Prý hlavně před Vánocemi nakupujeme to, co nepotřebujeme - 7. prosince
Středeční poradna Dvojky patřila nejčastějších nástrahám, které na nás prý čekají při vánočních nákupech. (Neautorizovaný a needitovaný přepisu pořadu najdete v článku.)
moderátorka
--------------------
Milí posluchači, je středa, a tak tady máme pravidelnou rubriku Rodinné finance. Dnešním hostem je vám už dobře známá Světlana Rysková. Přeji hezké odpoledne.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Hezké dopoledne.
moderátorka
--------------------
A Světlana si vybrala, řekla bych, velice praktický a pragmatický úkol vysvětlit nám, jaké nás mohou potkat nástrahy týkající se vánočních nákupů. Paní Světlano, řekněte mi, já si myslím, že všichni trošku tušíme, jaké ty nejčastější chyby děláme. Já bych řekla, že ta základní chyba spočívá v tom, že jsme prostě naprosto posedlý tou myšlenkou, že se musíme zasypat vším na Vánoce a jaké děláme konkrétní dílčí kroky, stále častěji a stále horší?
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Já myslím, že hlavní problém našeho předvánočního nakupování je to, že častokrát nakupujeme to, co nepotřebujeme, nakupujeme hodně, víc, než si můžeme dovolit. Před Vánoci tradičně rostou dluhy domácností, zadluženost domácností na konci roku vždycky stoupne. Velice často lidé si berou kreditní karty, nakupují na dluh, ale já bych dnes chtěla hovořit o jiných nástrahách, a to jsou, ani ne tak nástrahy, ale takové prostě háčky, nakupování před Vánocemi na internetu a ve stáncích na tržištích, jsou to takové zajímavosti. Na internetu nakupuje vánoční dárky stále více lidí, protože se nechtějí tlačit v obchodech a domnívají se, že v podstatě je to pohodlné, rychlé, nemusí nikam chodit a mohou nechat nákupy na poslední chvíli, ale vůbec to není pravda. Už teď internetoví obchodníci upozorňují, že nejvhodnější doba na nakupování vánočních dárků právě končí, protože skladové zásoby jsou vyprodány, kapacity distribuční těch obchodníků jsou omezené, samozřejmě jsou omezené i možnosti pošty a když budeme ty dárky objednávat později, už by pod stromeček nemusely dorazit.
moderátorka
--------------------
Já musím říct, že když jsem si přečetla, jaké téma jste si pro nás dnes připravila, tak jsem si projela nejrůznější srovnávací a nabídkové servery a skutečně tam, kde jsem ještě třeba před týdnem našla zboží skladem, tak je všude k dodání do 14 dnů, k dodání do 3 týdnů a podobně.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Ano, ano a v tom spěchu právě chtěla bych upozornit posluchače, aby si dávali přece jenom pozor, i když budou spěchat s tím nákupem, aby se podívali na toho obchodníka, protože samozřejmě ten předvánoční spěch a ten zvýšený zájem o nákup na internetu zase nahrává podvodníkům. Už jsem zaznamenala na internetu případy, kdy obchodník nedodal zboží, přišla místo předvánočního dárku cihla nebo nějaké prostě obnošené šatstvo v balíčku a tak dále, čili dávat si pozor, pokud nemáme, nenakupujeme běžně, nemáme svoje už prověřené internetové obchody, podívat se, jestli jsou členy asociace APEK, jestli ta asociace ty obchodníky prověřila a certifikovala, to znamená, je tady nějaká záruka toho, že se chovají ke klientům seriózně, že mají obchodní podmínky správně nastaveny, podívat se, jestli obchodník uvádí, že je možné zboží do 14 dnů bez udání důvodu vrátit, kam je ho možné vrátit, kde je možné to zboží reklamovat, protože to jsou všechno takové znaky, které svědčí o tom, že ten obchodník postupuje vůči klientům seriózně a že tedy, pardon, že tedy se nemusíme obávat nějakého ..., a samozřejmě neplatit raději za to zboží předem, až /nesrozumitelné/.
moderátorka
--------------------
Pokud uvidíme takovou věc, která je velice často velmi lákavá, to jest, že zatímco v jiných i internetových obchodech stojí nějaké zboží 3 tisíce korun a někdo nabízí za 1200, tak to je asi takové první výstražné varování, kdy teda nemusí být všechno v pořádku, ale jenom jedno z mnoha, viďte?
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Určitě, určitě. Dneska ty ceny v těch internetových obchodech se tak markantně neliší od těch cen v těch kamenných obchodech. Řada těch internetových obchodníků má i kamenné pobočky a víme, že pokud si to ty ceny porovnáme, tak jsou stejné, nebo opravdu jenom ten rozdíl je minimální. Samozřejmě ten internetový obchodník má určité možnosti to zboží prodat za výhodnější cenu, zas je tam k tomu nějaké to poštovné, nějaké to balné, musíme si to spočítat, ale pokud skutečně se ta cena liší markantně, tak je to varování, aby si raději ten posluchač dal pozor, ale raději si to ověřil ještě někde jinde.
moderátorka
--------------------
Pojďme se teď na chviličku podívat na ten druhý případ, který si přejete dnes proklepnout, a to je nakupování na tržnicích, nakupování jinde než v kamenných obchodech. Jak to vlastně vypadá? Co nás může tady potkat za nejčastější problém?
