Přepis pořadu Jak to vidí - 29.9. (občanské sdružení Agnes)
Český rozhlas 2 - Praha i dnes pokračuje v představování nenahraditelné práce charitativních organizací a sdružení. V úterý byla hostem pořadu "Jak to vidí lidé dobré vůle" Irena Peková z občanského sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět". (Od 1. září 2008 zveřejňujeme /až po 24 hodinách, u pátečního pořadu až v pondělí/ needitované přepisy půlhodinových talkshow našich hostů. Tento pořad zde také najdete ve zvukové podobě.)
Přepis pořadu Jak to vidí lidé dobré vůle s Irenou Pekovou.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Od mikrofonu vám krásný počátek nového pracovního týdne přeje Vladimír Kroc. Být vidět, tak to je projekt, o kterém si dnes v pořadu Host do domu řekneme víc s jeho organizátorkou Irenou Pekovou z občanského sdružení Agnes. Vítejte, dobrý den.
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Krásný dobrý den.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Tak nejprve představte vaše občanské sdružení, proč Agnes?
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Agnes, je to vlastně zkratka agentury neziskového sektoru. Jsme občanské sdružení, které vzniklo před 10 lety a vzniklo vlastně z potřeby tak, jak u nás přišla demokracie a začala se rozvíjet občanská společnost a začaly vznikat neziskové organizace, tak zároveň vznikla potřeba profesionalizace neziskových organizací a my jsme na to zareagovali tím, že jsme začali dělat vzdělávací kurzy pro neziskové organizace a dodnes děláme kurzy řízení pro manažery, děláme kurzy psaní projektů a také jsou to kurzy PR, anebo teda budování vztahu s veřejností.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
No, a k tomu patří právě ona akce, která se jmenuje Být vidět 2009. Už ten letopočet tedy napovídá, že to není poprvé, co se věnujete této soutěži. I když nevím, do jaké míry je to soutěž ve skutečnosti. Jsou tam nějaké ceny?
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Ceny tam samozřejmě jsou, ale v první řadě bych chtěla říct, že jsou symbolické a byť se to nazývá soutěž, tak nejde ani tak o soutěž jako vytvořit určitou platformu pro vzájemné profesní setkávání neziskových organizací, takže jde o výměnu zkušeností, o to porovnat se s jinými v tom smyslu podívat se, jak to dělají jinde, co ještě my bychom mohli zlepšit. Takže jde hlavně o inspiraci, a případně samozřejmě je tam odborná porota, která může dát různá doporučení a následně pro organizace, které o to mají zájem, děláme jak bezplatné například školení, co se týče internetových stránek.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Jaký je zájem, když porovnáte ty předchozí ročníky. Hlásí se vám třeba víc neziskových organizací?
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
V každém případě zájem je docela velký a je pravdou, že pokud to samozřejmě vztáhneme na počet organizací, které fungují po celé republice, tak je to spíš takový ten výřez těch organizací, které už se dnes profesionalizovaly, berou svoji práci vážně a snaží se jí dělat na té nejlepší úrovni.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Tak já teď naťukám do počítače www.bytvidet.cz, takže bytvidet.cz. No a tam se zobrazí vlastně stránky, které představují právě soutěž, o které dnes mluvíme, agentury neziskového sektoru. Být vidět je to tedy soutěž PR neziskových organizací. No, a v čem je ten princip, že vlastně sami návštěvníci těch stránek mohou hlasovat, ohodnotit, jak se jim líbí, jak na ně působí ty jednotlivé stránky. Jsou tam nějaká kritéria?
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Tak já si jenom dovolím, že vlastně ta soutěž má tři základní kategorie. První je výroční zpráva, druhá je webové stránky a třetí je fotografická soutěž Náš příběh. A vy jste se teď zmínil o kategorii webové stránky, tak to je, tak samozřejmě, že jsou tam kritéria, za prvé první jsou ty subjektivní uživatelské jak nám, mně nebo vám se jednotlivé stránky líbí. A pak jsou tam samozřejmě odborná kritéria a tam jde už o určitou přehlednost, informovanost. Hlavně chci říct, že weby jsou takzvaným aktuálním nástrojem, takže co se děje tady a teď. A důležité je umět zviditelnit ty stránky, to znamená, že pokud někdo hledá nějakou informaci, která ho zajímá, pokud hledá službu, která ho zajímá, tak aby jí, pokud si ji zadá dneska do vyhledávače, tak aby ji mohl najít. Takže pokud hledám péči pro mého dědečka v nějakým smyslu tak, abych pokud zadám péče o seniory v našem městě, tak aby se mi tam zobrazila.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Faktem je, že když člověk najde takové internetové stránky a potom zjistí, že ten web je zastaralý, že informace jsou z ledna, tak je otráven, takže tam je ta aktuálnost určitě na místě. Ale teď se zeptám trošku možná osobně, protože vždycky jsem se zabýval otázkou, co je pozoruhodného na výročních zprávách. Osobně mi to připadá jako docela nuda. Soutěžit právě ve výročních zprávách, co je na tom pěkného, poutavého?
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Tak výroční zpráva je v podstatě takovým základním nástrojem budování vztahu s veřejností a jako jsme mluvili o tom, že webové stránky jsou aktuálním nástrojem tady a teď, tak ta výroční zpráva je takovým ročním jakoby ročním přehledem toho, co ta organizace za celý rok udělala.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Taková vizitka.
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Je to taková vizitka, je to v podstatě kronika. Musí být samozřejmě transparentní, přehledná, srozumitelná pro veřejnost a velmi dobře působí jak navenek, to znamená, že vlastně je to velmi dobré doporučení pro dárce. Je to velmi dobré doporučení pro spolupráci. Pokud se rozhoduju, že budu s někým spolupracovat a spojím s ním své jméno, tak je pro mě výroční zpráva hodně dobrým doporučujícím materiálem a zmiňují se tam dárci, kterým se děkuje, získávají se tímto prostřednictvím noví dárci, ale je to důležitý i pro klienty, které užívají služby pro rodiny těch klientů, instituce a určitě je to důležité i pro organizaci samotnou, protože mají opravdu v ruce něco, co jim jaksi dává jakýsi smysl jejich práce, zpětnou vazbu. Díky tomu i mně osobně může posílit sebevědomí o tom, že ano, tady se podívejte, tady se můžete podívat v jaké organizaci pracuji, co všechno jsme udělali a my si za tím stojíme.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Dnes si povídáme s Irenou Pekovou z občanského sdružení Agnes o soutěži Být vidět. To je soutěž různých forem prezentace nestátních neziskových organizací. Připomínám, že internetové stránky jsou jednoduché, jak už to má být, myslím ta adresa www.bytvidet.cz. No, a my jsme se jenom letmo zmínili o tom, že existuje možnost tedy hlasování veřejnosti. Jakým způsobem je možno hlasovat?
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Takže na stránkách soutěže www.bytvidet.cz je seznam přihlášených webů neziskových organizací z celé republiky, je tam sekce veřejné hlasování, takže pokud si najdete organizaci, která vás zajímá ať už podle zájmu, činnosti nebo místa, kde působí, a zaujmou vás její stránky, tak se můžete zúčastnit veřejného hlasování, a to prostřednictvím zaslání SMS zprávy.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Promiňte, že se tak ptám, ale jaká je motivace pro lidi, aby se toho hlasování účastnili?
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Tak já si myslím, že každý, kdo nezná úplně neziskový sektor, nebo se nepohybuje v oblasti neziskového sektoru, tak pro něj to může být velmi zajímavé právě z hlediska činností, které neziskové organizace dělají, ať už jsou to zdravotní a sociální služby, patří sem kultura, ochrana životního prostředí, vzdělávání, lidská práva, že tam mohou najít spoustu zajímavých informací o tom, jak se třeba i zapojit, jakým způsobem pomoct. Nebo zajímavé služby, které by rádi využili pro sebe nebo pro členy své rodiny, v každým případě je tam spoustu témat k zamyšlení, protože neziskový sektor řeší takzvaná okrajová témata a určitě je to inspirativní.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Já jsem se ptal v tom směru, proč se aktivně zapojit a naťukat SMS a rozhodnout se, které ty stránky mi připadají třeba nejpoutavější, ale je to vlastně také forma pomoci ta aktivita, protože vlastně dáváte najevo, co si myslíte, co vám vyhovuje a čemu dáváte svůj hlas. Takže takto. A ještě je tam tedy jedna věc, o které jsme nemluvili, a to fotografická soutěž Náš příběh. Co to je?
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Tak to je třetí kategorie a všichni víme, že vlastně obraz je docela silným jakoby komunikačním prostředkem. Má velkou sílu výpovědi, může vzbuzovat emoce a víme, že jedna dobrá fotografie může vydat za stránku textu. Takže pokud máte dobrou fotografii ve výroční zprávě, tak může víc sdělit o činnosti té organizace než text, než jednostránkový text. Takže my se snažíme iniciovat, aby organizace se snažily i prostřednictvím tohoto obrazového média dokumentovat svoji činnost a pracovat s fotografiemi jak na webech, tak ve výročních zprávách a je pravdou, že postavit samostatný fotografický příběh z činnosti organizace je poměrně těžký. Náhodou je tato kategorie pořád ještě trošku popelkou a patří sem asi doporučení, že v tomto případě opravdu je potřeba spolupracovat s profesionály, fotografy a podobně.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Vy víte, o čem mluvíte, protože sama jste členkou poroty právě v této kategorii fotografická soutěž Náš příběh 2009. Kdo vlastně tvoří porotu, která rozhoduje?
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Tak porotu tvoří lidé, kteří odborně odpovídají, co se týče webových stránek, které zaštiťuje náš partner společnost Beneta. Tak to jsou opravdu odborníci přes internetové stránky a přes IT technologie. Výroční zprávy tam je porota samozřejmě lidé, kteří nějakým způsobem znají jak komerční sféru, tak neziskovou sféru, umí porovnávat. V kategorii Fotopříběh tam jsou samozřejmě fotografové, umělci, ale zároveň se snažíme, aby tam byl i nějaký laický subjektivní pohled, tak tam tu kategorii doplňuji například já.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Tak a jenom připomeňme, že kdokoli z vás vlastně se může stát součástí poroty, co se týče tedy působení těch samotných webových stránek, a to stačí podívat se na jejich přehled na www.bytvidet.cz. Ale času už není příliš, protože vy budete vyhodnocovat výsledky, respektive vyhlašovat už brzy, teď začátkem října.
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Přesně. Prvého října v pět hodin bude jakoby vyhlášení výsledků soutěže s tím, že samozřejmě do kategorie Výroční zprávy a Fotopříběh tam už jsou uzávěrky...
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Dány.
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Dány, děkuji. A co se týče webových stránek, tam jsou samozřejmě také, co se týče odborného hodnocení přihlášení organizace a není možné se už přihlásit, ale co se týče hlasového, veřejného hlasování.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Těmi SMS zprávami.
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Tak prostřednictvím SMS zpráv, tak to můžou lidé až do páté hodiny prvého října zasílat zprávy, a to bude vlastně v přímém přenose ukončené a bude vyhlášena takzvaná Cena veřejnosti.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Bude to velká sláva to předávání cen?
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Sláva? Tak já doufám, že to bude příjemné pro všechny a že se tam potkají lidi, kteří si budou mít co říct.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Naším hostem je dnes Irena Peková z občanské sdružení Agnes. My jsme zatím představili jenom zlomek, tuším, vaší činnosti. Mluvili jsme o tom, co je pro vás teď aktuální, tedy soutěži Být vidět 2009, ale vaše agentura Agnes existuje už od roku 1998, čili už se dostává skoro do puberty v tom dobrém slova smyslu. Řekněte, čím se zabýváte jinak kromě právě soutěže Být vidět?
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Tak občanské sdružení Agnes je hlavně vzdělávací institucí, občanským sdružením, které se snaží o profesionalitu neziskových organizací. Mohu říct, že v podstatě neziskové organizace teď po 20 letech fungování demokracie u nás za těch vlastně 10 let, co jsme začali vzdělávat, lze říct, že dnes už jsou profesionálními organizacemi. Ještě před těmi 10 lety řada organizací měla už několik let života za sebou a zároveň vznikaly nové a byla potřeba v podstatě, a vzhledem k tomu, že neziskové organizace z principu vznikají takzvaně zezdola, že tam je jakási reakce na osobní potřeby různých lidí a zpravidla zakládají organizace lidi z jiných oborů nebo zakládali, tak tam byla jakási přirozená potřeba začít se vzdělávat a dnes ta platforma je opravdu profesionální, snažíme se vlastně postihnout potřeby organizací, to znamená, hlavně co se týče veškerého řízení managementu, co se týče právě propagace a komunikace, budování důvěry s veřejností. Samozřejmě je to osvětová činnost a na to navazuje dnes už vlastně další publikační činnost, vydáváme učebnice. Děláme různé výzkumné projekty.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Zabýváte se třeba tím, proč lidé pomáhají, co je k tomu vede?
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Tak proč lidé pomáhají? Já si myslím, že vždycky je tam důležitá potřeba pomoci potřebným nebo pomoci takzvaně dobré věci, to je takový ten nejobecnější, nejširší rámec potřeba pomoci. A samozřejmě ty důvody můžou tam být i subjektivní, který jsou postavený na osobních vztazích, protože někoho z nám, nebo organizaci, kterou vede, tak ji ráda podpořím, a myslím si, že dnes už je to tak, že pokud někdo chce, tak může pomoci.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
No, a pokud ale neznám nikoho konkrétního, chci pomoci co, nebo podle čeho se nejčastěji, nejlépe orientuji, jak si vyznat v té nepřeberné nabídce nebo spíš volání o pomoc?
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Možná právě proto je opět zase dobrá ta soutěž Být vidět ke zviditelňování práce neziskových organizací k tomu, aby lidé mohli mít přehled a přišli do kontaktu s tématy, které neziskové organizace řeší a na základě toho je to o důvěře, je to samozřejmě o budování důvěry a na základě té důvěry v podstatě, pokud se rozhodnu, že chci pomoc, tak mohu. A je to o jakési, já si myslím, že to je i role neziskových organizací, je to vlastně kromě toho, že řeší témata, která jsou obtížná, nad kterými bychom nejraději všichni občas zavřeli oči, protože nejčastějšími uživateli služeb jsou třeba zdravotně nebo různě mentálně handicapovaní. Jsou to děti bez rodin, jsou to ženy a muži v tíživých životních situacích, patří sem různé humanitární katastrofy a podobně, takže vlastně řeší tato okrajová témata, čímž i přispívají vlastně k tomu, že v občanské společnosti jakoby vzniká takový pocit solidarity, vzájemnosti a ten bez toho prostředí důvěry nejde.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
To jste řekla moc hezky, ale je to opravdu tak, že ten pocit existuje, když občas slýcháte nejrůznější skeptické brblání, tak člověk má dojem, že spíš pořád vládne taková ta nebodrá nálada. Na druhou stranu pokud je potřeba pomoc, tak někdy je to až dojemné, jak se rychle najdou lidé, kteří jsou ochotni. Přibývá tedy, abych se zeptal, přibývá dárců, přibývá mecenášů podle vašich zkušeností?
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Tak myslím si osobně, že ano a například co se týče firemního sektoru za těch 20 let občanské společnosti, dnes už je úplně standardní pojem společenská odpovědnost firem a jedná se o to, že vlastně firmy si uvědomují, že je to i jejich záležitost podílet se právě na tom společenském prostředí...
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
A snaží se stimulovat svoje zaměstnance, aby přispěli.
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Snaží se za prvé stimulovat svoje zaměstnance, je to důležité jak pro tu firmu, co se týče vnitřní komunikace a i těch zaměstnanců určitá loajality, taky chci být pyšná na to, že někde pracuju a tato organizace podporuje to a to. Takže dnes už jsou to firemní strategie a jak říkám, je tam potřeba pomoci. Je to ale i budování vztahů k zákazníkům, kteří taky budou, dejme tomu, kupovat výrobky od firmy, která se snaží pomáhat i jinde, která buduje si jako takový ten svůj image.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Kde je podle vás, vůbec zabýváte se tou otázkou, hranice mezi tím, kdy jde o marketingový tah, že vlastně to je trošku možná nepoctivé, že firma se snaží nějakým způsobem zviditelnit, protože často to může být i laciná reklama a kdy je skutečně zatím ten záměr opravdu pomoci a netlačit tedy svoje výrobky na trh?
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Tak ono už je to dáno principem, dejme tomu, neziskových organizací a principem firem. Firma je vlastně založena na principu zisku a na tom nic nezměníme. A třeba nezisková organizace je založena na principu pomáhání. A vzájemně se tyto dva subjekty firmy a neziskové organizace mohou dobře vypomáhat a je to prospěšný...
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Takže se to vlastně vyvažuje.
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
v
--------------------
Je to prospěšný pro obě strany.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Takže je vlastně na té neziskové organizaci, aby si hlídala tu svoji "firmu", aby to právě s tou hlavní provokací nepřeháněla. Kdybych se vás zeptal osobně, co vedlo vás, tedy konkrétně vás k práci v neziskovém sektoru, jak byste odpověděla?
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Je, tak já mám za sebou praxi v sociálních službách, takže jsem vyšla z pomáhající profese a tak, jak šel čas, tak jsem vlastně získala možnost podílet se na tom, zprostředkovávat různé poznatky, vzdělávání ostatním lidem a myslím si, jakože to je taky pěkná, dobrá práce.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Takže je to vaše forma pomoci ostatním. Ale jak se rozhodujete, pokud vás někdy osloví, abyste pomohla, protože těch nejrůznějších sbírkových akcí je spousta, zvlášť třeba na jaře jsou snad denně. Pomáháte i touto formou, anebo si určíte dva, tři projekty, kterými se zabýváte dlouhodobě a na ty se soustředíte? Podle čeho se rozhoduje, komu pomoci?
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Tak už tím, že pracuji v neziskovém sektoru, tak možná já osobně věnuji spoustu času právě i navíc práci, kterou děláme u nás v organizaci, což beru v podstatě taky jako formu podpory neziskového sektoru. A samozřejmě znám organizace, které působí u nás v České republice, dělají svoji práci dobře a pokud mohu nějakým způsobem, tak se ráda zapojím.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Jakým způsobem podle vás poznamenala současná recese vůbec obecně ten neziskový sektor u nás?
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Tak recese se odrazila ve všech odvětvích a samozřejmě odrazila se i v neziskovém sektoru prostředků. Musí se více šetřit, více plánovat, prostředky jsou omezené, nicméně myslím si, že prostě tam, kde je velká vůle, tam kde se chce, tak je možné v podstatě to ustát. Pravdou je, že ve velmi nezáviděníhodné situaci jsou hlavně ty organizace, na nichž jsou závislí klienti, co se týče poskytování zdravotních a sociálních služeb, tam pokud se prostředky krátí, tak tam skutečně dochází k ohrožení jednotlivých jedinců, takže musíme doufat, že jak státní politika, že nezapomene na tyto organizace...
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
A je také na těch organizacích, aby se snažily být vidět, a to se zase vracíme na začátek našeho povídání. Připomínáme soutěž, která bude už 1. října vyhlášena. Být vidět, tedy soutěž PR neziskových organizací. Naším dnešním hostem byla organizátorka této soutěže z agentury Agnes, tedy agentury neziskového sektoru Irena Peková. Já vám děkuji za návštěvu, přeji, ať to všechno dobře dopadne a na závěr na rozloučenou připomeňte stránky www.bytvidet.cz. Ať se daří, mějte se hezky. Na shledanou.
Irena PEKOVÁ, občanské sdružení Agnes, organizátorka akce "Být vidět"
--------------------
Děkuji také. Na shledanou.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.