Přepis: Úskalí novoročních slev - 10. ledna

11. leden 2011

V Poradně pro spotřebitele nás Lucie Luňáčková (Spotrebitel.cz) seznámila s úskalím novoročních slev.



moderátor
--------------------
Někdy nás do zrádných sítí chtějí nalákat obchodníci. Samozřejmě zdaleka ne všichni, ale my si o takových těch úskalích novoročních výprodejů budeme povídat s Lucií Luňáčkovou ze serveru Spotřebitel.cz. Dobrý den.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Dobrý den.
moderátor
--------------------
Povězme si nejprve, jakého sortimentu se ty povánoční výprodeje a novoroční týkají asi nejvíc?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Takže především se týkají určitého sezónního zboží, to znamená vánočních a zimních dekorací, ale také elektroniky, oblečení a obuvi. Vlastně prodejci se snaží zbavit veškerých zásob, které si vlastně udělali před těmi Vánocemi a snaží se vlastně udělat prostor pro nové kolekce, nové výrobkové řady.
moderátor
--------------------
Na druhou stranu mám pocit, že slevy nebo nějaké akce jsou už vlastně celoroční. Takže nevím, jestli to ještě funguje. Jaké jsou nejčastější prohřešky obchodníků během období slev?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Takže určitě stále se setkáváme s celou řadou těch prohřešků. Například prodejce nezveřejní, kolik konkrétní výrobek po slevě stojí, to znamená, je na něm původní cena a je uvedena sleva pouze v procentech. A my se musíme spolehnout na to, že prodavačka na pokladně nám pak slevu přepočítá správně. Ne vždy máme čas, abychom si toto prověřili a někdy se můžeme takto nechat napálit.
moderátor
--------------------
Promiňte, že vám skáču do řeči, jak je to tedy správně? Má být uvedena ta sleva po ..., teda cena po slevě?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Určitě by mělo být vlastně hned na první pohled jasné, kolik výrobek bude stát. A další vlastně prohřešek, se kterým se setkáváme, je to, že prodejce vůbec nezveřejní původní cenu, anebo ji nadsadí. To znamená, že v nás budí dojem, že vlastně ta sleva je mnohem vyšší, než ve skutečnosti je. Nebo vlastně se dá do oběhu jenom opravdu málo zlevněných kusů. Nebo se setkáváme s tím, a to se netýká vlastně jenom těchto povánočních nebo novoročních výprodejů, ale často se s tím setkáváme i normálně během celého roku. To je to, že vlastně na regálu vidíme jinou cenu, než nám ve skutečnosti obchodník pak namarkuje u pokladny. Tady bych upozornila na to, že pokud vlastně už jsme byli informováni o tom, i když to byla, i když se pak ten obchodník vymlouvá na to, že to byla chyba, ale jakmile jsme výrobek chtěli zakoupit za cenu, která na tom regálu byla, tak on by nám měl umožnit jej za tuto cenu zakoupit. A pokud to tak neučiní, tak se můžeme obrátit na Českou obchodní inspekci a podat podnět k prošetření.
moderátor
--------------------
To ostatně platí asi o všech takových praktikách, které jste teď jmenovala. Jakmile člověk něco zjistí, tak může se obrátit právě na Českou obchodní inspekci.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Určitě. Česká obchodní inspekce je právě tím dozorovým orgánem, který dohlíží na to, že obchodníci se vlastně chovají řádně a že nepoužívají tyto nekalé obchodní praktiky.
moderátor
--------------------
Docela asi častým problémem je, že obchodníci mají tendenci zamítnout reklamaci právě proto, že zboží bylo už ve slevě.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Ano i s tímto se setkáváme. Obchodník to z tohoto důvodu vlastně zamítnout nemůže. Na zlevněné zboží se vztahují obvyklé záruční podmínky jako na jakékoli jiné spotřební zboží a spousta lidí se mylně domnívá, že na zlevněné zboží se záruční doba pro uplatnění reklamace nevztahuje nebo že je zkrácená. Ve skutečnosti ale to, zda bylo zboží zlevněné či ne, nehraje u nároku na reklamaci a délky jejího trvání vlastně žádnou roli. A výjimku tvoří akorát zboží, které bylo zlevněné z důvodu nějaké konkrétní vady. To znamená, například koupíme zlevněné kalhoty, protože mají rozbitý zip, a my je nemůžeme potom reklamovat, že mají rozbitý zip, ale nicméně pokud na nich objevíme nějakou jinou závadu, tak i z tohoto důvodu je můžeme reklamovat. Každopádně bych ráda upozornila na to, že pokud tedy zboží kupujeme se slevou kvůli nějaké vadě, tak prodávající by toto měl vyznačit na dokladu o zakoupení. Takže toto by tam mělo být uvedeno, že ta sleva byla z toho oného důvodu a potom tedy podle toho dál postupovat.
