Přepis Poradny pro spotřebitele: "Zhotovení věcí na zakázku" - 22.3.

22. březen 2010

V Poradně pro spotřebitele, kterou vysíláme každé pondělí v rámci bloku Odpolední kolotoč (cca 14:30 hodin), jsme se věnovali zhotovení "věcí na zakázku". Našim hostem byla Lucie LUŇÁČKOVÁ ze společnosti Spotrebitel.cz. Kromě audiozáznamu (Rádia na přání) a záznamu on-line chatu s posluchači, který proběhl po ukončení této poradny, nabízíme také needitovaný přepis poradny (uvnitř článku).



moderátorka
--------------------
Uvažujete o tom, že si necháte zhotovit například kuchyň na zakázku? Tak poslouchejte, jaká to má úskalí a jaké výhody. Ve které dnes radí Lucie Luňáčková ze Spotřebitel.cz, to je internetový portál. Pěkný den přeji.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
Pěkný den vám i všem posluchačům.

moderátorka
--------------------
My budeme mluvit o zhotovení věcí na zakázku. Já jsem uváděla například tu kuchyň. Něco jiného je třeba oblečení, nebo boty, jestli se dnes ještě dělají vůbec na zakázku.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
Určitě. Vlastně pokud se bavíme o věci zhotovené na zakázku, tak to je něco, co je vlastně na míru, co si nemůžeme přijít do obchodu jen tak si vybrat v regálu a vlastně koupit si tu věc, ale musí nám být nějakým způsobem přizpůsobena, nebo vlastně zhotovena přímo na míru.

moderátorka
--------------------
Já bych zůstala u těch dražších věcí, jako je například ta kuchyň, nebo jiný nábytek. To myslím, že volíme poměrně často, protože byty jsou atypické, nebo i požadavky jsou atypické. Jaký je rozdíl, když tedy objednávám něco na zakázku a když objednávám například tu kuchyň, kuchyňské skříňky přímo od výrobce, který už má ty moduly?

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
Tak v mnoha věcech je to podobné, nebo stejné. Máme podobná, nebo stejná práva, nicméně určitá odlišnost tam je. Například u věcí na zakázku máme záruční dobu jenom šest měsíců, který vyplývá za zákona, kdežto u spotřebního zboží, které kupujeme normálně, kam by tedy spadala kuchyně, kterou si koupíme přímo v nějakém nábytkářském obchodě, tak na tu bysme měli 24 měsíců. Proto když si takhle něco objednáváme na zakázku, tak si můžeme vlastně do té objednávky nebo smlouvy nechat od toho zhotovitele tu lhůtu dát jakoby delší, aby se nám vlastně vyrovnala tato nevýhoda.

moderátorka
--------------------
A tím jsme se dostali k té možná klíčové věci. Když si nechávám zhotovit něco na zakázku, zůstanu u své kuchyně, tak je důležité sepsat smlouvu s tím, kdo mi bude tu kuchyň vyrábět.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
Přesně tak. Buď smlouvu o dílu, anebo každopádně písemnou objednávku, kde by určitě měl být napsán termín, měla by tam být napsána cena, jakost toho výrobku, případně i další nějaké parametry a specifika, které jsou vlastně podstatné vždycky pro to dílo.

moderátorka
--------------------
No, a když se stane taková klasická věc, že ten člověk, který zhotovuje mou kuchyň, je vynikající, ale nestíhá pro možná množství těch zakázek, možná by v té smlouvě měly být i nějaké sankce? Mohu to žádat?

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
Určitě. Kupujeme takto, nebo pořizujeme něco dražšího, tak měla by to být jedna z těch klausulí ve smlouvě.

moderátorka
--------------------
Když potom ovšem například ta cena té zhotovené kuchyně přesáhne cenu, kterou jsme původně stanovili, jsem povinna ji doplatit?

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
Tak musíme rozlišovat dvě věci. Buď v té objednávce je vlastně ta cena stanovena už přímo, už je závazná jak pro toho zhotovitele, tak i pro nás, anebo je tam vlastně stanovena odhadem. A v případě, že to je odhadem, tak se ten zhotovitel může odchýlit zhruba 10, 20 procent od té původní ceny. Pokud by si myslel, že tu cenu překročí, tak nám je to povinen neprodleně oznámit. A je pak na našem uvážení, jestli vlastně to dílo budeme chtít i za tu zvýšenou cenu, anebo vlastně odstoupíme od smlouvy.

moderátorka
--------------------
No, a když se jedná o ten druhý případ, kdy cena je pevně stanovena a ten zhotovitel překročí cenu, a teď třeba o těch 10, 20 procent, ale pro mě to už může být finanční problém, protože jsem s tím nepočítala?

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
Pokud je vlastně stanovena pevnou částkou, není tam popsáno, že se jedná pouze o odhad, ale je to cena domluvená na začátku, tak vlastně on je povinen to dodat za tu smluvenou cenu.

moderátorka
--------------------
A na tom mám trvat.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
Přesně tak.

moderátorka
--------------------
No, a když se tak neděje?

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
Když se tak neděje, tak vlastně můžete od té smlouvy odstoupit, nemusíte vlastně to dílo uhradit, případně uhradit pouze tu smluvenou částku. A on je pak povinen, teda on je vlastně povinen vám to dílo dodat, pokud byste uhradila tu smluvenou částku. A v případě, že tak neučiní, tak to můžete řešit soudní cestou.

moderátorka
--------------------
No, soudní cesta je na dlouhé lokte, a to bych si asi dlouho neuvařila, když vás tak poslouchám, ale možná, že dobrý způsob je zaplatit nějakou zálohu a potom doplatit tedy ten zbytek a možná trošku licitovat o tom rozdílu. Co myslíte?

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
No, já si myslím, že asi bysme měli trvat na těch svých právech. Samozřejmě vždycky záleží na té dané situaci, na argumentaci toho zhotovitele, proč teda ta cena je ve finále navýšená, nicméně pokud on nám ji takhle dal na začátku přesně podle toho rozkresu té kuchyně a se specifikací veškerých použitých materiálů, tak už máme právo trvat na té původní ceně.

moderátorka
--------------------
V tom případě ovšem je důležité také dobře vybírat toho, kdo nám tu kuchyň, nebo jinou věc bude zhotovovat. Dvakrát měř, jednou řež tady asi dvojnásob platí.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
Přesně. Tady jenom jednoznačně pokyvuju, to je svatá pravda, co říkáte. Určitě doporučuju, než se vlastně odhodláme pro takovouto investici, tak se můžeme podívat na Internet, poptat se po známých a zjistit si recenze na kuchyňská studia například, když se tady bavíme o kuchyni, nebo právě na ty jiné firmy.

moderátorka
--------------------
Já vím, že jedna moje známá například měla velký problém s tím, když si nechávala počalounit znovu starou sedačku. A ten zhotovitel strašně dlouhou dobu vlastně tu sedačku jí nevracel. Ona byla sice počalouněná, zálohu měl, ale nebyla dodělaná, tak rok seděli na židličkách a čekali, kdy přijde.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
Tedy v té objednávce by měla být právě napsána vlastně i nějaký ten termín, dokdy je ten zhotovitel povinen to dílo vlastně zhotovit. V případě, že vypadá, že to nestihne dodat včas, že se dostane do prodlení, tak vlastně my jej máme vyzvat a dát mu ještě nějakou přiměřenou lhůtu, aby to napravil, aby nám ta počalouněná křesla dodal. A v případě, že ten neučiní, tak máme možnost odstoupit od smlouvy.

moderátorka
--------------------
Mohu odstoupit sice od smlouvy, ale křesla nemám, zálohu také nemám.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
On by vám byl povinen vlastně jak vrátit tu zálohu, tak i ta křesla.

moderátorka
--------------------
Mám nějakou páku obrátit se na nějakou instituci, která by mě mohla podpořit v tom?

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
No, v tomhle směru by se jednal o občanskoprávní spor, takže tady bohužel jedině soud.

moderátorka
--------------------
To není radostná informace, kterou nám přináší Lucie Luňáčková, ale jinak ostatní informace jsou, myslím, velmi praktické. Můžete se přidat do naší diskuse. 221552525, jeden z našich telefonů.

/ Písnička /

moderátorka
--------------------
Pokračuje Poradna Českého rozhlasu 2 Praha. Dnes radí Lucie Luňáčková, mluvíme o zhotovení věci na zakázku, jaká jsou naše práva, jaké povinnosti. 221552424, telefon sem k nám. První dotaz. Dobrý den, haló?

posluchačka
--------------------
Dobrý den.

moderátorka
--------------------
Ptejte se.

posluchačka
--------------------
...východní Čechy. Prosím vás, já bych se chtěla zeptat. Dcera staví dům a stavební firma nám předala podlahy na podlahovém topení, nebo ještě nepředala, zhotovila, ale my nejsme s jejich prací spokojeni a oni nám tvrdí, že takhle je to v pořádku. Kam se můžeme obrátit na, já nevím, na nějakého znalce, nebo na někoho, kdo by prostě nám řekl, jestli máme pravdu my a máme dál žádat znova, nejspíš jedná se o podlahy, takže podle nás o vykopání podlah a předělání, ale podle nich je to v pořádku a v normách.

moderátorka
--------------------
Tak poslouchejte.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
Rozumím. Určitě bych doporučila ten stávající stav nafotit, pokud jste již tak neučinili. A v případě, nejdřív se asi poptat třeba po známých, jestli neznají nějakého odborníka, který by to byl schopný posoudit. A v případě, že na takového odborníka nenarazíte, tak bych doporučila portál www.justice.cz, což jsou oficiální stránky ministerstva spravedlnosti. A zde můžete najít oficiální seznamy soudních znalců. Takže vyhledat si, přesně tak, podle tam vlastně oborů a podle toho místa působení, najít si soudního znalce a zkusit se s ním zkontaktovat.

moderátorka
--------------------
Mě ještě napadá, většinou když se staví dům, tak ten, kdo si nechá zhotovit ten dům, by měl mít stavební dozor a ten člověk, který dělá stavební dozor, většinou má kontakty na odborníky a může zprostředkovat.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
No, tak bych doporučila, je to určitě lepší, nicméně my tu povinnost nemáme. Takže tam vždycky záleží, že na jedné straně je ta firma, která to pro nás zhotovuje, a pak záleží na nás, jestli si ještě objednáme někoho nezávislého, kdo nám s tím třeba pomůže. Určitě bych ještě doporučila, jestli vlastně ta firma vám to takhle zamítla, tak určitě si to od nich nechte popsat písemně, abyste měli v ruce nějaký protokol o tom s jejich vyjádřením, aby v případě, že tedy vy si budete objednávat toho soudního znalce, bude vás to stát nějaké náklady, tak abyste tyto náklady pak mohli vymáhat vlastně po té firmě, co to zhotovovala, protože jsou to určité náklady, které jsou spojené právě s tou reklamací. I když nevím, jestli vy jste už to dílo převzali, nebo je to vlastně ještě před tím převzetím.

posluchačka
--------------------
Ne, nepřevzali.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
Nepřevzali. Když to je před tím převzetím, tak vlastně tam bych doporučila vlastně to dílo jakoby nepřebírat, vytknout tam tuto závadu. Ale, říkám, určitě zkusit, pokud se s nimi nedohodnete, tak určitě jim dát to písemně, vytknout ty závady, které vy tam vidíte. Nechat si od nich dát jejich vyjádření a pak se obrátit na toho nezávislého odborníka.

moderátorka
--------------------
Držíme palce, aby podlaha i topení v době fungovaly. Poslechneme si další dotaz, dobrý den.

posluchačka
--------------------
Dobrý den, tady je posluchačka ze Smíchova.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
Dobrý den.

posluchačka
--------------------
Já jsem jenom poslouchala, jak jste radila tý paní tam s tím čalouněným křeslem, tu rekonstrukci. My jsme si nechali dělat, já mám trochu jinou zkušenost. My jsme si nechali dělat nové dveře venkovní tady od jedný firmy v Praze. A oni měli takovou určitou lhůtu a samozřejmě se nic nedělo, nevolali do konce tý lhůty, tak jsme tam volali. Oni vždycky něco odpověděli a nejlepší bylo, když jsem tam šla osobně s manželem a oni potom, když už to bylo dýl jak půl roku, jo, mělo to bejt do měsíce a půl, to mělo bejt a už to bylo půl roku, tak já jsem potom mu řekla, že, radila jsem se na České obchodní inspekci a tam mi řekli, že mi to musí dát aspoň se slevou, když už to tak dlouho trvá. Tak jsem mu to tam zavolala, že podle občanského soudního řádu mi na to musejí dát slevu. No, ale oni mi to nakonec udělali, udělali mi to i dobře, tak tu slevu mi taky dali, jo, že jsem to teda nemusela rušit.

moderátorka
--------------------
Takže nakonec to dobře dopadlo, i když to velmi dlouho trvalo.

posluchačka
--------------------
No, měla jsem nervy, že mi to neudělají, ale nakonec jsem je musela furt honit a chodit tam. A že jsem řekla, že podle toho občanského soudního řádu mi musejí dát slevu, tak mi ji opravdu dali a spočítali to.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
Ono to je kdyžtak upraveno pak občanským zákoníkem...

posluchačka
--------------------
Nebo občanskej zákoník, ano, já jsem to řekla špatně.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
Kdyžtak paragraf 642. Podle toho je objednatel oprávněn odstoupit od smlouvy i tehdy, je-li zřejmé, že dílo nebude včas hotovo, nebo nebude provedeno řádně. A jestli právě ten zhotovitel neučiní nápravu v poskytnuté přiměřené míře. Takže pokud jste takhle, se setkáte s tím, že ten zhotovitel je v prodlení, tak určitě doporučuju poslat mu doporučeným dopisem výzvu k nápravě. A pakliže tak neučiní, tak můžete odstoupit od smlouvy, anebo se s ním domluvit právě na nějaké té slevě z ceny.

moderátorka
--------------------
To říká Lucie Luňáčková z portálu Spotřebitel.cz. A půjde s vámi diskutovat na náš chat praha.rozhlas.cz. Bude pro vás k dispozici tak patnáct, dvacet minut. Jak vás tak poslouchám, Lucie, tak s českými firmami, které zhotovují věci na zakázku, je stále ještě trošku problémů.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
Tak určitě je, ale já si myslím, vidím to optimisticky, že...

moderátorka
--------------------
Lepší se to?

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
Určitě jo.

moderátorka
--------------------
Musíme je vychovávat.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
Přesně tak. Trvejte na svých právech a nenechte si všechno líbit.

moderátorka
--------------------
Děkujeme, hezký den.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, internetový portál Spotřebitel.cz
--------------------
Také děkuji, příjemné odpoledne.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.