ale navýší se nejrůznější poplatky. A třeba rekordmanem v poplatku za uzavření smlouvy, našli jsme i poplatek, který dosahoval výše až 140 tisíc. Takže o to se snížila cena vozu, ale o to víc zase si ten člověk musel půjčit, v té smlouvě to bylo. Když potom vím, kolik nakonec zaplatím, tak možná na takovouhle smlouvu mohu přistoupit, ale velmi riskuji v případě, že se třeba s tím autem něco stane. Vždycky nebo prakticky v každém případě, když koupíme ojetý automobil na úvěr, tak úvěrová společnost chce, abychom ho měli pojištěný. Takže my se o to auto tolik nebojíme, ale když je jeho pořizovací cena nízká, ale cena úvěru poměrně vysoká o tento poplatek, tak je to potom, když se s tím něco stane, nějaká autonehoda, tak samozřejmě úvěrová společnost bude chtít všechno, bude chtít cenu automobilu, bude chtít ať si zaplatíme všechny poplatky, a to se potom možná nestačíme divit kolik po nás bude chtít.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, vstávají mi vlasy hrůzou, musím říct, jsem ráda, že nemusím kupovat ojetý vůz. Ale třeba někteří z posluchačů plánují koupi ojetého vozu a rádi by se zeptali přímo vás, pane Borovičko, tak připomínám, že je možnost jednak mailem jejakaje@rozhlas.cz a jsou vám k dispozici, milí posluchači, telefonní čísla 221552525 a 221552424. A stále je ve studiu Miloš Borovička z časopisu dTest, mluvíme o koupi ojetého vozu.

/ Písnička /

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
S Milošem Borovičkou z časopisu dTest povídáme o koupi ojetého vozu. Pane Borovičko, je to také obráceně, vlastně bazary, autobazary vykupují i ojeté vozy, čili když se nejedná o koupi, ale spíš o prodej vozu, kde si dát, na co si dát pozor při téhle příležitosti?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tak, řadu z nás, kteří chceme třeba prodat starší automobil, tak naláká inzerát vykupujeme za hotové, peníze ihned nebo do druhého dne. A jakmile tam zavoláme třeba na linku, popíšeme stav našeho automobilu, většinou uslyšíme hezký odhad, který třeba lahodí našemu uchu tak, jak to dobře prodáme, ale jakmile už se do toho autobazaru vypravíme, tak většinou ten školený technik prohlídne si auto a hned ví, že to auto půjde o 50 nebo o více tisíc dolů. Samozřejmě vždycky záleží na tom konkrétním kusu. Ale tam už máme tu vidinu těch peněz na dosah a velmi často to auto prodáme levněji než byly naše představy, než je jeho skutečná tržní hodnota. Skutečně oni levně nakupují, draze prodávají a příjemně na tom vydělávají.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, vítáme ve vysílání volajícího posluchače, dobrý den, můžete se ptát.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady Klára O´Connor. Dobrý den, já nemám žádný dotaz, ale mám takový jako komentář. Já jsem se teďko vrátila ze zahraničí, kde jsem žila asi přes 15 let a vraceli jsme se před 14 dny z Německa, a vy máte pořád stále komentáře tady, že si máme všechno zjišťovat, když si kupujeme ojeté vozy, ale sem se jich dováží neuvěřitelný prostě obsah aut bouraných a zde se to na dvorech opravuje. Náš kamarád, který je lékař, si koupil ojeté auto poměrně dost nové a asi po dvou letech, když přišel na kontrolu, tak vlastně zjistili, že mu slepili, svařili dvě auta dohromady. Vůbec dostal ty peníze, prostě propadly. Nás prostě zlobí to, že my prostě musíme zjišťovat nějakýho kamaráda, aby oni zkontrolovali to auto, jako proč my máme? Já si myslím, že by tady měly být zákony, že když my si jdeme koupit auto, tak my přece tomu nemusíme rozumět, ne nemůžeme, nemusíme tomu rozumět, aby ...

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Rozumíme, ano, zní to velmi logicky, máte pravdu.

