Přepis: Správné dodržování pitného režimu - 2. května

3. květen 2011

Pondělní poradna patřila pitnému režimu. Hostem byl přednosta Ústavu tělovýchovného lékařství 1. lékařské fakulty UK Zdeněk Vilikus. (V článku nabízíme neautorizovaný a needitovaný přepis pořadu.)

moderátorka
--------------------
Milí posluchači, slíbila jsem vám zdravotnickou Poradnu a svůj slib plním. Naproti mně sedí pan docent, doktor Zdeněk Vilikus z Ústavu tělovýchovného lékařství, 1. Lékařské fakulty a je jeho přednostou. Dobrý den.

Doc. MUDr. Zdeněk VILIKUS, přednosta, Ústav tělovýchovného lékařství 1. lékařské fakulty
--------------------
Dobrý den.

moderátorka
--------------------
Pane doktore, my si právě teď budeme povídat o tématu, které teď s jarem se nám velice hodí. To jest sport a s ním spojený pitný režim. Řekněte nám nejrůznější rady ohledně výživy, ohledně léků, ohledně potravinových doplňků. Podléhají také módě. A i údaje ohledně pitného režimu se v průběhu času i za mého života různě měnily. Je skutečně nutné, abychom si s sebou, obrazně řečeno, tahali takový menší kbelík, který musíme za den vypít?

Doc. MUDr. Zdeněk VILIKUS, přednosta, Ústav tělovýchovného lékařství 1. lékařské fakulty
--------------------
Tak menší kbelík to být nemusí, ale taková ta běžná PET lahev s minerálkou proč ne. Řekl bych, že to je docela vhodné.

moderátorka
--------------------
Řekněte nám ještě, je spousta způsobů, kterak užívat tu vodu, se liší a většinou jsem slyšela názor, že je potřeba vypít vlastně každou hodinu minimálně 3 deci. Je to správný údaj?

Doc. MUDr. Zdeněk VILIKUS, přednosta, Ústav tělovýchovného lékařství 1. lékařské fakulty
--------------------
No, jde o to, jestli jde o situaci v klidovém stavu, anebo jestli jde o už sportovní výkon. Při sportovním výkonu, který má určitou intenzitu a určitou dobu trvání, tam se doporučuje pít asi 800, teda maximálně 800 mililitrů za hodinu a v malých dávkách.

moderátorka
--------------------
A v klidovém stavu?

Doc. MUDr. Zdeněk VILIKUS, přednosta, Ústav tělovýchovného lékařství 1. lékařské fakulty
--------------------
V klidovém stavu, tam bych řek, že se to může klidně řídit pocitem žízně.

moderátorka
--------------------
Já totiž narážím na to, že mnoho lidí žízeň nepociťuje a pak pijí takzvaně nárazově. To znamená, že tu PET lahev vypijí za čtvrt hodiny. Je to prospěšné tělu?

Doc. MUDr. Zdeněk VILIKUS, přednosta, Ústav tělovýchovného lékařství 1. lékařské fakulty
--------------------
Já myslím, že to nemůže uškodit, že jo, ale je i jisté, že lepší je to rozložit do více dávek, po menších tedy dávkách.

moderátorka
--------------------
Takže sportujeme, chystáme se vyběhnout nebo hrát fotbal nebo plavat. Kdy naposled máme pít předtím, než začneme sportovat?

Doc. MUDr. Zdeněk VILIKUS, přednosta, Ústav tělovýchovného lékařství 1. lékařské fakulty
--------------------
Tak u takových těch rekreačních sportů, tam si myslím, že to je celkem takové dost benevolentní, že jo, ale když má skutečně sportovec podat nějaký výkon a nebýt obtěžován nucením na močení, že jo, během toho výkonu, tak se doporučuje asi 90 minut před závodem naposledy pít, aby se umožnil vyloučit ten přebytek, který ještě tam zřejmě bude.

moderátorka
--------------------
Jak hydratovat při sportu, to jsme si řekli, to jste říkal těch maximálně 800 mililitrů za hodinu. A co po sportu? Někdo, zejména při těch sportovních rekreačních disciplínách, má takovou tu tendenci, že když dosportuje, tak jde pak s kamarády na jedno pivo, dvě piva, slovy dvanáct, jak říkají zlí jazykové. Je vhodným nápojem po sportu třeba pivo?

Doc. MUDr. Zdeněk VILIKUS, přednosta, Ústav tělovýchovného lékařství 1. lékařské fakulty
--------------------
No zase jde o to, co to je za sportovce, že jo. Když je to ... Teď se nechci nijak dotknout, že jo, těch sportovců třeba na nižší úrovni, ale když je to třeba sport takového okresního formátu, tak si myslím, že to zas tak nevadí, když si zajde parta sportovců na pivo a dají si dvě tři piva po tréninku nebo po zápase. Ale takový vrcholový sportovec, ten už by měl vážit, co tedy pít po podaném výkonu. A to z toho důvodu, že třeba jenom pouhé pivo může zpomalit regeneraci. A on, pokud má třeba, já nevím, příští den zase další závod, já nevím, třeba etapový závod, že jo, cyklista, tak on by neměl zpomalovat regenerační procesy v těle. A ten alkohol se musí detoxikovat a ta detoxikace má vlastně přednost před těmi regeneračními procesy. Čili on si vlastně tímto škodí, protože si zpomaluje tu regeneraci a není potom tak fit, jak by měl být.

moderátorka
--------------------
Také se to asi nedoporučuje pít pivo, pokud tím sportem chceme zhubnout.

Doc. MUDr. Zdeněk VILIKUS, přednosta, Ústav tělovýchovného lékařství 1. lékařské fakulty
--------------------
Ano, jistě, pivo má dost energetický obsah vysoký, ano.

moderátorka
--------------------
Jsem sportovec okresního formátu, ale přesto bych chtěla pít třeba správně, tak co byste mi doporučil, co je správné po tom sportu si dát? Jsou to různé iontové nápoje nebo účinná voda?

Doc. MUDr. Zdeněk VILIKUS, přednosta, Ústav tělovýchovného lékařství 1. lékařské fakulty
--------------------
Tak já myslím, že v tom sportu už je to takové benevolentnější. Horší je to nebo striktnější je to během sportovní aktivity. Když sportovní aktivita trvá, dejme tomu, dvě hodiny, že jo, což už je třeba, dejme tomu, běh půlmaraton, maraton a podobně, tak tam je to celkem striktně dané to složení toho nápoje. Ten by měl obsahovat v jednom litru vody nebo slabšího čaje by měl obsahovat dva gramy soli jako zdroj sodíku, pak by měl obsahovat sacharidy, ať už řepný cukr nebo /nesrozumitelné/ toho asi 60 gramů a pak by měl obsahovat asi půl gramu draslíku. Takže to je takové základní složení. Je pravda, že v těch komerčně vyráběných iontových nápojích jsou ještě i další přísady, které tam ale podle mého názoru být až tak nemusí.

moderátorka
--------------------
To znamená vitamíny a podobně.

Doc. MUDr. Zdeněk VILIKUS, přednosta, Ústav tělovýchovného lékařství 1. lékařské fakulty
--------------------
To znamená vitamíny. Vitamíny nejsou součástí pitného režimu, jo, to shodně takto odborníci tvrdí, že vitamíny do pitného režimu nepatří. Stejně tak tam nepatří třeba takové ty stopové prvky. Že jo, to je otázka výživy správné, ale do pitného režimu to nemusíme jako tahat.

moderátorka
--------------------
Vy jste nám teď řekl to složení. A říkal jste 2 gramy na doplnění sodíku. Ale jak si tedy takovýto nápoj připravit, když ho nechceme koupit v obchodě?

Doc. MUDr. Zdeněk VILIKUS, přednosta, Ústav tělovýchovného lékařství 1. lékařské fakulty
--------------------
No to je jednoduché. Tak uděláme si třeba litr slabšího čaje, do něj dáme čtvrt lžičky soli kuchyňské obyčejné a pak do toho přidáme těch 60 gramů normálního řepného cukru.

moderátorka
--------------------
To bude dobrota. Vy si to dáváte při sportu, pane doktore?

Doc. MUDr. Zdeněk VILIKUS, přednosta, Ústav tělovýchovného lékařství 1. lékařské fakulty
--------------------
No, já už nesportuji na takové úrovni, abych musel tedy dodržovat tak striktní pitný režim.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

S hereckými hvězdami poznejte tajemství textu starého dva tisíce let

Ondřej Kepka, režisér a moderátor

Ondřej Kepka

O věrné lásce statečného Chairea a sličné Kallirhoy

Koupit

Román byl napsán pravděpodobně už v prvním století našeho letopočtu a možná dokonce i dříve. Jde o první dochovaný milostný a zároveň i dobrodružný román nejenom antického, ale vůbec evropského písemnictví.