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Já jsem se právě na to podívala, protože mě to samotnou zaujalo, dnes ty vánoční trhy jsou stále populárnější, nejsou jenom v České republiky, i v zahraničí, jezdí se na vánoční trhy i do velkých evropských měst a říkala jsem si, jak vlastně to je, když my jdeme nakoupit k takovému obchodníkovi, který má třeba ten stánek opravdu jeden tu, jenom jednu tu předvánoční sobotu, neděli, potom někam odejde a ...
moderátorka
--------------------
A podle Járy Cimrmana mizí.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Jak to tedy v takovém případě udělat. Takže jsem se na to dívala a v podstatě, když to řeknu zjednodušeně, tak ten obchodník, který prodává na tom stánku, má úplně stejná pravidla jako kamenný obchod. To znamená, na naší straně je nevýhoda, že my to zboží nemůžeme vrátit do 14 dní, jako nemůžeme při nákupu na dálku, to znamená v zásilkovém obchodě, internetovém obchodě a tak dále, na druhou stranu ale ten prodejce na tom stánku musí mít řádné označení, musí tam mít IČO, musí to IČO být na stvrzence, musí nás informovat, kde je možné zboží vrátit, kde je možné reklamovat. A řada měst, které pravidelně nebo obcí, které pravidelně prodávají ty trhy, mají i tržní řády. Tito prodejci se musí evidovat, pokud chtějí tam si postavit stánek nebo ten stánek si pronajmout. Čili vlastně můžeme i takto toho prodejce zpětně dohledat, můžeme ho dohledat potom podle IČO na živnostenském úřadu. A pokud skutečně se vám stane, že nakoupíme zboží, které potřebujeme reklamovat, má nějakou vadu, chceme ho vrátit, tak můžeme takto vlastně toho prodejce dohledat.
moderátorka
--------------------
Úplně ale nejlepší je asi vždy od toho prodejce na stánku brát jeho vizitku, nebo kontrolovat, zdali má spojení na razítku, které nám dá na paragon.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Paragon, určitě. Ten stánkový prodej není nijak osvobozen, /nesrozumitelné/ paragony, i když se někde /nesrozumitelné/, v jakékoliv podobě vlastně ten paragon by měl ten prodejce vydat.
moderátorka
--------------------
Povězte mi, platí ten reklamační řád, který známe z kamenných obchodů, v úplně stejném znění i pro internetové obchody i pro stánkové, prostě pro všechny?
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Ano, úplně stejně, musíme mít možnost reklamovat zboží jak v kamenném obchodě, tak na internetu, v zásilkovém prodeji, u stánku, je to úplně jedno. Problém bývá v tom, že někdy třeba i v tom stánkovém prodeji se prodávají věci takzvaně ve slevě a tam může dojít k tomu, že vlastně ta sleva je poskytnuta, protože to zboží má nějakou závadu. Pokud je ten kupující s tou závadou seznámen, to znamená, dostáváte slevu proto, že například to zboží je odřené, nebo prostě nějak porušený obal a podobně, tak z toho důvodu, pro který byla poskytnuta sleva, reklamovat nelze.
moderátorka
--------------------
To znamená, já třeba zrovna teď mám tady v kabelce takový případ, kdy mám tričko s takovými barevnými sklíčky a já jsem si to koupila s tím, že tam jeden, jedno to sklíčko chybělo. Ovšem než jsem to přinesla domů a oblékla, tak se sesypaly prakticky všechny další. Je to ten případ, že už to nemohu tím pádem reklamovat?
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Samozřejmě, pokud je označeno na tom paragonu, že se byla závada, že chybělo jedno sklíčko a sesypaly se všechny, tak asi ta možnost reklamace by tu měla být, protože ta vada je větší, než vám deklaroval ten prodávající.
moderátorka
--------------------
A řekněte mi, jak se můžeme odvolávat, nebo jakým způsobem můžeme uplatňovat reklamaci v případě, že to zboží je v pořádku, je dobré, ale jenom prostě třeba adresátovi nesedí tak, jak jsme doufali?
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Víte co, na to vlastně žádný pravidlo není, protože pokud vy to zboží si máte možnost vyzkoušet, tak se s tím nedá nic dělat v té prodejně nebo třeba i u toho stánku. Pokud to zboží, ale řada obchodníků to dneska dělá tak, že to umožňuje vyměnit to zboží. Dělají to velké obchodní řetězce, zejména oděvní, kde vlastně vy, když se zeptáte u pokladny, jestli si můžete to zboží vyměnit, tak oni vám řeknou ano, když přinesete paragon, do 3 neděl vám vyměníme obuv, ošacení a tak dále, ale to je vlastně jakoby jejich podmínka. Je to poměrně dost běžné, takže je potřeba, aby se na to kupující zeptal, informoval se, potom je samozřejmě možné si to zboží koupit třeba i před Vánocemi, o Vánocích vyzkoušet a po Vánocích dojít vyměnit, bývá to běžné.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.