moderátor
--------------------
Ne vždy může znamenat nákup zlevněného zboží skutečnou úsporu. Co všechno bychom měli vzít do úvahy, dřív než se rozhodneme zboží za tu zvýhodněnou cenu koupit?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Takže určitě doporučuju, abychom v to období vlastně, kdy na nás ze všech obchodů koukají ty procenta, neuvěřitelně vysoké slevy, abychom zachovali klidnou chladnou hlavu a abychom se nerozhodovali pod vlivem emocí a abysme vždycky, než něco zakoupíme, opravdu zvážili, zda toto zboží potřebujeme. Abysme zvážili to, jestli opravdu ušetříme, anebo jestli ta cena není nějakým způsobem nadhodnocena, jestli by se zboží i přesto, že na něm je uvedeno, že je prodáváno s 50procentní slevou, jestli by se nedalo zakoupit třeba na internetu levněji. Měli bysme také zvážit to, v případě, že se jedná o sezóní zboží, zda jej využijeme i v příštím roce. A také bychom se měli zaměřit na to, pokud ta cena je nějakým způsobem extrémně nízká, tak zda tam není třeba nějak zhoršená kvalita nebo opravdu ten výrobek není nějakým způsobem vadný.
moderátor
--------------------
Radí Lucie Luňáčková ze serveru Spotřebitel.cz. Vy se jí můžete vyptat na to, co vás zajímá hned po písničce. A volejte, prosím, na čísla 221552598, anebo 221552599.
moderátor
--------------------
Ve spotřebitelské Poradně dnes mluvíme o úskalích novoročních slev. Hostem je Lucie Luňáčková ze serveru Spotřebitel.cz. Připomínám naše telefonní čísla 221552598 nebo 99 na konci. Kdo je první u telefonu? Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Dobrý den, Vaňková. Prosím vás pěkně, já jsem se chtěla zeptat, my jsme si zakoupili výrobek a měli jsme dobu asi 5 nebo 6 roků na to a doba nám uplynula, vyměnili nám kus za kus, protože to bylo poruchový. A pán nám dal ale na novej výrobek jenom 6 měsíců. Tak jsem se chtěla zeptat, jestli to je možný. Mně se to prostě nezdálo, že když to je kus za kus novej, takže dostanete jenom půl roku.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Takže pravděpodobně se jednalo o nějaké spotřební zboží, na které je klasická záruční doba 24 měsíců. Samozřejmě obchodníci mohou dát i nadstandardní záruční doby a potom u této nadstandardní záruční doby, to znamená po těch 2 letech, ty podmínky té záruky si mohou upravit sami. Takže záleží, co bylo uvedeno v záručním listě, případně ve smlouvě, jestli tam byla více pak specifikovaná ta nadstandardní záruční doba a jestli tedy tím, že byla prodloužena až na nějakých 6 let, jak jste uvedla, tak jaká další pravidla pro uplatnění reklamace tam byla. V momentě, jestli tam bylo uvedeno, že v momentě, kdy v té nadstandardní záruční době dojde k výměně výrobku, tak na ten daný výrobek už je záruční doba pouze 6 měsíců. Tak to je v pořádku. V momentě, jestli bylo v záručním listě uvedeno pouze, že záruční doba je nadstandardní, tedy po dobu 6 let a ty podmínky tam uvedeny více nebyly, tak pak platí vlastně i po tuto nadstandardní záruční dobu stejná pravidla jako po dobu, která je ... nebo jako kdyby to bylo v té standardní dvouleté záruční době. A znamenalo by to, že i v té nadstandardní by prodávající měl dodržet stejná pravidla, a tedy to, že dal záruční dobu na nový výrobek 6 měsíců, by bylo nestandardní, protože by na něj měla platit normální běžná minimálně dvouletá záruční doba.
moderátor
--------------------
Tak myslím, že to bylo zřetelné. Máme další dotaz. Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Dobrý den, tady posluchačka z Brna. Mně se stala následující věc. V pátek jsem byla v prodejně potravin v Tescu a když jsem si kontrolovala teda stav na paragonu a nákupu, tak jsem zjistila, že mi byly markovány mandarinky, které nemám, ale přitom citrony, které mám, mi markovány nebyly. Tak rozdíl tam byl 15 nebo 14 korun dejme tomu. Mandarinky za 23 a citrony půl kila za 9,90, 10 korun v akci. Čili markováno mi bylo o 14 korun tím pádem navíc za zboží, které jsem neměla. A šla jsem to reklamovat a úplně samozřejmě už věděli, o co jde ty pracovnice, tak prostě já jsem se divila a říkám: "Jak to, to si Tesco přijde na hezký peníze od rána." Já jsem tam byla ... Jo, a bylo mi řečeno, že vlastně oni, že došlo k chybě prostě zkrátka někde, já nevím kde ...
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Asi měli v počítačovém systému nějakým způsobem špatně ...
posluchačka
--------------------
Ano, přesně tak. A že o tom vědí už od rána. Já jsem tam byl v pět hodin odpoledne k večeru. To znamená, že za celou tu dobu představte si, že spousta lidí si nekontroluje prostě ...
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Souhlasím s vámi.
posluchačka
--------------------
Čili chtěla jsem říct, jak je toto možné vůbec? Proč tam, když už od rána o tom nevěděli, že pokladní o tom věděli ...
moderátor
--------------------
Dobře, my vám rozumíme. Děkuji, že jste na to upozornila. Mějte se hezky, na shledanou.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
V tomhle tom případě doporučuji dát podnět na Českou obchodní inspekci. To je přesně klasický případ toho, kdy vlastně se na ni můžeme obrátit s prosbou, aby toto prošetřili a aby případně ten daný obchod sankcionovali, protože opravdu toto není standardní.
moderátor
--------------------
Dívám se do režie, ano, máme další telefonát, dobrý den.
posluchačka
--------------------
Dobrý den, tady je Fížová z Liberce. Já mám vlastně něco podobného. Mně se stalo ... Z finančních důvodů chodím samozřejmě do řetězců a tam totéž, co říkala tato paní, a na jiném zboží, bylo i druhý den. Jsem tam šla koupit, zase to bylo špatně. A taky se mi stalo, že jako drobný zboží, nějaký potraviny, že jsem koupila, pamatovala jsem si cenu, účtovali mi o nějakou částku víc a když jsem si to šla potom zkontrolovat, tak tam ty cedulky u toho zboží už nebyly. Prostě oni to vyměnili, jo, prostě hned provedli tu výměnu, anebo se taky stává, že to dřívější ... Albert, já nevím, teď je to něco jinýho, tak tam zas měli posunutý zboží. Prostě dražší zboží bylo nad cedulkou s nižší cenou a to, ten popis toho zboží byl tak malinkýma písmenkama, že to snad nikdo nemoh přečíst. Jo, čili oni vás prostě matou už jenom tím rozmístěním toho zboží.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Souhlasím s vámi, i s tímto se ...
posluchačka
--------------------
Česká obchodní inspekce, je mi to jasný.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
I s tímto se běžně setkáváme a tady apeluji na všechny posluchače, buďte obezřetní a opravdu věnujte vždy tu chvilku tomu, že si překontrolujete vlastně účet a je jasné, že když děláme velký nákup, takže si všechny položky a všechny ceny, které jsme vlastně v ten moment, kdy jsme zboží kupovali, nebo dávali do košíku, tak si všechny nezapamatujeme, ale i přesto prostě věnujme tomu tu pozornost a v momentě, kdy zjistíme, že se to chování těch ... Upozorněte v případě, že najdete nějaký problém, upozorněte pracovníky. A když vidíte, že se ta situace nezlepšila, tak opravdu obraťte se na Českou obchodní inspekci, protože i v momentě, kdy budeme takhle důslední my všichni, tak ty obchodní řetězce toto budou muset dodržovat a budou muset hrát fér.
moderátor
--------------------
Je tu ještě jeden telefonát. Dobrý den.
posluchač
--------------------
Dobrý den, tady Zdeněk z Vysočiny. Já bych chtěl upozornit na jeden takovej nešvar. V jednom obchodním domě tam měli cenu a měli prostě jinou a když jsem to reklamoval, tak tu cenu mně jako snížili a tam byl rozdíl 30 korun. Jak je možný, když oni maj akci a tohle se stane?
moderátor
--------------------
Děkujeme, děkujeme, že jste zavolal. Na shledanou.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Takže i zas na druhou stranu opravdu je to vždycky o lidech, takže ne všichni třeba pracovníci a zaměstnanci těch obchodů jsou úplně důslední a ta, ten problém může nastat, ale špatné je, když vlastně my na tu chybu upozorníme a ta chyba tam nadále přetrvává. Takže to je úplně stejná odpověď jako té předchozí posluchačce. V momentě, kdy najdeme nějaký takový problém, upozornit zaměstnance a poté, když se to opakuje, obrátit se na Českou obchodní inspekci.
moderátor
--------------------
Než se rozloučíme za mikrofonem Českého rozhlasu 2 Praha pro dnešek, zeptám se, jaké výše ty slevy, o kterých jsme mluvili dnes, dosahují a dokdy tak asi trvají?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Takže ono to je různé. Záleží vždycky na druhu sortimentu, ale obvykle teď se setkáváme s tím, že ty ceny jsou zhruba vlastně zlevněné o 30 až 70%, někdy když máme větší štěstí, tak se můžeme dostat na čtvrtinovou cenu. A zase i různé obchodní řetězce a obchody vlastně tu délku toho slevového období mají různou, ale obvykle to končí v půlce ledna a někdy vlastně ty slevy jsou až do konce února.
moderátor
--------------------
Praha.rozhlas.cz to je adresa, kde si můžete dál prostřednictvím chatu povídat s Lucií Luňáčkovou ze serveru Spotřebitel.cz. Díky, na shledanou.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Také děkuji a na slyšenou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka