Přišel vám padělek, a ještě jste na něj čekali měsíce? Jak poznat bezpečný e-shop, radí dTest
Nákupy na internetu jsou pohodlné. Mnohdy ale přidělají nejednu vrásku na čele. Jak poznat bezpečný e-shop? Kde rozhodně nenakupovat a jak reklamovat či vracet zboží zakoupené on-line?
Pod pojmem bezpečný e-shop lze chápat takový e-shop, kde nečeká zákazníky nepříjemné překvapení v podobě padělků nebo extrémně dlouhé dodací doby. Univerzální recept, jak poznat bezpečný e-shop, ale neexistuje.
„Spotřebitelé se mohou řídit jednoduchými pravidly. Jedním z nich je cena. Pokud je cena zboží podezřele nízká, zákazník by měl zbystřit a věnovat pozornost dalším ukazatelům, jako je třeba doba dodání. Formulace expedice do tří dnů, totiž neznamená, že Vám zboží do tří dnů dojde, ale že do tří dnů vyjede tanker odněkud ze Šanghaje,“ vysvětluje právní expert spotřebitelské organizace dTest Jiří Zelenka.
Nekalé praktiky
Kromě doby dodání je důležitá také informace o osobě prodávajícího, kterou lze najít v prvním bodě obchodních podmínek. „Pokud osoba prodávajícího na webových stránkách e-shopu uvedena není, raději tam nenakupujte,“ doporučuje právník.
Čtěte také
Oblíbeným trikem e-shopů je získávání osobních údajů zákazníků ke komerčním účelům. „Nezbytné osobní údaje po nás e-shop vyžaduje, aby mohl splnit smlouvu. Kdyby je chtěl ale použít pro marketingové účely, musí od nás získat výslovný souhlas. Vynucený souhlas, podmíněný možností na e-shopu nakupovat, je neplatný a jeho zpracování nelegální.“
Jako určité vodítko, kde nenakupovat, může posloužit seznam podvodných e-shopů, který vede Česká obchodní inspekce na svém webu. „Použít ale můžete i komerční srovnávače nebo portál organizace dTest VašeStížnosti.cz, kde uvidíte stížnosti na prodávajícího, ale i jeho reakci.“
Vrácení vs. reklamace
Největším rozdílem mezi nákupy na internetu a v kamenných prodejnách je u nákupů on-line možnost vrátit zboží do 14 dnů od převzetí. Výjimkou je zboží, které nelze vrátit z hygienických důvodů nebo zboží upravené na míru podle přání zákazníka.
Povinností kupujícího, která plyne ze zákona i z kupní smlouvy, je ovšem zboží převzít. „Pokud jste si nákup rozmysleli, záleží na tom, kdy a jestli jste odstoupili od smlouvy. Pokud totiž bylo zboží již v expedici, nelze práva převádět zpátky na prodávajícího. Po převzetí máte právo zboží vrátit, případně reklamovat, pokud je zboží poškozené.“
Reklamace se vyřizuje na dálku na základě komunikace s prodávajícím. „Kupující musí nejprve prodávajícího informovat o reklamaci a poté mu zboží zaslat zpět na kontaktní místo. Jemu pak běží 30denní lhůta na vyřízení reklamace,“ uzavírá Jiří Zelenka.
Související
-
Při reklamaci zboží e-shopu si sami vyberte způsob náhrady. Nenechávejte to na prodejci
Nebojte se reklamovat zboží z e-shopu. Měli byste ale předem znát svá práva. Základní situací je, když zásilku doma rozbalíte a zjistíte, že je zboží poškozené. Co dělat?
-
Vrácení nevhodného vánočního dárku letos komplikují zavřené prodejny. Co dělat, radí dTest
O Vánocích se leckdo dostane do situace, že obdaroval špatně. Dotyčný už danou věc má, nebo se mu nelíbí. Naštěstí lze u řady obchodníků zboží vrátit. Jak postupovat?
-
Jaký je rozdíl mezi reklamací a vrácením zboží? Reklamovat je jednodušší
Reklamování zboží nikoho nepotěší. Když už ale musíte jít reklamovat, je lepší o tom něco vědět. Alespoň to tvrdí právní poradce Miloš Borovička.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka