Přepis pořadu Jak to vidí - 8.7.
Hostem letního "cestovatelského" pořadu Jak to vidí Českého rozhlasu 2 - Praha byla Markéta Chaloupková z CzechTourism. (Od 1. září 2008 zveřejňujeme /až po 24 hodinách, u pátečního pořadu až v pondělí/ needitované přepisy půlhodinových talkshow našich hostů. Tento pořad zde také najdete ve zvukové podobě.)
Jak to vidí Markéta Chaloupková:
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Moc vás zdravím a přeji vám, co bych mohl popřát, no určitě ideální přiměřené počasí, tak se nám venku ochladilo, stále nám na mnohých místech prší, no, a to máme červenec, vidíte, a jdeme do jeho poloviny. Tak přeji ideální přiměřené počasí, přeji vám hlavně dobrou náladu, pokud vás ta voda vypláchla, tak vězte, zase bude lépe a doufejme, že bude lépe. No a naše vysílání by mělo pozitivně přispět k naší celkové náladě a já se o to budu snažit. Jsem Pavel Kudrna a provázím vás úterním ránem a středečním dopolednem zpravidla až na nějaké ty výjimky. No, a my o prázdninách cestujeme, to znamená, že i dnes vám nabídneme mnohé zajímavé cestovatelské informace. A kdybych měl zavítat i do té příští hodiny, tak budeme hrát a budeme soutěžit. Máme pro vás myšlenkování Vladislava Dudáka, nazval ho zajímavě Papaláš roku. Podíváme se na klobouky do Skotska, na jednu zajímavou akci, to nás zaujalo. No, je toho hodně, rodinný lékař v příští hodině. No a setkání Miloslav Frýdl, pozveme vás do Poberouní, takže dělá tam řadu zajímavých projektů a bylo by dobře si o nich také popovídat. To, co říkám, tak už bedlivě sleduje Markéta Chaloupková z CzechTourism. Dobrý den.
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Dobré ráno.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
No, když se řekne CzechTourism, tak jednak je to náš partner pro letošní léto, soutěžení v příští hodině také za jeho vydatné pomoci. A my jsme se spolu domluvili, že si povíme o cestování, ale tak trochu jinak. Mnozí kolegové zvou do nitra černé Afriky, do Austrálie, ale my zůstaneme tady u nás v České republice. A mohli bychom, kdybyste souhlasila, vzít ty informace tak trochu obecně, alespoň zčásti toho našeho povídání, protože jsou věci, o kterých tušíme, ale jsou věci, o kterých jenom opravdu tušíme a že bychom tedy se mohli vypravit i pro informace, a to zajímavými akcemi. Mluvím dlouho, koukáte na mě. Já už vám dám prostor, nebojte. Do Česka v tuto dobu, tedy o prázdninách přijíždí nejvíc zahraničních turistů, není tu přeplněno?
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Přeplněno tu určitě není a ta mobilita nejenom na straně zahraničních turistů, ale i na straně českých turistů. Obě skupiny během těchto dvou letních měsíců vyrážejí nejčastěji na cesty. Když se podíváme jenom na české turisty, tak ty během července a srpna uskuteční jednu čtvrtinu všech cest během celého roku, takže ty dva měsíce jsou skutečně intenzivní, ale nemusíme mít strach, že by se ti čeští a zahraniční turisté někde střetávali a vytvářeli nějaké zácpy. Je to proto, že každá skupina má jiné preference. Co se týká zahraničních turistů, tak tady je tradičně úplně největším tahounem Praha. Dlouhodobě jednička 60 % všech zahraničních turistů navštíví jenom Prahu. Takže pokud bychom hledali nějaké místo, kde bude o prázdninách plno, tak Praha to určitě bude, protože tady během dvou měsíců přijelo loni přes 800 tisíc zahraničních turistů, to je číslo skutečně velké.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
To je skoro počet obyvatel Prahy?
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
No, přesně tak. Takže pokud se divíte, že na Staroměstském náměstí nebo na Hradě není k hnutí, tak to vysvětlení je zřejmé. A naopak čeští turisté si myslím, že tady tuhle skutečnost dobře znají, ačkoliv nejsem si jistá, jestli znají přesné číslo, ale tak zřejmě tuší, že Praha v létě nic pro ně. Když bychom se podívali na čísla, v létě jich přijede do Prahy 10krát míň než zahraničních turistů, takže ten nepoměr je tam opravdu velký.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Nedivím se ničemu, jak jste mě podezírala. Divil jsem se, že dnes jsem projel autem Prahou naprosto v pohodě, čili prázdniny a dovolené jsou znát. A to cizinci nepřijíždí automobily?
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Cizinci tak často automobily nepřijíždějí. Tady je asi nejčastějším způsobem přepravy samozřejmě letecká přeprava, vlak a pro ty cizince, kteří bydlí v sousedních zemích jako je třeba Německo, Rakousko, tak samozřejmě to auto je také důležitý dopravní prostředek.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Mimochodem, když někdo je třeba z Rakouska, je jeho cílem Praha, nebo jen ten tradiční Český Krumlov, Znojmo?
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Rakušané také jezdí do Prahy, ale jak jste řekl, mají rádi právě ty příhraniční oblasti ať už Český Krumlov, kde se v podstatě hovoří německy, nebo i ty oblasti na jižní Moravě. Rakušané také nejsou tak často třeba vidět ve statistikách, a to je důvodem toho, že jednak přijíždějí třeba na ty jednodenní výlety, to znamená ráno přijedou, večer se vrací, anebo třeba bydlí u svých přátel a známých a tím pádem se nám v těch oficiálních statistikách tak často už neprojevují.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
My dnes s Markétou Chaloupkovou cestujeme, ale tak trochu netradičně, protože se přiznám, že mě zajímala řada údajů. My mluvíme vždycky obecně, ale vy jste dělali takový bedlivý podrobný výzkum. Jeho výsledky určitě stojí za to a myslím, že nás budou zajímat. Jaké jsou ty hlavní motivy pro dovolenou v Česku, myslím pro ty zahraniční turisty?
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Tak pro zahraniční i české turisty jsou ty motivy poměrně podobné. Na prvním místě je tu poznávání. Ono poznávání, zní to trošku vznešeně, ale co si pod tím představit, je to prostě návštěva historických měst, hradů, zámků, to znamená, něco se dozvědět o té dané zemi, o tom daném regionu. Pak samozřejmě je to relaxace, odpočinek a ať už teda ve specializovaných místech jako jsou třeba lázně, nebo nějaké resorty odpočinkové, nebo jenom prostě dovolená, kde jedeme někde na nějaké horské středisko a odpočíváme, no, a s tím je samozřejmě spojen i sport, který je jako třetím důvodem hlavním, proč turisté vůbec na dovolenou do Česka vyrážejí.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
My, když jedeme někam do zahraničí, tak asi záleží na tom, co známe z televize, ze školy, takže když jedeme do Francie, no, co by to bylo za cestu do Francie nevidět Eiffelovku, takhle bychom jmenovat jednotlivé země. Mají cizinci stejný motiv, když jedou sem k nám?
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Určitě ano. My naopak narážíme při propagaci České republiky v zahraničí na jeden zásadní problém. Oni znají Prahu, znají ji natolik dobře, že často nevědí ani, že leží v České republice. Takže my se naopak snažíme tu Prahu zasadit do kontextu České republiky. Říkáme, je to naše hlavní město a dokonce třeba vzdálenější trhy jako, já nevím, Tchajwan nebo Čína, tak nám na jednom workshopu poradili, ať teda Českou republiku úplně vypustíme a zaměříme se jenom na Prahu, což samozřejmě my neuděláme, ale je pravda, že čím dále od centra, od Prahy, tak tím samozřejmě víc je známa jenom Praha a míň Česká republika.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
To je zvláštní. A když jsou teda cizinci přesvědčeni, že jedou do Prahy, tak co jako mají pocit, že to je něco jako Vatikán?
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Tak Praha má pro ně zvláštní kouzlo, je to jedno z nejoblíbenějších...
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Já jsem myslel spíš jako, řekněme, zeměpisně, že nejedou do České republiky, ale do Prahy.
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Tak uvědomme si třeba, když jedou na cestu nějací čínští turisté, tak jedou ve skupině a mají třeba tour po střední Evropě. Takže oni často ani nevnímají, kterou zemí mohou projíždět a mají vlastně jednotné schengenské vízum a když navštíví během krátké doby čtyři země, tak předpokládám, že ty rozdíly se vám trošičku stírají, ale my tady toho trochu využíváme, takže třeba když propagujeme Česko v zahraničí, tak se právě propagujeme jako součást regionu střední Evropa. Kdy říkáme, Česká republika je součástí střední Evropy společně s Maďarskem, Polskem.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Na omluvu cizinců mám pocit, že kdybychom jeli do Afriky, do Ameriky, do Spojených států, že by to bylo úplně stejné kde jste byli, v Africe. Ale jestli jsme byli tam, tam, tam, tak to asi mám taky pocit, že bychom v tom měli, jak se říká, pěkný guláš. A na které místo, vy jste jmenovala Prahu tedy, zamíří v Česku nejvíc těch zahraničních turistů?
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Tak nejvíce teda určitě do Prahy, to je 60 %, 61 % loni. Ten počet trošku vzrůstá. Liší se to i u jednotlivých skupin. Pokud se podíváme třeba na Angličany, tak ty mají opravdu rádi jenom Prahu, 90 % ze všech Angličanů navštíví jenom Prahu a ten zbyteček těch 10 % se trošku rozptýlí po okolí. Je to samozřejmě dáno tím, že oni mají perfektní spojení s Prahou pomocí nízkonákladových aerolinek. Ale pak jsou tady třeba národy, které naopak rádi objevují regiony, a to jsou třeba Němci nebo Holanďané. Právě tyto dvě skupiny hodně táhnou rozvoj cestovního ruchu v regionech, co se zahraničních turistů týče.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Tak pojďme ještě některá místa, protože by mě fakt zajímalo, a myslím, že i posluchače. Když jedou do Prahy, tak určitě to bude ten Pražský hrad.
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Určitě, Pražský hrad, to je jednička.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Staré Město.
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Ano, ano, pražské návštěvnosti. My jsme si dokonce předloni, loni jsme si dělali anketu, kterou letos chceme zopakovat, kdy nás právě zajímalo, která turistická místa v Česku jsou vůbec ta nejoblíbenější a Pražský hrad na prvním místě jsme čekali, skutečně umístil se tam, bezkonkurenční jednička. Na druhém místě máme, ale to nás trochu překvapilo, pražskou zoo. Je to nejnavštěvovanější zoo v zemi a vlastně druhý nejoblíbenější turistický cíl v zemi.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
A já jsem slyšel, že ty zoologické zahrady u nás jsou vůbec cizinci vyhledávané. Copak nemají zvířata někde jinde?
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Tak nejenom cizinci, ale hlavně domácími návštěvníky. Pražská zoo je specifická, ta skutečně patří už teďka i ve světě mezi 10 nejlepší zoo a ten věhlas pražské zoo je poměrně velice silný, ale zoologické zahrady třeba ve srovnání s hrady a zámky mají jednu nespornou výhodu - jsou otevřeny po celý rok, jaro, léto, podzim, zima a můžete tam vzít rodinu ne jednou, protože třeba do zámku to vám stačí jednou za několik let, ale ta zahrada se mění v průběhu ročních období, rodí se nová zvířata a otevírají se nové pavilony. Takže klidně dvakrát, třikrát během roku můžete s rodinou vyrazit, a to samozřejmě ty zoologické zahrady hodně v tom žebříčku návštěvnosti posunuje vzhůru.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Já se nedivím, že ta pražská je hodně navštěvovaná. Určitě Dvůr Králové, tam jedeme v sobotu s naším výletním stanem. Budeme křtít, už víme, že tentokrát zavítáme do ptačí říše, takže vzácného opeřence přivítáme u našeho stanu, na to se hodně těšíme. Zveme posluchače v sobotu do Dvora Králové, to je vlastně naše partnerská staniční zoologická zahrada. A nedivím se, protože to jsou zahrady jak pražská, tak třeba ten Dvůr Králové, stejně tak bychom mohl jmenovat libereckou, kde přeci jenom už vidíme ta zvířata jakoby v přírodě a nechci se dotknout, byli jsme třeba na Hluboké v zoologické zahradě, která je nesmírně udržovaná, ale jsou to stále klece. Takže když jsem viděl medvědy v klecích, to se přiznám, že nějak ke stáru stále víc citlivým, takže já to prožívám trochu jinak.
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Na mě už to taky nepůsobí dobře, přiznám se.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Takže nevidím se, že tyto zahrady opravdu jsou navštěvované, že ty výběhy a prostory jsou dělané jakoby přirozeně. Mimochodem, já se ještě vrátím k těm cizincům, respektive ne k cizincům, ale k Čechům v cizině. My jsme prý vloni uskutečnili za nějaké období nejvíc cest do zahraničí vůbec.
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Loni to byl opravdu historický průlom, co se týká poměru domácích a zahraničních dovolených, protože poprvé vůbec v historii Češi vycestovali více do zahraničí, než kolik podnikli cest po Česku. Ten rozdíl nebyl tak úplně dramatický, ale už to, že se ten poměr trošku vychýlil, je pro nás takové jako upozornění pro nás jako pro českou centrálu cestovního ruchu, abychom s tím něco i víc intenzivněji začali dělat, abychom začali Českou republiky pro Čechy mnohem více propagovat, jako destinaci, kde stojí za to strávit dovolenou a že to není jenom to, že letos nikam nepojedu, pojedu jenom po Česku. Prostě není to pravda. Ta česká dovolená je rovnocenná té zahraniční dovolené.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Není to trochu zpátečnické, nepoznávejte svět, poznávejte domov?
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Ne, já si nemyslím. Já myslím, že obě dvě složky by měly zůstat v rovnováze. Samozřejmě taky ráda jedu k moři do zahraničí.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Já ne.
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Já jo, jednou za čas.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
To je náš věčný spor s mou drahou polovinou, protože ta by neustále 40 stupňů a u moře a teď na deku a opalovat se, když rakovina nerakovina.
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Já to chápu.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Aha. A to já zase právě vám dělá radost, protože já raději po Česku cestuji. Tedy a jezdíme raději sami nebo ve skupinách?
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Určitě sami ne, i když ten počet singl turistů je tady taky poměrně významný, téměř 20 % lidí, že na dovolenou jezdí i sami. Je to nový vůbec segment, protože dříve tady ti sólo cestovatelé nebyli příliš obvyklí. Objevují to i jiné země, jako například v Polsku, kde se najednou v posledních letech zrodil úplně speciální trh pro právě ty singly turisty, ale pokud se podíváme na to, co opravdu převažuje, tak je to cestování se známými, s přáteli nebo s rodinou, ta tvoří téměř 60 % vůbec těch způsobů cestování.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
A jak cestujeme nejčastěji?
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
My po Česku cestujeme nejčastěji autem, to je přirozené. Česko je poměrně malé, dá se snadno projet. Z dalších způsobů dopravy je to třeba vlak nebo autobus, ale liší se to i u jednotlivých věkových skupin. Zatímco mladí tak často nemají, tak je logické, že pojedou častěji vlakem, ale hodně z nich třeba vyráží i na dovolenou na kolech, tak zase senioři, starší lidé už také méně často jezdí autem, ale mnohem více než ostatní skupiny jezdí zájezdovým autobusem, což je forma teda, která třeba u jiných skupin téměř chybí. Mladší generace do 35 let opravdu jenom ve výjimečných případech pojede na dovolenou po Česku jako ve formě zájezdů, zatímco u těch starších lidí to zase výjimkou není.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Je to pohodlné přece jenom, když se zase někdo postará, ale každý má rád něco jiného, a to je dobře. My si dnes povídáme s Markétou Chaloupkovou o cestování v našem cestovatelském letním speciálu Jak to vidí. A vy jste přinesla skutečně, když vás poslouchám, řadu zajímavých údajů. Tak mi řekněte, je pro nás pro Čechy cestování po Čechách drahé?
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Já myslím, že pokud bychom udělali nějakou anketu, protože my se čas od času ptáme, co si lidé myslí o cestování po Česku, takže pokud bychom takovou anketu udělali, předpokládám, že by odpověď zněla ano, cestování po Česku je drahé. Ale ty údaje, které my máme k dispozici, tady s tímhle úplně nekorespondují. Loni průměrná zahraniční dovolená nás Čechy stála zhruba 15 tisíc korun, nad 15 tisíc korun, taky vlastně poprvé se přehoupla přes tuto hranici. Zatímco, když jsme se ptali českých turistů, kolik zhruba utratí za den v Česku při své dovolené, tak nejčastěji udávali částku mezi 200 až 500 korunami, což třeba, když se podíváme na zahraniční návštěvníky, kteří jsou tady v Česku, je to poměrně o hodně míň.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
To je tak snídaně to, co jste říkala pro zahraniční.
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Je to tak, je to tak. Oni samozřejmě mají spoustu výdajů, které my tady při cestování po Česku nemáme. Započítány jsou třeba do toho i letenky a tak dále, to samozřejmě potom ty výdaje jako dává do jiné roviny trošku.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
A co ten řízek, z domova nebo z restaurace? Vybavuji si, když se jelo autobusem, tak asi tak po pěti kilometrech se začaly hromadně vyndavat řízky už v tom autobusu, anebo se pak najde někde zastaví nějaký ten palouk. Stále jsme tím národem řízkařů?
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Já myslím, že ano. Například včera jsem jela vlakem a zhruba 2 minuty po rozjezdu vlaku 3 cestující v kupé rozbalili chleba se salámem, chleba s řízkem. je to prostě takový...
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
A to šetříme takhle stále?
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
A já myslím, že už to není ani šetření, že přece jenom už i do té restaurace si zajdeme a nejenom tady v Česku, ale i v zahraniční. Skutečně Češi jsou teďka movitější než bývali dřív, ale zřejmě nějaká zvyklost pro jistotu mít s sebou tu svačinu tady pořád přetrvává.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Dala byste si řízek teď?
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Teď bych si nedala, měla jsem ho včera, takže děkuji.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Český rozhlas 2 Praha a cestovatelský speciál Jak to vidí. Ano, vždy v průběhu prázdninových měsíců místo komentářů našich spolupracovníků cestujeme dnes s Markétou Chaloupkovou, cestujeme po celé naší zemi a nabízíme zajímavé údaje právě o cestování, i když vám nabídneme i konkrétní místa, třeba zajímavé tipy. Osm hodin čtyřicet sedm minut.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Český rozhlas 2 Praha letní cestovatelský speciál Jak to vidí dnes Markéta Chaloupková. Nabízíme vám zajímavé údaje o cestování cizinců k nám, našinců po naší zemi. Ještě je tu jeden fenomén. My jsme národem chalupářů, je to brzda nebo rozvoj venkovské turistiky?
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Jestli je to brzda nebo impuls pro rozvoj, o tom se můžeme bavit. Je to v každém případě fakt, se kterým my musíme počítat. Češi skutečně, to je chalupářský národ. Když jsme se ptali, kam jezdí na dovolenou, tak 50 % z nich říká, my jezdíme na dovolenou, ale na chatu a na chalupu. Což je samozřejmě z hlediska rozvoje třeba venkovské turisticky docela dost velký problém, protože chalupáři jsou také lidé, kteří většinu svého času tráví právě v okolí své chalupy a my bychom i chtěli víc tady tyhle lidi rozhýbat. Když už teda jedou na chalupu, tak ale ať nezůstanou celý den jenom trávením tím, že budou někde okopávat něco na zahrádce, ale ať vyrazí třeba na nějakou akci, která se v jejich okolí děje. Co se týká rozvoje té venkovské turistiky, tak skutečně řekla bych, že na začátku tady problémy byly, ale už teďka i ti provozovatelé, dejme tomu, těch menších penzionů nebo kempů na vesnici říkají, ten trend se trošku mění v poslední době. Češi, hlavně ta mladší generace už jako nevidí náplň svého času v tom, že skutečně bude obskakovat celý den kolem chalupy, ale chtějí si skutečně odpočinou. Chtějí dělat jenom to, na co mají chuť, a to přesně ta venkovská turistika umožňuje. Vy si můžete říct, že teda budete pomáhat na zahradě, budete trhat nějaké ovoce, budete pomáhat se zvířaty, ale pokud nebudete chtít, tak nebudete muset, což je obrovská výhoda.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Nebudete muset a za chvilku nám dům zaroste lebedou, když budeme mít tu chalupu. To říkáte hezky, ale...
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Pokud je to vaše chalupa, tak samozřejmě o tu se musíte starat, ale pokud přijedete k někomu na návštěvu, tak je právě to příjemné, že se naopak budou starat oni o vás, budou vám péct ráno čerstvé cukroví za zahrádky.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Až o někom takovém budete vědět, tak mi řekněte, pojedou na dovolenou k němu na chalupu. Co kempování, to je takový, dá se říct český fenomén?
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Není to úplně český fenomén. Nedá se říct, že by Češi byli národ kempařů. Podívejme se třeba na Holanďany, kteří mají kempování hrozně rádi, anebo na Němce, kteří jsou kempování, řekla bych, téměř posedlí. Naše nejčastější otázka, když jsme v zahraničí na veletrhu, konkrétně v Německu, tak to je mapa kempů, ale nejlépe kemp v blízkosti lázní, což teda v Česku je opravdu poněkud zvláštní kombinace a oni jsou zklamaní, že právě tady tuto možnost my nenabízíme, protože pro ně představa ideální dovolené je v tom, že přijedou se svým karavanem, zaparkují ho v kempu a pak půjdou na lázeňskou proceduru a večer se vrátí zase zpátky. Takže to u nás až tak úplně dobře nefunguje, ale kdo teda nejčastěji jezdí do českých kempů, to jsou Češi sami, téměř 80 % veškeré klientely jsou právě Češi a jsou to právě oni, kdo rozhodnou, jestli se ta sezóna pro kempy vydaří nebo ne.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
No, letos tedy se nedaří, protože když jsme viděli v televizi teď obrázky prázdných kempů tam, kde nebylo vloni možnost zaparkovat nebo postavit cokoliv, tak letos je to tedy bída.
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Bohužel kempaři jsou více než kdokoliv jiní závislí na počasí.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
To počasí se nevede tedy letos.
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
A přitom oni říkali letos, že ty rezervace byly velice dobré. Ta situace pro kempy je hodně příznivá, je to levné ubytování, ubytování v přírodě, všechno nahrává, ale jakmile prší, je zima, tak bohužel.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Pojďme teď poskytnout pár takových zajímavých tipů www.rozhlas.cz/vylety to jsou naše rozhlasové webové stránky, které pravidelně nabízejí místa, kde vlastně najdou posluchači i nás s naším modrým stanem. Já teď udělám pozvánku na neděli v dobrém jitru se výletům se budeme věnovat, takže vás tam čekají informace o tomto projektu a také řada soutěží. Ostatně i výlety jsou na nich založené. Já se přiznám, že řada těch tipů už šestým rokem hledáme na stránkách www.kudyznudy.cz. Tam jich máte trochu víc tedy než my.
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Tak já jsem se včera dívala přesně, kolik jich tam máme. Do konce prázdnin je jich tam více než 750, takže...
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Pane, to lze vybrat.
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Takže z toho jde opravdu vybrat.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Vybírejte, vybírejte, kam byste nás pozvala?
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
Tak pokud bych vás mohla pozvat někam teď, tak je to oblast, která je hodně známá, ale pro vás bych ji představit trošku z jiného úhlu. Je to České Švýcarsko, ale nikoli úplně ty nejznámější oblasti, které jsou už notoricky dobře známé, ale je to České Švýcarsko z pohledu toho, jak se dá šetrně rozvíjet turista v této oblasti. České Švýcarsko se letos stalo takovým vítězem vůbec prvního ročníku soutěže, která tady tyto oblasti v Česku hledá a byli jsme překvapeni, jak perfektní projekt tam připravili a jak ta spolupráce vlastně mezi rozvojem krajiny a mezi tou turistickou oblastí je tam připravená.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
My tam pojedeme s naším stanem do Krásné Lípy, která zapadá do Českého Švýcarska 12. září, bude tam Park maraton. Ještě kousíček Německa do toho zatáhneme, takže myslím, že vám dáváme za pravdu i tuto akci jsme rádi podpořili. No, povídá se to s vámi dobře. My bychom se mohli klidně domluvit ještě na nějaké zopakování, protože těch údajů o cestování je opravdu hodně a těch tipů rovněž, jsou tu filmové festivaly, festival židovské kultury, sportovní akce, pivní slavnosti, o tom všem se samozřejmě dá povídat. Ta půlhodinka je nějak krátká, viďte.
Markéta CHALOUPKOVÁ, CzechTourism
--------------------
No, uteklo to úplně neuvěřitelně, mluvila bych dál.
Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Markéta Chaloupková naším dnešním hostem. Moc děkuju za návštěvu, bylo mi potěším a ať se vám počasí konečně umoudří. Tady Český rozhlas 2 Praha. Nezapomeňte v repríze si můžete poslechnout naše povídání po třiadvacáté hodině, o den později pak v tištěné podobě na našich webových stránkách.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.