osoba
--------------------
Proč jako v Německu to prostě funguje, že tam prostě ze zákona je, že vám musí říct, že to auto bylo i poškrábané. Ale tady? Vždyť je to úplně šokující. Mě to pořád prostě zlobí, proč Češi a můj manžel, že je cizinec, tak vždycky se o tom baví jaký jsou tady podvody. A já si myslím, že po tolika letech už by se to prostě nemělo stávat.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Máte pravdu, brečíte správně, ale na špatném hrobě, jak se říká. Je to absolutně pravda, no, co s tím můžeme dělat, pane Borovičko, mluvit o tom a snažit se o lepší zákony.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
No, já taky souhlasím, že je to trošku nešťastné říkat každému kontrolujte si to, kontrolujte si to, protože vás tady těžko něco ochrání. Na druhou stranu dneska nový občanský zákoník říká, že jsme hlavně zodpovědní sami za sebe jaké smlouvy uzavíráme a podobně. Autobazary u nás mají tu nejhorší pověst a je třeba s tím počítat. Ono často dojdeme k nákupu, který nás prostě uspokojí, kde všechno proběhne v pořádku. Ale prostě kupuji-li si auto obzvláště ještě dovezené, to je prostě daleko rizikovější skupina, je třeba mít se na pozoru. Ano, zákony sice říkají, že jo, jaké informace musím dostat při každém nákupu, v novém občanském zákoníku je toho poměrně řada, ale pokud to auto vydrží řekněme 2, 3 roky a pak teprve tu vadu zjistím, tak ...

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm, co s tím?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
... většina těch našich práv nejen, že zanikne, ale už se jich u soudu těžko domůžu. Takže pokud dělám takovouhle investici a koupě i ojetého automobilu většinou zatíží rodinný rozpočet, je dobré prostě obrátit se na toho odborníka a existuje celá řada služeb, kdy si najmu člověka, který je odborník, nemám nikoho, kdo by mi s tím pomohl, ale on všechno prověří v registrech, podívá se na auto a obzvláště třeba taková vada, kdy to auto je svařené, tak to většinou odborník pozná, jo. My jako laici prostě nemáme šanci, prostě je to dost často podvod, ale jsou mechanismy jak se tomu bránit.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, čeká telefonát, jenom se chci zeptat, bylo by možné třeba si pořídit, vyzráli bychom tady na tom, pořídit si z bazaru ze zahraničí to auto? Byla by to větší jistota?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tam je dost administrativy s tím spojený, jo, ta pohodlnost, proč na nás většinou ten autobazar tady vyzraje, je, že neumíme jazyk, neumíme si zařídit ten dovoz toho automobilu, samozřejmě.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nedomluvíme se třeba.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Přesně, jako když jsem natolik schopný, že si pro to auto dojedu, tak je to asi nejlepší než si ho nechat od někoho dovážet.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Dobrý den, vítáme ve vysílání.

osoba
--------------------
To jsem já?

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, slyšíme, dobrý den.

osoba
--------------------
Prosím vás pěkně, já mám jenom ten dotaz, jestli byli tak moc hodní a řekli číslo toho dTestu, protože já nemám žádnej mail, nemám nic, takže jenom číslo telefonu. Děkuju moc. Jste moc hodní, díky, na shle.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, děkujeme, pane Borovičko, prosím.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Naše poradna má číslo 299 149 009 a jsme tam každý den od někdy půl 9 do 17 hodin a ještě jednou zopakuji 299 149 009.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkuju mockrát. Teď vyšel nový občanský zákoník, jsou tam nějaké třeba zádrhely nebo nějaké novinky proti předešlé praxi?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tak nejvíce se třeba hovoří o tom, jak je to s koupí auta od nevlastníka, že se nám může stát, že třeba koupíme kradený automobil a jestli vlastně se staneme vlastníkem nebo ne. Vlastně starý občanský zákoník, tam by se to de facto nemohlo stát, že bychom nabyli to vlastnictví, prakticky bychom to v každém případě museli auto vrátit.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že to auto bychom useli vrátit.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Přesně tak. Proto se dost často používal takzvaný obchodní zákoník, kde nabytí od nevlastníka bylo možné. Teď v novém občanském zákoníku se můžeme stát vlastníkem věci, kterou nám prodává nevlastník, ale pozor, pokud to nakupujeme právě v autobazaru nebo u takového podnikatele, který vlastně prodává použité věci, tak ten původní vlastník to může chtít až tři roky od nákupu po nás zase zpátky. Takže na to velký pozor, protože ten nákup nemusíme mít vždy úplně jistý a je dobré si opravdu prověřit ten původ vozidla. Zase spoustu těch autobazarů nabízí různé rešerše, existuje databáze kradených automobilů, existuje databáze VIN kódů, která je na internetu, kterou si můžeme najít sami, ale pokud nakupujeme v autobazaru neznamená to, že když to auto zaplatíme, takže se nemůže objevit prostě někdo, kdo to auto bude chtít zpět. My potom budeme moc zase chtít ty peníze zpátky po samotném autobazaru, ale je to komplikace, která nám určitě může znepříjemnit život.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, pískla sluchátka to znamená, že končíme dnešní Spotřebitelskou poradnu. Pan Miloš Borovička z časopisu dTest, mluvili jsme o koupi ojetého vozu. Já možná ještě na závěr připomenu poradnu dTestu, připomenu telefonní číslo, které už jsme tady zmiňovali 229 149 009. Mockrát děkujeme, díky, ať se daří.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Na shledanou.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na slyšenou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.